اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

کشور‌های عضو شانگهای با اتحاد از حقوق بشر دفاع کنند/ ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی از هزینه‌های جبران ناپذیر مبارزه با تروریسم است

رئیس دیوان عالی کل کشور با بیان اینکه یکی از اصول محوری سازمان همکاری شانگهای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در این مسیر حرکت کرده و هزینه‌های سنگینی در این راه داده است که ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ اسلام قاسم سلیمانی از هزینه‌های جبران ناپذیر مبارزه با تروریسم است.

کشور‌های عضو شانگهای با اتحاد از حقوق بشر دفاع کنند/ ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی از هزینه‌های جبران ناپذیر مبارزه با تروریسم است

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، پانزدهمین اجلاس روسای دیوان عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در کشور قزاقستان به صورت ویدیو کنفرانس با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کل کشور امروز جمعه نهم آبان ماه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در ابتدای این اجلاس ضمن تشکر از رئیس جلسه که در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، زمینه برگزاری این اجلاس را فراهم کرده است، گفت: اینجانب درحالی صحبت می‌کنم که در شرایط بحران کرونا، ملت ایران در شدیدترین تحریم‌ها از سوی دولت‌های زورگو قرار دارد.

وی ادامه داد: از اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای انتظار می‌رود این دولت‌های زورگو را به اجرای عدالت و احترام به مقررات بین المللی وادار کنند.

رئیس دیوان عالی کشور در سخنرانی خود در این اجلاس با اشاره به ساختار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه به عنوان قوه‌ای مستقل از سایر قوا با وظایفی مشخص تعریف شد.

وی افزود: رئیس قوه قضائیه به عنوان عالی‌ترین مقام قوه بر اساس اصل ۱۵۷ همان قانون توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شود. وظایف رئیس قوه در اصل ۱۵۸ قانون اساسی با اختیار ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری و تهیه لوایح قضایی متناسب و استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنان تعریف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم تصریح کرد: دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران عالی‌ترین مرجع قضایی کشور است و مطابق اصل ۱۶۱ قانون مذکور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم قضایی سطح کشور نظارت دارد و ایجاد وحدت رویه قضایی برای تمام دادگاه‌ها از وظایف دیوان عالی کشور است. انتخاب رئیس دیوان عالی کشور با مشورت قضات این دیوان از سوی رئیس قوه قضائیه به مدت ۵ سال صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در سیستم جمهوری اسلامی ایران دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضائیه به منظور نظارت بر اقدامات و مصوبات دستگاه‌های اجرایی کشور طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی پیش بینی شده است و برای رسیدگی به جرایم خاص نظامی در اصل ۱۷۲ نیز سازمانی تحت عنوان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تحت نظارت قوه قضائیه درنظر گرفته شده است. قابل ذکر است در جمهوری اسلامی ایران دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی تشکیل گردیده و بر دخل و خرج دولت نظارت دارد.

وی در ادامه پیشنهاداتی را به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ارائه کرد و گفت: بعضی کشور‌های صاحب قدرت، ثروت و نفوذ با یک جانبه گرایی تمام اصول اخلاقی – بین المللی را پشت سر گذاشته و با بی پروایی و با نبود هیچ مانعی پیمان‌ها را نقض و تعهدات را زیر پا می‌گذارند و با بهره گیری ناروا و غیر قانونی از ابزار و امکانات اقتصادی، سیاسی و نظامی سعی در تحمیل اراده خود بر ملت‌ها و حکومت‌ها دارند و صلح و امنیت را به خطر جدی انداخته اند و طعم شیرین عدالت را از جوامع بشر گرفته اند و چه خوب است که کشور‌های عضو با اتحاد خود از حقوق بشر دفاع نموده و برای ایجاد امنیت ملت‌ها با تشریک مساعی فعالیت‌های هماهنگی را در مجامع بین المللی شروع کرده و مانع یکه تازی این زورگویان ظالم شوند.

وی گفت: اجرای عدالت یکی از حقوق بنیادین بشریت است و وظیفه اخلاقی، اجتماعی، ملی و بین المللی اعضا سازمان اقتضا می‌کند که تمام مساعی خود را در این زمینه معمول دارند.

این مسؤول عالی قضایی با اشاره به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: پس از شیوع بیماری کرونا ستادی با عنوان ستاد ملی مبارزه با کرونا با عضویت قوای سه گانه تأسیس شد که مصوبات این ستاد در حکم قانون است و برای مراجع قضایی نیز معتبر و لازم الاجرا است. این ستاد مقررات حمایتی برای تولیدکنندگان و مشاغل آسیب پذیر در نظر گرفته است و قوه قضائیه در مبارزه با احتکار و ناقضین مقررات، ستاد ملی مبارزه با کرونا را حمایت می‌کند.

رئیس دیوان عالی کشورمان پیشنهاد کرد که سازمان همکاری‌های شانگهای دفتر مشترکی را ایجاد نموده و زمینه گسترش هر چه بیشتر همکاری را در خصوص انجام این امر مهم فراهم کند و خلاصه نظرات را به صورت منشور سازمان در یک دوره زمانی منتشر نماید.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با بیان اینکه یکی از اصول محوری سازمان همکاری شانگ‌های مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در این مسیر حرکت کرده و هزینه‌های سنگینی در این راه داده است ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ اسلام قاسم سلیمانی از هزینه‌های جبران ناپذیر مبارزه با تروریسم است و از اعضای سازمان انتظار می‌رود که برای روشن شدن افکار عمومی تعریف صحیحی از دموکراسی، حقوق بشر و تروریسم به جهانیان عرضه کنند.

وی در پایان، آمادگی کشورمان را برای تبادل تجارب جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف و انعقاد موافقت نامه همکاری قضایی دوجانبه و چند جانبه اعلام کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول