اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تفاهم امنیتی قطر و دولت وفاق ملی لیبی

هیأت دولت وفاق ملی در غرب لیبی که به قطر سفر کرده است، با وزارت کشور قطر یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری امنیتی امضا کرد.

تفاهم امنیتی قطر و دولت وفاق ملی لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت کشور دولت وفاق ملی و وزارت کشور قطر یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری امنیتی امضا کردند که مربوط به مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته است.

این یادداشت تفاهم سه ساله است و در پایان موعد آن قابل تمدید است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، این یادداشت تفاهم بر تبادل اطلاعات بین دو کشور در زمینه گروه‌های تروریستی و روش‌های کاری آن‌ها، شبکه‌‌های حمایت مالی از تروریسم، تحقیق و جستجو درباره هویت افراد و کمک به اجرای این تحقیقات تأکید دارد.

یادداشت تفاهم مذکور همچنین تبادل اطلاعات درباره ابزارهای فنی که به مقابله با تروریسم کمک می‌کند و نیز ارائه ابزارهای لازم جهت مبارزه با اشکال مختلف جرایم بین‌المللی را شامل می‌شود.

کمک به مقابله با تخلفات و جرایم اقتصادی از قبیل پولشویی و شیوه‌های غیرقانونی در تجارت بین‌المللی همانند تجارت مواد مخدر و مواد روان‌گران از دیگر بندهای این یادداشت تفاهم است.

این یادداشت تفاهم در دوحه با حضور «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» وزیر کشور قطر و «محمد الطاهر سیاله» وزیر خارجه دولت وفاق ملی و «فتحی پاشاغا» وزیر کشور این دولت امضا شد.

روز دوشنبه (دیروز) هیأت لیبی با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و درباره روابط دو کشور و آخرین تحولات لیبی گفت‌وگو کرد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر پیشین این کشور با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ یکی از این دولت‌ها، دولت وفاق ملی به ریاست السراج است که در طرابلس قرار دارد و از حمایت ترکیه برخوردار است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند و از حمایت امارات و مصر برخوردار است.

به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافق و زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت پارلمان دولت طبرق است، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸، عملیاتی را با هدف اشغال شهر طرابلس آغاز کردند که با حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق، این حملات به شکست انجامید.

چند روز پیش، رسانه‌ها گزارش کردند، هیأت‌های طرفین درگیر لیبی (نیروهای شرق و غرب لیبی) در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول