اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

معاون غنی: وعده آمریکا برای کاهش خشونت در افغانستان محقق نشد

معاون رییس جمهور افغانستان گفت: تعهد طالبان و وعده آمریکا این بود که با آزادی پنج هزار زندانی طالبان، خشونت‌ها کاهش یابد و حملات به مراکز ولایات و شهرستان‌ها صورت نگیرد درحالی‌که در روزهای اخیر خشونت‌ها افزایش یافته است.

معاون غنی: وعده آمریکا برای کاهش خشونت در افغانستان محقق نشد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «راس ویلسن»، سرپرست سفارت آمریکا در کابل روز سه‌شنبه، ششم آبان با «محمدسرور دانش»، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان دیدار کرد.

طبق اعلام دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، دانش در این دیدار گفت که با افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان و در پی بهانه‌ تراشی‌های گروه طالبان در مذاکرات و به رکود کشاندن گفت‌وگوهای مستقیم، بدبینی‌ها نسبت به روند صلح در حال افزایش است.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان و راس ویلسن در این دیدار درباره روند صلح و افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافق‌نامه صلح بین آمریکا و طالبان گفت‌وگو کرده‌اند.

دانش در این دیدار گفت که برداشت عمومی در بین مردم و در سطح رهبری حکومت این است که بسیاری از مفاد توافق‌نامه دوحه از سوی طالبان نقض شده و این گروه به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است.

وی افزایش خشونت‌ها به جای کاهش آن را دلیلی بر نقض توافق‌نامه صلح توسط طالبان عنوان کرد.

 معاون رییس جمهور افغانستان همچنین افزود که تعهد طالبان و وعده آمریکا این بود که با آزادی پنج هزار زندانی طالبان، خشونت‌ها کاهش یابد و حملات به مراکز ولایات و شهرستان‌ها صورت نگیرد.

دانش افزود که در روزهای اخیر خشونت‌ها افزایش یافته و حملات تروریستی در بیش از ۲۰ ولایت در جریان است.

محمدسرور دانش همچنین تصریح کرد که یکی از مواد توافق‌نامه، قطع همکاری گروه طالبان با گروه‌های تروریستی به خصوص القاعده بود که در روزهای اخیر با کشته شدن فرد شماره دوم القاعده در غزنی به اثبات رسید که همه گروه‌های تروریستی در هر جایی که حضور داشته‌اند، هم چنان فعالیت دارند و این مساله نقض صریح توافق‌نامه دوحه است.

وی همچنین گفت که «حملات انتحاری و خونین بر مراکز درمانی، آموزشی و دینی»، هرچند به نام داعش صورت می‌گیرد، اما کسانی که بازداشت می‌شوند، اعتراف می‌کنند که از سوی گروه طالبان و شبکه حقانی برای حملات تروریستی و انتحاری اعزام شده بودند.

معاون رییس جمهور افغانستان «نقض مکرر و آشکار» مواد توافق‌نامه قطر و عدم پایبندی به تعهدات طالبان را برای مردم مأیوس‌کننده خواند که به گفته او، به روند صلح صدمه می‌رساند.

سرور دانش همچنین تاکید کرد که حملات اخیر با انگیزه‌های مذهبی و سرکوب مردم «هزاره و شیعه» صورت گرفته است.

دانش افزود که این مردم به آموختن علم و حرکت‌های مدنی باور کامل دارد و تاکنون هیچ گونه حرکت «افراط‌گرایانه و تعصب‌آمیز» نداشته است.

سرور دانش ابراز نگرانی کرد که اگر مردم از روند گفت‌وگوها و تحقق یک صلح پایدار ناامید شوند و کشتار هدفمند مردم ادامه یابد، ممکن است حرکت‌های افراطی از نوع دیگرش گسترش پیدا کند.

راس ویلسن، سرپرست سفارت آمریکا در کابل نیز در این دیدار گفت که دیدگاه رسمی دولت آمریکا این است که قضیه افغانستان از راه جنگ و خشونت حل نمی‌شود و باید از طریق گفت‌وگوهای مستقیم میان افغان‌ها حل شود و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

وی همچنین افزود که برخی کشورها پیشنهاد کرده‌اند که یک گروه تماس بین المللی برای حمایت از صلح افغانستان تشکیل شود که در روند گفت‌وگوها دو طرف را مشورت دهند و کمک کنند که مذاکرات به نتیجه برسد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول