اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

طلب ۸ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت از مشتریان/ مطالبات مشکوک الوصول شرکت چقدر است؟

مجموع طلب شرکت ملی نفت ایران از مشتریان خود در پایان سال 1397، بالغ بر 8 میلیارد و 56 میلیون دلار معادل 67 هزار و 441 میلیارد تومان بوده است که از لحاظ ارزی، کاهشی 52 درصدی در مقایسه با پایان سال 1396 دارد.

طلب ۸ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت از مشتریان/ مطالبات مشکوک الوصول شرکت چقدر است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های مختلف، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، مطالبات شرکت ها هستند.

*کاهش 52 درصدی مطالبات ارزی شرکت ملی نفت از مشتریان خود

براساس صورت مالی شرکت ملی نفت ایران در سال 1397، این شرکت بابت فروش نفت خام بیش از 5 میلیارد و 946 میلیون دلار معادل 49 هزار و 776 میلیارد تومان و بابت فروش میعانات گازی بیش از 2 میلیارد و 110 میلیون دلار معادل 17 هزار و 664 میلیارد تومان از مشتریان خود در پایان سال 1397 طلب داشته است. در نتیجه، مجموع طلب شرکت ملی نفت ایران از مشتریان خود در پایان سال 1397، بالغ بر 8 میلیارد و 56 میلیون دلار معادل 67 هزار و 441 میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که مجموع طلب شرکت ملی نفت ایران از مشتریان خود در پایان سال 1396، بالغ بر 16 میلیارد و 781 میلیون دلار معادل 74 هزار و 814 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، مطالبات ارزی شرکت ملی نفت ایران از مشتریان خود در پایان سال 97 نسبت به پایان سال 96، حدود 52 درصد کاهش یافته است.

خاطرنشان می گردد مانده بدهکاران مشتریان نفت خام و میعانات گازی در پایان سال‌های1396  و 1397 با نرخ هر دلار به ترتیب 42,000 ریال و 83.711 ریال تسعیر گردیده است.

گفتنی است مانده بدهکاران مشتریان نفتی در دفاتر شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با صدور نفت خام و میعانات گازی ایجاد می شود و طبق بند «ب» ماده 1 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و همچنین ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور وجوه حاصله مستقیماً به حساب خزانه داری کل کشور در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز گردیده است.

براساس این گزارش، بدهی مشتریان نفتی بابت فروش نفت خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در اواخر سال مالی بوده که طبق قراردادهای فروش، سررسید پرداخت آنها بعد از سال مالی می باشد و  قرار بوده است که در سال 1398 بدهی مشتریان مزبور تسویه گردد.

 

*پرونده همچنان باز بدهی 445 میلیون دلاری شرکت فریگیت به شرکت ملی نفت ایران

به علاوه، مطالبات مشکوک الوصول مربوط به بدهی شرکت های پول و فریگیت و شرکتهای ماپکو، توتال فرانسه، کشتیرانی هند، سازمان انرژی اتمی و گت اویل می باشد که قبل از انقلاب اسلامی در دفاتر شرکت ایجاد شده و در سال‌های قبل نسبت به آنها صد درصد ذخیره در حسابهای شرکت منظور شده است. توضیح اینکه از مبلغ 647.2 میلیون دلار مطالبات مزبور حدود مبلغ 445 میلیون دلار آن مربوط به بدهی شرکت فریگیت می باشد که بنا بر دستور ریاست مجمع عمومی، پرونده دعوی مربوط با همکاری دفتر خدمات حقوقی بین المللی جمهوری اسلامی ایران توسط امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران تحت پیگیری به منظور وصول مطالبات می باشد.

همچنین پرونده وصول مطالبات از شرکت سوئیسی پول نیز با هماهنگی دفتر خدمات حقوقی بین المللی جمهوری اسلامی ایران به صورت فعال تحت پیگیری قرار گرفته است. در سال 1381 دادگاه داوری مبادرت به صدور رأی نهایی به نفع شرکت ملی نفت ایران نموده است و نهایتاً مبلغ 97 میلیون دلار توسط شرکت ملی نفت ایران بایستی وصول گردد که پیگیری های لازم توسط امور حقوقی در دست اقدام است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول