اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

نوجوانان و بخورنخورهای روزهای قرنطینه

مدرسه نرفتن مساوی با دیر برخاستن از رختخواب و شب‌ها هم دیر خوابیدن است. اصلا روال زندگی هم تغییر می‌کند و این تغییر روال زندگی، بر سلامتی تأثیر می‌گذارد. الان هم که آموزش مجازی ارائه می‌شود، ساعت کلاس‌ها متفاوت است. برخی کلاس‌ها صبح، برخی ظهر و برخی عصر تشکیل می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود زمان صرف وعده غذایی تغییر کند.

نوجوانان و بخورنخورهای روزهای قرنطینه

خبرگزاری فارس ـ مریم عابدینی: وقتی کرونا آمد، از اولین اقدامات، تعطیلی مدارس بود چرا که یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع این بیماری، عدم برگزاری تجمعات بود. آن روزها که مدرسه تعطیل شد، برخی دانش آموزان خوشحال شدند که چند روز تعطیل هستند اما هیچکدام از آنها فکرش را هم نمی کردند که به این زودی ها دیگر امکان حضور در مدرسه را ندارند.

مدرسه نرفتن مساوی با دیر برخاستن از رختخواب و شب ها هم دیر خوابیدن است. اصلا روال زندگی هم تغییر می کند و این تغییر روال زندگی، بر سلامتی تأثیر می گذارد. الان هم که آموزش مجازی ارائه می‌شود، ساعت کلاس ها متفاوت است. برخی کلاس ها صبح، برخی ظهر و برخی عصر تشکیل می شود و همین موضوع باعث می شود زمان صرف وعده غذایی تغییر کند.

این روزها برخی بچه ها اصلا صبحانه نمی خورند یعنی انقدر دیر پا می شوند که دیگر وقت ناهار است و از آن طرف هم شب ها خیلی دیر می خوابند. یعنی زمان ساعت خواب هم دچار تغییر شده است اما چه باید کرد؟

*چرا خانواده باید مراقب اضافه وزن کودکان و نوجوانان باشد؟

از اثرات در خانه ماندن، زیاد غذا خوردن و همچنین خوردن غذای نامناسب است یعنی رو آوردن به موارد خوراکی که مانند پیتزا، انواع پفک و چیپس و .....

اگرچه تغذیه سالم از دیرباز و تاکنون یکی از مهم‌ترین مسائل سلامتی در همه اقشار جامعه بوده است و هنوز نیز نقش عمده‌ای در سلامتی جوامع بازی می‌کند اما روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی به خصوص در کودکان و نوجوانان در اکثر کشورها سبب نگرانی‌های بسیاری شده است.

اضافه وزن دوران کودکی برای زمان حال و آینده او خطرات زیادی دارد؛ در کوتاه مدت ممکن است او دچار مشکلات تنفسی، کبد چرب، اختلالات روحی، بالارفتن چربی خون و مشکلات استخوانی شود. این مشکلات سلامتی باعث می‌شود او نتواند همپای دوستانش باشد.

بسیاری از کودکان ممکن است به دلیل اضافه وزن در سنین جوانی به بیماری‌های مرتبط با چاقی از جمله دیابت، فشارخون بالا، مشکلات کبد و اختلال چربی خون مبتلا شوند. همچنین، در درازمدت، این اختلالات می‌تواند منجر به افزایش احتمال بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها در بزرگسالان شود.

* صبح ها زود بیدار شوید

اما روی صحبت ما با نوجوانان است که در این روزها چه بخورند و چه نخورند البته در این مسیر والدین هم باید همراه فرزندان باشند. پس ما با همراه شوید: نکته حائز اهمیت این است که باید صبح‌ها همان ساعت که بیدار می شدید تا به مدرسه بروید، بیدار شوید و صبحانه تان را بخورید. 

وقتی زمان صبحانه، ناهار و شام تغییر می کند، باعث می شود که شما رشد خوبی نداشته باشید و در نتیجه یا خیلی چاق می شوید یا خیلی لاغر. این اتفاق هم باعث می شود که در سلامتی شما تأثیر بگذارد و بیمار شوید.

* بستنی کم بخورید

ببنید ما الان مثل یک چراغ راهنمایی و رانندگی به مواد غذایی نگاه می کنیم رنگ قرمز یعنی ایست و باید استفاده نشود. پس شکر، شیرینی، چیپس، پفک، نوشابه گازدار، سیب زمینی سرخ شده را از مواد غذایی تان حذف کنید و به جای آن، زنگ سبز که عبور است را بگذارید که شامل سبزیجات، میوه، کشمش و انجیر و غیره است.

اما رنگ زرد یعنی احتیاط کنید پس بستنی که خیلی دوست دارید را باید خیلی کم بخورید و زیاد مورد استفاده قرار نگیرد اما اگر هم خوردید، ایرادی ندارد ولی هر روز نخورید!

*  نوشابه و نوشیدنی های گازدار، ساندویچ و سیب زمینی سرخ کرده ممنوع 

معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش هم در راهنمای تغذیه سالم اشاره کرده است که باید غذاهای مقوی و سالم خورد. موادی که رنگ سبز است شامل میوه و سبزی هاست که باید در برنامه غذایی تان باشد و از آن استفاده کنید. چیزی بخورید که برای سلامتی تان خوب است. این گروه از مواد غذایی دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند و این مواد اصلی ترین منبع فیبر و قند طبیعی هستند.

همانطور که می بینید نوشابه و نوشیدنی های گازدار، ساندویچ و سیب زمینی سرخ کرده ممنوع است و به جای آن شیر بنوشید و میوه بخورید.

* شیر بنوشید

گاهی اوقات انقدر حواستان به بازی کردن است که یادتان می رود غذا بخورید یا انقدر سرگرم درس خواندن می شوید که میلی به غذا خوردن ندارید. بازی کردن و درس خواندن باید با برنامه ریزی باشد و در فاصله هر کاری، میان وعده مناسب استفاده شود. 

برخی نوجوانان در میان وعده، دوست دارند که چای و نسکافه بخورند اما بهتر است به جای آن یک لیوان شیر بنوشید که هم به شما نشاط می دهد و هم کمک به سلامتی تان است. 

* سالاد بخورید اما تخم مرغ خام نخورید

در این روزهای کرونایی باید خیلی مراقب تغذیه تان باشید. مثلا اگر از خانه بیرون رفتید، بدون شستن دست ها، چیزی نخورید. اگر از مغازه خرید کردید، فوری پاکت را باز نکنید بلکه به خانه بیاوید و بعد از شستن پاکت و دست هایتان، آن را بخورید.

برخی از نوجوانان سالاد نمی خورند اما سالاد خیلی خوب است. یک نکته دیگر هم تخم مرغ است. برخی بچه ها تخم مرغ را آب پز و برخی هم به حالت نیمرو دوست دارند؛ در همه این حالت ها باید زرده و سفیده تخم مرغ سفت شود و هیچ وقت تخم مرغ را خام نخورید.

* جدول برنامه غذایی درست کنید

شما برنامه دارید. برخی افراد که چاق هستند و می خواهند لاغر شوند و برخی هم که خیلی لاغر هستند و می خواهند چاق شوند، برنامه غذایی دارند اما آیا می دانید که یک فرد سالم هم باید برنامه غذایی داشته باشد. 

شما هم یک جدول درست کنید و یک هفته غذایی خود را بنویسید. بعد با اطلاعاتی که در بالا دادیم، مطابقت دهید و ببنید که چقدر غذای سالم و چقدر غذای ناسالم استفاده می کنید و به خودتان نمره دهید. اگر نمره تان بالا بود که یعنی وضعیت خوبی دارید اما اگر نمره‌تان پایین بود، باید به فکر سلامتی تان باشید وگرنه آسیب آن در آینده گریبان خودتان را می گیرد و درگیر دوا و دکتر می شوید. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول