اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

تکواندوکاران این روزها دغدغه دارند/پرداختی به قهرمانان در شان آنها نیست/باشگاه ها ویترین فدراسیون هستند

مدیر تیم تکواندو فتح صدر البرز گفت: برای رفع مشکلات می‌بایست با توجه به شرایط موجود حرکت کنیم و تصمیمات را متناسب با شرایط اقتصادی روز گرفته شود.

تکواندوکاران این روزها دغدغه دارند/پرداختی به قهرمانان در شان آنها نیست/باشگاه ها ویترین فدراسیون هستند

به گزارش خبرگزای فارس، برگزاری مسابقات لیگ در تمامی رشته‌های ورزشی از دیدگاه کارشناسان این عرصه، یک میدان بزرگ برای معرفی استعدادها و نخبه‌هاست. چون در کوران این مسابقات، حتی در دیداری بدون حساسیت، یک بازیکن با درخشش لحظه‌ای به چشم می‌آید. از طرفی، لیگ کمک می‌کند تا ورزشکاران منبع درآمدی داشته باشند. این تنها راه ارتزاق سالانه بازیکنان است تا به صورت حرفه‌ای در باشگاه خود فعالیت کنند. 

لیگ در دیده شدن باشگاهها هم نقش دارد. سازمان‌ها، نهادهای دولتی یا خصوصی و بنگاههای کوچک و بزرگ در قالب باشگاه در مسابقات حاضر می شوند تا در رسانه‌ها بیشتر دیده شوند. در ضلع دیگر برگزاری لیگ، باشگاهها همانند این مصداق هستند که هر چقدر پول بدهید، همان قدر آش می‌خوردید.

ضلع دیگر برگزاری لیگ که نقش تعیین‌کننده در انجام این رویدادها . کیفیت آن دارد، فدراسیون ها هستند. فدراسیون بستر مناسب، عوامل اجرایی، نیروی انسانی مجرب، امکانات و تجهیزات و ... را در اختیار مجموعه لیگ می‌گذارد تا در نهایت با خروجی این رقابتها، نفرات جویای نام و استعدادهای ناب به تیم‌های ملی معرفی شوند. پس باید نتیجه گرفت که برگزاری لیگ سه ضلعی بازیکن، باشگاه (حامی مالی) و نهایتاً فدراسیون، به نفع‌های مالی و معنوی خواهند رسید. در نتیجه باید این مثلث دست به دست هم دهند تا این رقابت ها با قدرت ادامه داشته باشد. 

اما شیوع و همه گیری ویروس کرونا، لطمات و ضربات جبران ناپذیری به بدنه حوزه اقتصادی، اجتماعی و ... کشورها و از جمله کشورمان وارد کرد. این بنگاه‌های اقتصادی بودند که بیشتر متضرر شدند. با ضرر این مجموعه ها که نقش موثری در کمک مالی به بازیکنان و مربیان داشتند، حالا دیگر مثل گذشته نمی‌توانند در حمایت مالی قدم بردارند. وقتی باشگاهها شرایط خوبی از نظر مالی نداشته باشند، بازیکنان لب به اعتراض می‌گشایند. در چند روزی که گذشت، بازیکنان زیادی در رشته ورزشی تکواندو به نحوه پرداخت باشگاهها اعتراض کردند و اعلام داشتند با اوضاع مالی دیگر در لیگ بازی نخواهند کرد.

در این رابطه خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با کاظم نیک‌سرشت هم کلام شد. وی فردی است که مدت‌ها در لیگ تکواندو به عنوان مدیر اجرایی تیم فتح صدر البرز فعالیت داشته و نظرات مهمی در برگزاری بدون حاشیه لیگ دارد.برهمین اساس در خصوص موارد مختلف با او هم صحبت شدیم که متن کامل آن را در زیر می خوانید:


 

فارس: فدراسیون تکواندو در برگزاری لیگ نقش مهمی دارد. آیا توانسته این نقش را به درستی ایفا کند؟

سیاست گذار و مرجع‌ به عنوان ناظر سیاست و نقشه راه، در هر شرایطی فدراسیون‌ها هستند. باشگاه‌ها به عنوان مجموعه اجرایی، سیاست‌های ارائه شده را اجرا می‌کنند. در خصوص برگزاری لیگ، فدراسیون با توجه به شرایط موجود و برای آن که لیگ را بتوانیم داشته باشیم، بررسی‌های میدانی را به لحاظ داشته های موجود پیگیری کرده و تصمیمات متناسب را گرفته است.

فارس: امسال به خاطر کرونا برگزاری مسابقات لیگ سخت شده است.

 در این راستا فدراسیون گام‌های بسیار مفید و موثری را برداشت. جلسات متعدد و سختی را با وزارت ورزش و جوانان و همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا برقرار کرد. نهایتا آن مبانی و دستور العمل‌های مورد نیاز جهت برپایی لیگ به فدراسیون ابلاغ و فدراسیون بلافاصله طی نامه ای به باشگاه ها ارسال داشت. پس از این ابلاغ، جلسه‌ ای با حضور رئیس فدراسیون، مسئولان سازمان لیگ و مدیران باشگاهها در سالن اجتماعات فدراسیون برگزار شد. در این نشست به نظرات خوبی رسیدیم و مقرر شد پس از ثبت نام نهایی، فدراسیون طبق تعداد شرکت کنندگان، تصمیمات لازم را برای برگزاری لیگ در زمان مناسب به همراه در نظر گرفتن تمهیدات لازم اجرایی کند.

فارس: آیا لیگ باید در چنین شرایطی برگزار شود؟

لیگ تکواندو ایران حدود 27 سال سابقه دارد. اگر هم در این فصل بخواهد برگزار شود، قطعا با شرایط موجود تصمیمات لازم گرفته خواهد شد. اگر در این وضعیت قرار باشد مسابقات برگزار نشود، قطعا ستاد ملی مبارزه با کرونا هرگونه فعالیت را منتفی می‌کند. فدراسیون هم متناسب با شرایط حرکت خواهد کرد. در حال حاضر پیرو جلسه گذشته و بیان الگوهای لازم جهت برگزاری لیگ، تصمیم جمعی است که مسابقات در موعد مقرر برگزار شود. برابر دستورالعمل های ارائه شده، دو محور در خصوص اجرای پروتکل های بهداشتی دیده شده است. الگوی اول نحوه اجرای دقیق دستورالعمل ها توسط فدراسیون و الگوی دوم نحوه اجرای دستورالعمل‌ها توسط باشگاه است.

فارس: تصمیم باشگاه فتح صدر البرز در قبال این موضوع چیست؟

باشگاه ما پس از دریافت دستورالعمل ها، بلافاصله با یک پزشک متخصص بیماری های عفونی وارد مذاکره شد. با توجه به تخصص و تجربه، فرایند انجام دستورالعمل صحیح و درست را در مدت تعریف شده در زمان برگزاری و قبل و بعد آن اجرایی خواهیم کرد.

فارس: قرار است با برگزاری لیگ در چنین دورانی، به چه چیزی دست پیدا کنیم؟

به هرحال باشگاه‌هایی که در حوزه تیمداری مشغول فعالیت هستند، بیشتر علاقه و عشق، خدمت به ورزش و قهرمانان، ایجاد فضای سالم در جامعه و جلوگیری از هرگونه مسائل سوء که برای نیروی انسانی یک جامعه مضر است، دارند. باشگاههای ورزشی در این خصوص می‌توانند خدمات بسیاری به  جوانان و سالم‌سازی جامعه ایفا کنند. در مسابقات لیگ، قهرمانان ارزنده شناسایی و جذب تیم های ملی و نهایتاً کسب افتخار برای ایران عزیز مهیا می‌شود. من همیشه به این جمله کلیدی اعتقاد دارم، قهرمانان، مربیان و باشگاه ها به نوعی ویترین فدراسیون هستند.

فارس: باشگاهها در مسابقات لیگ به دنبال چه هدفی هستند؟

باشگاهها در کنار بعد فرهنگی، ورزشی و ارتقا سطح کیفی ورزش که در آن فعال هستند، باید نگاه اقتصادی جامع هم داشته باشند. فدراسیون هم می‌بایست در این راستا، نگاه اقتصادی را در کنار بعد فرهنگی و ورزشی پررنگ ببیند. اگر مجموعه فدراسیون و باشگاهها بتوانند نگاه اقتصادی را همراه با راهکارهای دقیق و حرفه‌ای در حوزه سیاست‌های پولی و مالی طراحی و تدوین کنند و متناسب با آن به نحوه هوشمندانه اجرایی کنند، قطعاً بسیاری از موانع و مشکلات در فدراسیون و مخصوصا باشگاهها حل و فصل می‌شود.

فارس:  آیا قراردادها تکواندوکاران لیگ نسبت به سایر لیگ ها ناچیز است؟

من اصلا وارد رشته های دیگه نمی‌شوم. ولی اینکه قهرمانان ما این روزها دغدغه دارند که مبالغ دریافتی آنها شایسته و در خور شان نیست را رد نمی‌کنم و حق را به همه قهرمانان می‌دهم. بنده به عنوان باشگاه‌دار وقتی شرایط لازم را برای پرداخت ها ندارم، شرمنده تک تک این عزیزان می‌شوم. مطمئنم به ندرت باشگاهی پیدا می‌شود که از فضای اخلاق و معرفت به دور باشد که از قهرمانان بخواهند سواستفاده کند. همه تمایل دارند بهترین قرادادها و برترین شرایط در نحوه قرارداد را در قبال قهرمانان را تنظیم کنند. قهرمانان عزیز به این مسئله توجه کنند که آیا باشگاه‌های حاضر در لیگ تکواندو، این قابلیت را به لحاظ منابع مالی دارند یا نه؟ یا قهرمانان در قبال تعهدات خود واقعا کاملا در خدمت باشگاهها هستند؟ سوالات بسیاری وجود دارد.

فارس: چه کارهای باید انجام دهیم تا لیگ خوبی داشته باشیم؟

 اگر بخواهیم شرایط لیگ برتر جذاب و پویا باشد، باید صاحب الگوهای مناسبی شویم. اینکه ورزشکار در اجرای تعهدات کاملا متعهد باشد. اینکه باشگاه ها برای رفع موانع مالی، نگرش‌های نو و به روز داشته باشند. در آخر، فدراسیون به عنوان یک مجموعه سیاست گذار و ناظر، فعالیت باشگاهها و قهرمانان را مدام زیر ذره بین داشته باشد تا هر بخشی در جایگاه خود بتواند وظایف خود را به درستی اجرا کند.

فارس:برگزاری لیگ به نفع چه کسانی است؟

فدراسیون در این سال‌ها اقدام شایسته و ارزنده ای با راه اندازی لیگ در ایران و جهان ایجاد کرده است. ما اگر بخواهیم قضاوت کنیم، باید انصاف و عدالت را هم در نظر بگیریم. اگر لیگی وجود نداشت، این همه چرخه اقتصادی و منابع مالی در تکواندو ایران رقم نمی‌خورد. مربیان بسیاری در لیگ مشغول فعالیت شدند، قهرمانان بسیاری بازی کردند و افراد بسیاری در باشگاه‌ها مشغول کار هستند. داوران ما در این مسابقات قضاوت کردند و خیلی‌ از افراد دیگر از این راه کسب درآمد می‌کنند.  

فارس: منظورتان این است که برگزاری لیگ به نفع افراد است؟

از همین لیگ قهرمانان بسیاری شناسایی شدند که در آوردگاه‌های آسیایی، جهانی و المپیک صاحب افتخارات بسیار برای ایران عزیز شدند. پس ما باید برای هر اظهار نظری، همه موارد را به صورت ظریف در نظر بگیریم.

فارس: اشکالاتی هم وجود دارد؟

رد نمی‌کنم و اشکالاتی هم هست. برای رفع مشکلات می‌بایست با توجه به شرایط موجود حرکت کنیم و تصمیمات را متناسب با شرایط اقتصادی روز گرفته شود. به عنوان یک مدیر باشگاه، دغدغه‌های همه عزیزان قهرمان و مربیان زحمتکش را می‌پذیرم. اما در فدراسیون تمام زحمات خود را می‌کشند تا یک فضای رقابتی ایده آل ایجاد شود. من باشگاهدار و شمای قهرمان باید تمام تلاش خودمان را انجام دهیم تا از این فضای ترسیم شده به درستی استفاده کنیم. نواقص همیشه وجود دارد. هیچ کاری بدون اشکال نیست ولی باید اینقدر صادقانه حرکت کنیم که تمام جوانب را در نظر بگیریم. من به عنوان یک مدیر دغدغه شما را  می‌پذیرم و حمایت می‌کنم. ان‌شاءالله فدراسیون برای این مسئله وارد گود خواهد شد. با شناختی که از مدیریت مجموعه دارم، برای ارزشی تر کردن فضای تکواندو از هیچ اقدام مثمرثمری دریغ نخواهند کرد.

فارس: باشگاه شما برای این ایرادات چه کارهای کرده است؟

 باشگاه فتح صدر البرز هم در این بخش اقدامات موثر و مفیدی را در قبال قهرمانان و مربیان خود در نظر گرفته و اجرا می‌کند.

فارس: امسال در لیگ شرکت خواهید کرد؟

باشگاه فتح صدر البرز در این فصل برابر دستورالعمل ابلاغی فدراسیون در دو رده نوجوانان و بزرگسالان در خانم ها و آقایان تیم‌داری می‌کند و ثبت نام را انجام داده است. در بخش نوجوانان، آقایان و بانوان نفرات شایسته‌ای به کارگیری شدند. در بخش بانوان بزرگسال هم تیم بسیار مقتدری داریم که می‌تواند قهرمانی فصل گذشته خود را تکرار کند. در بخش آقایان رده بزرگسالان هنوز آن نفرات مد نظر را جمع آوری نکرده ایم. اگر نشود، با تیم بسیار جوان و با آتیه که در رده‌های نوجوانان و جوانان در عرصه های کشوری، آسیایی و جهانی صاحب عنوان هستند، وارد مسابقات خواهیم شد. اگر در این بین قهرمانان باتجربه هم به جمع این باشگاه اضافه شوند که باعث خوشحالی بنده و تمامی اعضا خواهد بود. به هرحال ما این مسیر را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاالله شرمنده عزیزی نشویم.

فارس: باید برای لیگ چه کاری کرد تا از نظر مالی بیشتر بازدهی داشته باشد؟ 

بنده به عنوان فردی که سالها در حوزه‌های اقتصادی، نظارتی و تشکیلاتی انجام وظیفه می‌کنم و اندک تجربه ای دارم، عنوان می‌کنم که می‌شود با یک تدبیر و سازوکار درست، با توجه به داشته‌های فعلی تکواندو که انصافا فدراسیون در این سال‌ها در برگزاری لیگ اقدامات مفید و موثری داشته، نگاه ظریف تری هم داشت. با استفاده از ابزارهای موجود، می‌شود منابع اقتصادی مناسبی را در نظر گرفت که  فدراسیون با پیگیری جدی و عملیاتی، اقدامات بهینه‌ای را اجرایی کن.

فارس: پیشنهاد شما برای ایجاد شرایط مناسب مالی به منظور برگزاری لیگ چیست؟

اگر ما در فدراسیون تکواند، بخشی را به عنوان دفتر بازرگانی بنا کنیم و در این بخش فردی توانمند و باتجربه که شناخت بسیار خوبی در حوزه صنعت داشته باشد و در کنار شناخت کافی از ارتباطات کلان در حوزه صنایع هم برخوردار باشد، به کارگیری بگیریم، اتفاقات مثبت تری را خواهیم دید. با توجه به این اشرافیت، بتوانیم شرکت‌ها و واحدهای صنعتی که در طول سال مبالغ قابل توجهی را که برای تبلیغات به صدا و سیما پرداخت می‌کنند، جذب فدراسیون کنیم. فدراسیون با توجه به برگزاری لیگ، هم صاحب امتیاز پخش مستقیم است و هم تکرار برنامه، می‌تواند این شرکت‌ها را توسط بخش بازرگانی فدراسیون که توسط فردی توانمند اداره می‌شود، جذب کند. این شرکت‌ها را به باشگاهها معرفی و وارد مذاکره و تنظیم قرارداد کرد که پس از این اگر تیم‌هایی که به آنان ‌پخش مستقیم داده می‌شود، این امکان و امتیاز داده شود، بتواند از شرکت های تحت پوشش خود در آن زمان در نظر گرفته به عنوان تبلیغات دور زمین در آن زمان بهره‌مند سازد. در این راستا هم مبالغ قابل توجهی از این قراردادها در زمان پخش مستقیم نصیب فدراسیون می‌شود و باشگاهها هم از این مسیر می‌توانند سالانه درآمد 2 تا 3 میلیاردی داشته باشند که هم در قراردادهای قهرمانان و کادر فنی مبالغ در نظر گرفته، خوب دیده شود و هم از بحران خارج شوند. به هر حال ما می‌توانیم از این ابزارهای فعلی که در اختیار داریم کمال بهره را ببریم.

فارس: برای هر چه بهتر شدن اوضاع فعلی، چه راهکاری دارید؟

 با توجه به شرایط موجود اقتصادی کشور، فضای ایده آل را طراحی و اجرایی کنیم. این اتفاق زمانی خواهد افتاد که قهرمانان، باشگاهها و فدراسیون مثل همیشه در کنار هم قرار گیرند. اگر چه بنده اشکالاتی را نسبت به قهرمانان عزیزمان وارد می‌بینم. اینکه من قهرمان چقدر پای قراردادی که امضا می‌کنم، پایند هستم و صادقانه حرکت می‌کنم؟ اینکه در تصمیم گیری در ارتباط با عقد قرارداد با باشگاهها چقدر شناخت کافی دارم و تصمیمات درست را لحاظ می‌کنم؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول