اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

کاهش 10 درصدی هزینه قبض گاز با بهسازی رایگان موتورخانه‌ها

مجری طرح بهسازی موتورخانه‌ها گفت: مشترکان برای ارتقای رایگان موتورخانه‌های خود در سامانه شرکت ملی گاز ثبت نام کنند. پس از انجام عملیات بهسازی موتورخانه‌ها، هزینه قبض مشترکان 10 درصد کاهش خواهد یافت.

کاهش 10 درصدی هزینه قبض گاز با بهسازی رایگان موتورخانه‌ها

محمدرضا یوسفی‌پور مجری طرح بهسازی موتورخانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی‌ در کشور گفت: مصرف انرژی در ایران چهار برابر متوسط مصرف انرژی در دنیا است، ما به عنوان وزارت نفت برای تأمین مستمر گاز برای مردم، برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به تولید گاز از میادین گازی، فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه گاز و انجام مسئولیت‌های اجتماعی برای استفاده صحیح از این منبع ارزشمند اشاره کرد. به دلیل وجود منابع سرشار گازی، گاز به عنوان محور توسعه در کشور محسوب می‌شود، لذا باید نگاه به گاز از سوزاندن آن برای تولید گرما به سمت ایجاد ارزش افزوده تغییر کند.

یوسفی‌پور اظهار داشت: یکی از وظایف وزارت نفت تولید گاز است، چون به هر حال کشور ایران در مسیر توسعه قرار گرفته است و نیاز به گاز در آینده افزایش خواهد یافت، اما باید توجه داشت که افزایش تولید نیازمند تأسیس پالایشگاه‌های گازی است که این اقدام به سرمایه و زمان نیاز دارد.

مجری طرح بهسازی موتورخانه‌ها اشاره کرد: به طور کلی در توسعه‌های زیرساختی دو پارامتر سرمایه و زمان نقش مهمی ایفا می‌کند. افزایش تولید گاز نیز یک توسعه زیرساختی محسوب شده و به عنوان یک سیاست بلندمدت در مجموعه وزارت نفت پیگیری می‌شود. اجرای این سیاست به چندین سال زمان نیاز دارد، در نتیجه در کنار سیاست افزایش تولید باید موضوع فرهنگ‌سازی در مصرف انرژی نیز در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد.

وی افزود: سوزاندن گاز آسان‌ترین کاری است که ما در حال حاضر در کشور انجام می‌دهیم. این گاز نباید به این راحتی در کشور بسوزد، بلکه باید بتوانیم از این گاز در پتروشیمی‌ها انواع و اقسام فرآورده‌ها را تولید کنیم و سپس با توسعه صنایع تکمیلی، ارزش افزوده و اشتغال زیادی را ایجاد کنیم.

*ارتقای موتورخانه‌های واحدهای مسکونی و تجاری به صورت رایگان انجام می‌شود

وی اظهار داشت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت ملی گاز به دنبال ارتقای وسایل گرمایشی در واحدهای مسکونی و تجاری است. در این راستا طرح بهینه‌سازی گاز در مصرف موتورخانه‌ها توسط شرکت ملی گاز تدوین شد. اجرای این طرح توسط سه ضلع شرکت ملی گاز، مشترکین خانگی و شرکت‌های مجری انجام می‌شود. شرکت‌های مجری در این طرح همان شرکت‌های تأسیساتی هستند که برای ارتقای موتورخانه‌های ساختمان‌ها اقدام می‌کنند.

یوسفی‌پور گفت: انجام تعمیرات لازم برای ارتقای موتورخانه‌ها به صورت کاملاً رایگان برای صاحبان موتورخانه‌ها انجام شده و هزینه ارتقای موتورخانه‌‌ها به صورت کمال و تمام از سوی شرکت گاز به شرکت‌های مجری پرداخت می‌شود. شرکت‌های تأسیساتی این طرح از طرف سازمان مدیریت سرپرستی، اتحادیه شوفاژکاران و اتاق اصناف 31 استان به ما معرفی شده‌اند و پس از عبور از فیلتر شرکت ملی گاز در نهایت 17 شرکت تأسیساتی صاحب صلاحیت در سراسر کشور برای اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها انتخاب شده‌اند. 

مجری طرح بهسازی موتورخانه‌ها اظهار داشت: شرکت ملی گاز برای اجرای این طرح سامانه‌ای را طراحی کرده است که نشانی این سامانه www.nigc.ir است. مشترکان با ورود به این سامانه می‌توانند میانگین مصرف گاز خود را در سال‌های 97 و 98 مشاهده  و برای ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

وی همچنین گفت: در این سامانه اسامی تمامی شرکت‌های مجری صاحب صلاحیت موجود است و مشترکین می‌توانند به سلیقه خود طرح یکی از این شرکت‌ها را برای انجام عملیات ارتقا در موتورخانه‌های خود انتخاب کنند. سپس یک موافقت‌نامه بین مشترک و شرکت مجری منعقد می‌شود که در آن مسئولیت‌های هر یک از طرفین به صورت واضح و روشن گفته شده است.

یوسفی‌پور افزود: این موافقت‌نامه در سامانه به صورت مجازی برای شرکت ملی گاز ارسال می‌شود. در مرحله بعدی یکی از ناظرین شرکت ملی گاز برای بررسی و برآورد کار به موتورخانه واحد مسکونی مراجعه کرده و حجم کار لازم برای ارتقای موتورخانه جهت بهینه‌سازی مصرف را برای شرکت مجری مشخص می‌کند.

*پس از بهسازی رایگان موتورخانه‌ها، هزینه قبض مشترکان 10 درصد کاهش خواهد یافت

مجری طرح بهسازی موتورخانه‌ها گفت:‌ به طور کلی ارتقای موتورخانه‌ها در سه بخش نصب رسوب‌گیر، عایق‌کاری لوله‌ها و تنظیم مشعل تعریف شده است. طبق محاسبات انجام شده، با اجرای این طرح حدود 10 درصد از مصرف گاز موتورخانه‌ها کاهش خواهد یافت و برآورد کلی ما صرفه‌جویی سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز است.

یوسفی‌پور ادامه داد: بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح حدود 6 هزار میلیارد تومان است. بازگشت سرمایه این طرح سه سال است. با اجرای این طرح هم مردم به میزان 10 درصد پول کمتری برای قبوض گاز خود پرداخت می‌کنند و هم شرکت ملی گاز مازاد گاز خود را می‌تواند در بخش‌های مختلف تبدیل به ارزش افزوده کرده و سود زیادی را به دست آورد.

مجری طرح بهسازی موتورخانه‌ها در پایان خاطرنشان کرد: اجرای طرح بهسازی موتورخانه‌ها یک بازی برد-برد بین سه ضلع تعریف شده این طرح است. اجرای این طرح علاوه بر مزایای اقتصادی به کاهش آلودگی زیست محیطی و ایجاد اشتغال نیز کمک می‌کند و من امیدوارم که با استقبال مردم بتوانیم گام مهمی برای بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور برداریم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول