اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

پژوهشگاه فضایی ایران موفق به توسعه مدارعملیاتی ماهواره شد

معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه موتورآرش برای ارتقاءمداری ماهواره نقش اصلی دارد،گفت: این پژوهشگاه با دستیابی به فناوری شکل دهی تیتانیوم و افزایش سوخت جرم خشک موفق به توسعه مدار عملیاتی ماهواره شد.

پژوهشگاه فضایی ایران موفق به توسعه مدارعملیاتی ماهواره شد

علی جعفرصالحی معاون طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در بلوک انتقال مداری برای ارتقاء مدار عملیاتی ماهواره محرک اصلی موتور با سوخت جامد آرش است گفت: موتور فضایی آرش در چند مدل مختلف طراحی و ساخته شده است که در خدمت انتقال مداری ماهواره خواهد بود. در این موتور فضایی برای افزایش نسبت سوخت به وزن خشک موتور، از بدنه تیتانیوم در موتور استفاده کردیم که برای اولین مرتبه است که شاهد چنین اتفاقی در حوزه فضایی هستیم.

* در بلوک انتقال مداری ماهواره یکی از موتورهای اصلی که نقش محرک را انجام می دهدموتور سوخت جامد آرش است

وی افزود: در بلوک انتقال مداری ماهواره یکی از موتورهای اصلی که نقش محرک را انجام می دهدموتور سوخت جامد آرش است که ۲ فناوری به صورت ویژه در این بلوکانتقال مداری اتفاق افتاده است که می توان به فناوری شکل دهی تیتانیوم و افزایش سوخت جرم خشک اشاره کرد که باعث توسعه در بلوک انتقال مداری ماهواره شده است از طرفی با توجه به اینکه بلوک انتقال مداری ماهواره در شرایط خلع قرار است عملیات خود را انجام دهدباید بگویم تست های شبیه سازی شده خلع بر روی موتورآرش برای اولین بار در کشور در پژوهشکده حمل و نقل با موفقیت انجام شده است.در واقع این موتور قرار است در بلوک انتقال مداری سامان ۱ و ۲ و در مدل‌های مختلف به کار گرفته شود.

* بلوک انتقال مداری تکنولوژی است که ارتفاع مدار ماهواره را از  ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر به ۷ هزار کیلومتر ارتقا می دهد

معاون طراحی و تنظیم ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: بلوک انتقال مداری تکنولوژی است که ارتفاع مدار ماهواره را از  ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر به ۷ هزار کیلومتر ارتقا می دهد، این کار نیاز به موتورهای پر قدرت دارد که درصد عمده آن را  انرژی تشکیل دهد و بدنه به قدری سبک باشد که عمده فضای موتور صرف انرژی شود. برای همین موضوع خانواده موتورهای فضایی به اسم آرش با استفاده از توان دانشگاهیان طراحی و تولید کردیم.

وی ادامه داد: موتور « آرش » قادر است ماهواره‌ها را از مدار ۵۰۰ کیلومتری تا مدار ۲۱ هزار کیلومتری انتقال دهد.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول