اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

فارس من| علف کش گلایفوسایت کم خطر است و با نظارت سازمان حفظ نباتات وارد می شود

مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات گفت: «علفکش گلایفوزیت در گروه 3 یا کم خطر به لحاظ ایجاد سرطان در انسان دسته بندی شده است و به صورت رسمی و با نظارت سازمان حفظ نباتات وارد می شود.»

فارس من| علف کش گلایفوسایت کم خطر است  و با نظارت سازمان حفظ نباتات وارد می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس با ارسال پیامی از مصرف گسترده حجم عظیمی از انواع آفت‌کش‌های کشاورزی و سموم خطرناک و سرطان‌زای شیمیایی و به ویژه مصرف گسترده علف‌کش رانداپ یا گلایفوسایت انتقاد کرده و نوشته‌اند که سرطان‌زایی این آفت‌کش به تأیید مرکز اطلاعات سرطان سازمان جهانی بهداشت رسیده و جزو گروه 2 سرطان زاهاست و سبب سرطان لنفوم غیر هوچکین می‌شود، انتقاد کرده و خواستار پیگیری این سوژه شده اند.

خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع با سعیده نوربخش، مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات گفت و گو کرد. وی در این باره گفت: اساس و مبنای سازمان حفظ نباتات در طبقه بندی خطر سموم، مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO)  و آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) و شاخص‌­های اعلامی در مورد سرطانزایی آفت‌کش‌ها  بوده که به لحاظ دقت نظر و حساسیت ارگان های ذکر شده در حفظ سلامت، ملاک عمل عمده ممالک دنیا می ­باشد. 

نوربخش گفت: «بر اساس اطلاعات  منتشره از سوی آن سازمان و آژانس، علفکش گلایفوزیت در گروه 3 یا کم خطر به لحاظ ایجاد سرطان در انسان دسته بندی شده است. همچنین ثبت و کاربرد  گلایفوزیت تا سال 2022 در اتحادیه اروپا نیز مورد تایید  و پذیرش قرار گرفته است.»

وی افزود:طبق سوابق موجود، در سنوات اخیر علفکشی تحت نام تجاری راندآپ به هیچ عنوان وارد کشور نشده است. به علاوه اصالتا،  مالکیت کمپانی مونسانتو که در سال 1901 میلادی تأسیس شد، متعلق به کشور آمریکا بوده و بنا به موافقت دولت ایالات متحده و اتحادیه اروپا، در هفتم ژوئن 2018 میلادی منحل و سایت­‌های تولیدی آن نیز به مالکیت شرکت بایر آ.گ  کشور آلمان درآمده است.

مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات گفت: سم گلایفوزیت با نظارت سازمان حفظ نباتات کشور از هند و چین وارد می شود اما نام تجاری رانداپ به هیچ عنوان وارد کشور نمی شود.

مخاطبان فارس تاکید کرده بودند که این سموم خاک، آب و غذای مردم را آلوده و از عوامل مهم توسعه بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها در کشور است. متاسفانه هیچگونه نظارت جدی در واردات و تهیه و مصرف این سموم وجود ندارد و کشاورزان آموزش ندیده از انواع سموم خطرناک با دوره کارنس طولانی دوره ماندگاری سم در محصول نهایی استفاده می‌کنند. این سموم و علف‌کش سرطان زای رانداپ که تولید کمپانی بدنام و منفور مافیایی صهیونیستی تراریخته‌ساز مونسانتو آمریکاست به فراوانی در تمام فروشگاه‌های کشاورزی به فروش می‌رسد. این در حالی است که دانشمندان و نخبگان ایرانی انواع روش‌های مبارزه بیولوژیک و بی‌خطر مبارزه با آفات و سموم طبیعی و غیرشیمیایی زیستی را تولید کرده و آماده تولید انبوه برای رفع نیاز کشاورزان هستند ولی حمایت جدی از این نوع تولیدات سالم داخلی نمی شوند و مسئولین متاسفانه از واردات سموم و علف کش خطرناک رانداپ حمایت می‌کنند.

خوشبختانه با تلاش اساتید و رسانه‌ها فرهنگ کشاورزی سالم و ارگانیک و غیرشیمیایی و غیر تراریخته به شدت افزایش یافته است.

نیاز مردم ایران استفاده از غذای سالم و ارگانیک و ممنوعیت واردات و مصرف سموم خطرناک شیمیایی، علف کش سرطان زای رانداپ و تراریخته‌هاست. مردم عزیز حق دارند غذای سالم و ارگانیک مصرف کنند نه آلوده به سموم و علف کش سرطان زا و تراریخته.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول