اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سدشهید مدنی تبریز 10 سال است به حال خود رها شده / سئوال از وزیر نیرو در مجلس

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: ساختمان سد شهید مدنی تبریز چند سال است که به اتمام رسیده و قابل آبگیری است؛ اما آبگیری را به بهانه عدم تملک اراضی به تاخیر می‌اندازند!

سدشهید مدنی تبریز  10 سال است به حال خود رها شده /  سئوال از وزیر نیرو در مجلس

محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در پایاب سد شهید مدنی مشکلات و نواقصی وجود دارد اما در محدوده آبگیری هیچ خانه، باغ و یا مزرعه‌ای وجود ندارد که مانع آبگیری باشد.

وی تصریح کرد: حدود یک و نیم سال قبل، سئوالی را در مورد سد شهید مدنی تبریز و عدم آبگیری آن در کمیسیون انرژی مطرح کردم؛ وزیر نیرو هم در پاسخ سوال قول‌هایی داد که بخش‌هایی را عمل کرد و در نهایت باز هم سد به حال خود رها شد.

فرهنگی یادآور شد: چند ماه قبل دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه سفری به تبریز داشت و از وی درخواست کردیم که از سد بازدید کند، ایشان هم درخواست ما را پذیرفت و برنامه خود را تغییری داد و از سد بازدید کرد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: ایشان هم قول‌هایی داد اما تنها به بخشی از این قول‌ها عمل شد و باز هم آبگیری سد میسر نگردید. این در حالی است که هزینه‌ها و قیمت‌ها مدام افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه موضوع را باز هم در قالب سئوال پیگیری خواهیم کرد، متذکر شد: انتظار داریم بخشی از آب مهرانه‎رود از وسط شهر تبریز عبور کند از آب این سد تامین شود که نیازمند همکاری شهرداری با شرکت آب منطقه‌ای است.

گزارش فارس حاکی است، چهارم تیرماه سال 1390 سد شهید مدنی تبریز پشت ارتفاعات شمال تبریز موسوم به عینالی واقع شده با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور وقت افتتاح شد.

نوع این سد سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و طول تاج 277.35 متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه 47 متر و عرض تاج آن هفت متر است. این سد در پنج کیلومتری شمال‌شرقی تبریز (جاده تبریز ـ اهر) قرار گرفته است.

قرار بود با بهره‌برداری کامل از این سد، 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه دشت تبریز زیر پوشش آبیاری قرار گیرد.

 با روی کار آمدن دولت  یازدهم و وعده رئیس جمهور مبنی بر احیای دریاچه ارومیه، دولت در سومین مصوبه خود در رابطه با دریاچه ارومیه، توقف همه طرح‌های سدسازی به استثنای سد شهیدمدنی تبریز را به‌منظور ذخیره و رهاسازی آب منحصراً برای دریاچه ارومیه تصویب کرد و بدین ترتیب رویکرد این سد از کشاورزی به تامین آب دریاچه ارومیه تغییر یافت.

در مقطعی، مشکلاتی مثل تملک ملک مخزن سد، آبگیری آن را به تعویق انداخت و در مقطع کنونی نیز عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای رفع نواقص باز هم آبگیری سد را در هال‌ای از ابهام فرو برده است.

رودخانه آجی‌چای از دامنه‌های جنوبی سبلان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی 220 کیلومتر و عبور از دره ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آبهای سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌گردد. رودخانه آجی‌چای بعد از مشروب نمودن دشت تبریز به دریاچه ارومیه به فاصله 90 کیلومتری غرب تبریز می‌ریزد.

 با اتمام عملیات و آبگیری مخزن سد شهیدمدنی علاوه بر اینکه در فصول مناسب آب ذخیره شده به‌منظور احیای دریاچه ارومیه آزادسازی خواهد شد، دریاچه پشت سد نیز به یکی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف کلان‌شهر تبریز تبدیل خواهد شد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه مشارکت بیشتری کرده و از این طریق به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ایجاد فضای مفرح برای مردم آذربایجان کمک کنند.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول