اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ایران و ترکمستان می توانند مشترکات فرهنگی خود را تقویت کنند

استاندار آخال ترکمنستان در ارتباط تصویری با استاندار خراسان شمالی گفت: مشترکات دو کشور ایران و ترکمنستان می‌تواند از سوی این دو استان مورد تقویت قرار گیرد.

ایران و ترکمستان می توانند مشترکات فرهنگی خود را تقویت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد یاز محمد قربان اف ظهر امروز در دیدار ویدیویی با استاندار خراسان شمالی به نقاط مشترک فرهنگی و اجتماعی دو کشور ایران و ترکمنستان اشاره و اظهار کرد: اسب اصیل ترکمن و تولید ابریشم به همراه جشن نوروز ازجمله مشترکات دو کشور ایران و ترکمنستان محسوب می‌شود که می توان این ها را تقویت کرد.

وی با تأکید برافزایش ارتباطات دو استان بر اساس چارچوب‌های قانونی گفت: در استان آخال بالغ‌بر ۶۵ کارخانه فعال در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، نفت، گاز و عمران فعالیت دارند که ظرفیتی مناسب برای این استان محسوب می‌شود.

استاندار آخال ترکمنستان همچنین برگزاری جشن‌های مشترک و مسابقات ورزشی مشترک را مورداشاره قرارداد و گفت: روابط میان دو استان را توسعه می‌دهیم.

خراسان شمالی آماده همکاری های مشترک با آخال است

محمدعلی شجاعی نیز در ارتباط تصویری با استاندار آخال ترکمنستان به دیدار رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور ترکمنستان در تهران اشاره و اظهار کرد: در این دیدار رهبر انقلاب ملت ایران و ترکمنستان را همچون دو خویشاوند توصیف کردند.

وی افزود: این توصیف وضعیت فرهنگ و اجتماع ایران و ترکمنستان می‌تواند مقدمه‌ای مناسب برای افزاش ارتباطات این دو کشور و دو استان هم‌مرز خراسان شمالی و آخال ترکمنستان باشد.

استاندار خراسان شمالی همچنین با اشاره به تفاهم نامه‌های منعقدشده میان ایران و ترکمنستان گفت: تمدید تفاهم‌نامه‌ها و همچنین ایجاد فضایی مشترک برای پیش برد اهداف همسایگی دو استان از جمله خواسته‌های طرف ایرانی محسوب می‌شود.

وی با برشمردن ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان همچون صادرات کالا به 20 کشور جهان، توانایی تأمین نیازهای ساختمانی و نیروی انسانی متخصص خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دفتری مشترک در دو استان می‌تواند در راستای پیگیری و تأمین خواسته‌های طرفین اقدام شود.

شجاعی برقراری پرواز عشق‌آباد به بجنورد را از دیگر درخواست‌های خود اعلام کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های مشترک فرهنگی همچون نوروز، اسب اصیل ترکمن و تولید ابریشم و فرش می‌تواند به رونق اقتصادی و فرهنگی هر دو استان کمک کند.

وی گسترش گردشگری میان دو منطقه را در دسترس ترین ظرفیت افزایش ارتباطات و آشنایی طرفین از یکدیگر دانست و افزود: اجرایی شدن خواهرخواندگی دو شهر بجنورد در خراسان شمالی و آنو در ترکمنستان نیز در این راستا می‌تواند مؤثر باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول