اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما» برگزار شد

دومین جلسه نقد و بررسی کتاب « ازو و بوطیقای سینما » نوشته دیوید بردول با ترجمه روبرت صافاریان، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده به صورت مجازی برگزار شد.

جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما» برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، دومین جلسه نقد و بررسی کتاب « ازو و بوطیقای سینما »، نوشته دیوید بردول به میزبانی رامتین شهبازی با حضور روبرت صافاریان مترجم اثر، نوید پورمحمدرضا منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند برگزار شد.

کتاب ازو و بوطیقای سینما، فقط کتابی درباره "یاسوجیرو ازو" نیست. کتابی به قلم "دیوید بوردول" درباره بوطیقای سینما هم هست. ازو و بوطیقای سینما از کتاب های نظری بوردول است. در این کتاب بوردول هم به یکی از فیلمسازان محبوب خود می‌پردازد و هم نظریه بوطیقای سینمای خود را از کاربست عملی می آزماید. زندگی نامه ازو تا سبک سینمایی منحصر به فردش در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

در ابتدای جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما»، روبرت صافاریان مترجم این اثر، در رابطه با انگیزه خود از ترجمه این کتاب گفت: کتاب «ازو و بوطیقای سینما» کتابی است که هدف والایی را دنبال می کند و در باره یک سینماگر ،یک نظریه و نقد سینمایی صحبت می کند و هر دوی این موارد برایم جالب بود و من به فیلم های «ازو» علاقه مند هستم از نظر من موضوع اصلی سینمای ازو خانواده است  و نگرش خانواده ها را عوض می کند؛ ازو مدافع سنت است و البته نیز در جاهایی نگاه سنت شکنانه دارد و به دلیل این ویژگی ها بود که من علاقه مند بودم این کتاب را ترجمه کنم.

وی در ادامه افزود: کتاب « ازو و بوطیقای سینما » کتابی متفاوت است و دشواری های تاریخ سینما و نظریه‌های خاصی را مطرح می‌کند.

صافاریان در رابطه با اهمیت کتاب گفت: نکته‌ای که در این کتاب اهمیت دارد این است که به جای اینکه به وجه ناخودآگاه توجه شود به وجه آگاهانه فیلم توجه می‌کند و دلیلی که این نوشته‌ها را متفاوت می‌کند این است که نظریه سینما و تاریخ از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

در ادامه جلسه نقد کتاب،  نوید پور محمدرضا منتقد کتاب در رابطه با این اثر بیان کرد: کتاب « ازو و بوطیقای سینما » کتابی دولایه است که یک لایه آن دیوید بوردول و لایه دیگر «ازو» است.در باره دیوید بوردول نکته ای که وجود دارد این است که برای نوشتن این کتاب مصائب زیادی را پشت سر گذاشته و این امر نشان می دهد که با نظریه پرداز جدی روبه رو هستیم.

 پور محمدرضا، بر دو محور فکری بوردول که شامل شناخت گرایی و فرمالیسم او بود تاکید کرد و گفت: دیوید بوردول علاقه خاصی به موازات دارد و نیز به سبک بصری فیلم‌ها توجه خاصی دارد، کتاب های بوردول معطوف به سبک بصری فیلم هاست و علاوه بر توجه به سبک ها به ملی گرایی نیز پرداخته است.

منتقد این اثر در رابطه با بوطیقا اذعان کرد: ما از طریق بوطیقا می‌توانیم به این پرسش که چگونه فیلم‌ها ساخته می‌شوند برسیم، بوطیقای بوردول به شدت رویکرد پراگماتیسی ( عمل‌گرایی ) دارد، اصولا این نظریه پرداز رویکردش حد میانه است و بوطیقای بوردول یک رویکرد تاریخی و یک رویکرد تحلیلی  دارد.

روبرت صافاریان، در ادامه نظرات نوید پورمحمدرضا گفت:  دیوید بوردول معتقد است که روانشناسی شناختی را در باره کتاب بکار گیرد و توضیح می دهد که چگونه «ازو»  سیستم فرمال خود را خلق کرده است.

پورمحمد رضا در پاسخ به این سوال که چرا کتاب های دیوید بوردول در ایران مورد توجه است، اذعان کرد: اصلی ترین دلیلی که باعث شده تا این کتاب مورد توجه قرار بگیرد کتاب های آموزشی ودرسی منتشر شده دیوید بوردول  است و دلیل محبوبیت  آن نیز در ایران همین امر است.

روبرت صافاریان درباره ویژگی‌های دیگر کتاب « ازو و بوطیقای سینما » افزود: مهم‌ترین سبک  «ازو»  در این کتاب استفاده از ارتفاع پایین دوربین است و توضیحاتی در این باره در کتاب داده شده است.

در پایان جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما»، استادان و دانشجویان علاقه مند در جلسه سوالات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول