اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

عراقچی در گفت‌و‌گو‌ با ریانووستی: آتش بس در مرحله دوم طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ قرار دارد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برقراری آتش بس در مرحله دوم طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ قرار دارد، گفت: خیلی دقت کردیم که در تبیین این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری و اهداف هر دو طرف را در نظر بگیریم و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابل پذیرش باشد.

عراقچی در گفت‌و‌گو‌ با ریانووستی: آتش بس در مرحله دوم طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ قرار دارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره باغ که به منظور معرفی این طرح به کشورهای درگیر و همچنین کشورهای تاثیرگذار در سفر منطقه ای حضور دارد، روز پنجشنبه در دومین مقصد این سفر رایزنی هایی را در مسکو داشت و با خبرگزاری ریانووستی گفت‌و‌گو کرد.

عراقچی درباره ابتکار تهران برای دستیابی به صلح در قره باغ و اینکه آیا این به معنای تشکیل فرمت جدید مذاکره ای برای حل و فصل در قره باغ با کشورهایی که شما به آنها سفر می کنید، است؟ بیان کرد: مهمترین ویژگی طرح ایران در این است که یک رویکرد منطقه‌ای دارد و از طریق یک رویکرد منطقه‌ای و با مشارکت کشورهایی که در منطقه تاثیرگذار هستند با این بحران مبارزه و مواجهه بکنیم. طبیعتا روسیه از مهمترین این کشورها است و همینطور ترکیه.

*طرح جمهوری اسلامی ایران در واقعیت آتش بس را به مرحله دوم می‌برد

وی افزود: ویژگی دوم آن واقع بینی آن است و توجه به واقعیات. همانطور که می‌دانید تاکنون سه دور آتش بس در قره باغ برقرار شده که شکست خورده است. به نظرم یکی از دلایلش این است که واقعیت منطقه و واقعیات میدانی در آن لحاظ نشده است. طرح جمهوری اسلامی ایران در واقعیت آتش بس را به مرحله دوم می‌برد و در قدم اول بر یکسری اصول تاکید می کند و از کشورهای درگیر می خواهد که آنها هم پایبندی خودشان را ثابت کرده و عملا آن را نشان دهند و به آن احترام بگذارند.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: این اصول شامل اصول پذیرفته شده بین المللی به علاوه یکسری اصول خاص که مربوط به این بحران می شود که شامل خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیتها، اصل تغییر ناپذیری مرزها که خیلی مهم می باشد، احترام به حقوق اقلیت ها ، احترام به حقوق بشردوستانه، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی، بازگشت آوارگان و اصولی از این دست که مورد پذیرش بین المللی قرار دارد. بر پایه این اصول است که می بایست مذاکرات شکل گیرد و حتی آتش بس نیز بر پایه این اصول شکل گیرد.

* دقت کردیم که در تبیین این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری را در نظر بگیریم

این دپیلمات ارشد ایرانی یادآور شد: ما خیلی دقت کردیم که در تبیین این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری را در نظر بگیریم، اهداف هر دو طرف را نظر بگیریم، هم آذربایجان و هم ارمنستان و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابل پذیرش باشد، کشورهای تاثیرگذار منطقه در آن حضور و مشارکت داشته باشند و امیدوار هستیم که این طرح بتواند راهی را برای صلح پایدار در منطقه قره باغ ایجاد کند.

وی متذکر شد: البته کار به این راحتی نیست و مشکلات عدیده ای وجود دارد و دخالتهایی از خارج از منطقه و توسط کسانی وجود دارد که چندان تمایلی به صلح در این منطقه ندارند.

عراقچی خاطرنشان کرد: تلاشها و ابتکار جمهوری اسلامی ایران نافی سایر ابتکارات و تلاشها برای حل و فصل این مناقشه نیست، اما ما معتقدیم بحرانهای منطقه ای راه حل منطقه ای دارند.

* هر کجا که احساس نیاز شود برای تامین و تهیه نیازهایمان اقدام خواهیم کرد

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا واقعا ایران آماده است در حل و فصل قره باغ میانجگیری کند؟ آیا شما این مسئله را با رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه در میان گذاشتید؟ عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و روابط خوبی که جمهوری اسلامی ایران با هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان دارد و همچنین شرایط و حساسیت‌های خاص این منطقه، ایران به طور جدی همواره آمادگی خود را برای برای "برقراری آتش‌بس، آغاز گفتگو و استقرار صلح و آرامش" اعلام کرده است. در گفتگوهایی که در این سفری که به آذربایجان انجام شد و در مسکو ، ایروان و آنکارا ابتکار و طرح جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سازو کارهای منطقه‌ای است را با مقامات عالی این کشورها مطرح و مورد گفتگو قرار خواهیم داد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که چه قدم‌های مشخصی را ایران در راستای تشدید تنش نظامی در کنار مرزهایش برخواهد داشت؟ آیا ایران با در نظر داشتن اینکه چندی پیش پهپاد منهدم شده در خاک ایران فرود آمد، مرزهایش با آذربایجان و ارمنستان را با سیستم های ضد هوایی تقویت خواهد کرد؟ و اگر پاسخ مثبت است (یعنی ایران در نظر دارد استقرار سیستم های ضد هوایی را تقویت کند) آیا این کشور مذاکراتی را با روسیه در خصوص خرید سیستم های S-400 صورت خواهد داد و یا سیستم های تولید داخلی «باور-373» را به کار خواهد گرفت؟ عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز این درگیریها به دلیل همجواری با کشورهای آذربایجان و ارمنستان اوضاع را مورد رصد قرار داده و اقدامات و تمهیدات لازم را به مورد اجرا گذاشته است.

وی گفت: ایران از توان دفاعی و نظامی خوبی برخوردار است و سیستمها و تجهیزات نظامی بومی کشورمان از قابلیت های بالایی برخوردار می باشند. قطعا در هر کجا که احساس نیاز شود برای تامین و تهیه نیازهایمان اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول