اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

ارقام پولی شهریور ۹۹/کاهش ​ ۱۳.۵ درصدی رشد پایه پولی در تابستان

حجم نقدینگی با 36.2 درصد افزایش در یک سال منتهی به شهریور ماه 99 به 2895 هزار و 890 میلیارد تومان و حجم پایه پولی با افزایش 26.1 درصدی در همین دوره زمانی به 372 هزار و 60 میلیارد تومان رسیده است.

ارقام پولی شهریور ۹۹/کاهش ​ ۱۳.۵ درصدی رشد پایه پولی در تابستان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جدیدترین ارقام متغیرهای پولی و بانکی در گزارش گزیده آمارهای اقتصادی قابل مشاهده است.

براساس این آمارها، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال جاری به 2 هزار و 895 هزار و 890 میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور ماه سال گذشته 36.2 درصد و در 6 ماهه اول امسال 17.1 درصد رشد داشته است.

از این نقدینگی، 2 هزار و 295 هزار و 190 میلیارد تومان سهم شبه پول و 600 هزار و 700 میلیارد تومان سهم پول بوده است. میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم با 1.9 درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل، 59 هزار و 960 میلیارد تومان درج شده است.

حجم پایه پولی در پایان شهریور به 372 هزار و 60 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 26.1 درصد و در 6 ماهه اول سال جاری 5.4 درصد رشد داشته است. 

رشد پایه پولی در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال 39.6 درصد بود و درواقع نشان می‌دهد نرخ رشد پایه پولی در شهریور ماه نسبت به خرداد ماه 13.5 درصد کاهش داشته است.

ضریب فزاینده هم در پایان این ماه به 7.78 رسیده است که با توجه به سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ سپرده قانونی از مهر ماه امسال، به نظر می‌رسد این نرخ در ماه‌های بعد کاهش یافته و به تبع آن از نرخ رشد نقدینگی هم کاسته شود.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول