اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ایجاد شهرک گلخانه ای و پایانه گل و گیاه در تبریز/ احیای دشت تبریز با انتقال آب از ارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز از ایجاد شهرک گلخانه ای و پایانه گل و گیاه در این شهرستان خبر داد.

ایجاد شهرک گلخانه ای و پایانه گل و گیاه در تبریز/ احیای دشت تبریز با انتقال آب از ارس

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  فرامرز افشانی امروز در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار داشت: در اولین قدم، با همکاری سازمان  جهادکشاورزی استان، استانداری، شهرداری و دانشگاه، بحث ساماندهی اراضی سبزی و صیفی حکم آباد را مد نظر قرار داده ایم و در شورای برنامه ریزی استان هم مصوب شده، و شخص استاندار هم پیگیر موضوع است و خوشبختانه با اجرای این طرح، در بحث بوم گردی و حفظ اراضی کشاورزی قدم های بسیار خوبی برداشته شده است.

وی در ادامه، ساماندهی باغ های سردرود را از دیگر برنامه های این مدیریت خواند و گفت: همان گونه که واقف هستید گوجه سردرود، منحصر به فرد است و برند شهرستان تبریز و سردرود محسوب می شود و در این راستا مصمم هستیم، همچون گوجه سردرود، باغ های سردرود را نیز به ثبت ملی برسانیم.

افشانی، در همین راستا، پیگیری برای ثبت ملی خیارشور باسمنج را از دیگر برنامه ها دانست و افزود: ثبت ملی پنیر لیقوان که از دیگر برندهای شهرستان تبریز است را در رئوس برنامه های خود قرار داده ایم و در این ارتباط، میراث فرهنگی نیز متعهد شده است پیگیری این طرح را در اسرع وقت انجام دهد.

 وی احیای دشت تبریز و انتقال آب به آن را از دیگر برنامه ها خواند و گفت: در این راستا، با چند نفر از نمایندگان مجلس رایزنی شده، و به اتفاق، سازمان جهادکشاورزی، امور آب و اراضی پیگیر موضوع می باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز  در این خصوص، ادامه داد: اگر دشت تبریز که از تبریز، صوفیان و شبستر تا دریاچه ارومیه را در بر می گیرد و بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را شامل می شود را با حمایت دولت و حتی سازمانهای بین المللی و انتقال آب از ارس احیا کنیم و موفق به اجرای این طرح شویم، شاید معادل یا به اندازه  تمام استان فقط از این دشت، گندم برداشت کنیم و گفتنی است ۳۰ تا ۳۵ درصد از عملیات اجرای انتقال آب ارس به این دشت انجام شده، و با همکاری اداره های ذی ربط به جدّ، پیگیر موضوع هستیم.

وی در ادامه همین بحث با بیان این که در این ارتباط، پیشنهادی به کارگروه حفاظت آب و منابع طبیعی و کشاورزی ارایه داده ایم و ریاست آن با فرماندار است و بنده دبیر آن کارگروه هستم، در تبیین این پیشنهاد، متذکر شد: پیشنهاد ما مبتنی بر استفاده بهینه از پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب تبریز است. چون همان گونه که مطلع هستید، پساب تصفیه شده خروجی یاد شده، حدود یک و نیم الی ۲ مترمکعب آب بر ثانیه است که به ستاد احیای دریاچه ارومیه فروخته شده، و در پیشنهاد ما خواسته ایم تا به ما اجازه دهند در پایین دست این تصفیه خانه، شهرک شیلات و پرورش آرتیمیا یا ماهی را ایجاد کنیم. البته ناگفته نماند که پیشنهاد ما در گام اول، استفاده بهینه و اولیه از پساب این تصفیه خانه است که در نهایت خروجی آن به مسیر دریاچه ارومیه هدایت و تحویل دریاچه می شود و با نظر مساعد کارگروه پیگیر اقدامات لازم آن هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز در همین راستا، ضمن اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص مباحث مرتبط با ایجاد شهرک گلخانه ای تبریز و پایانه گل و گیاه در این شهرستان، ابراز داشت: در بحث ایجاد شهرک گلخانه ای تبریز، چند جلسه با حضور فرماندار شهرستان تبریز و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان داشته ایم و خوشبختانه مورد حمایت نیز واقع شده ایم و در ارتباط با ایجاد شهرک جدید گلخانه ای شهریار در نزدیکی سدّ ملکیان، پیشنهاداتی ارایه داده ایم. چون همان گونه که واقف هستید سدّ ملکیان با ظرفیت پنج الی شش میلیون مترمکعب آب، تقریباً بلااستفاده مانده و می توان گفت که این ظرفیت، در عمل تبخیر به هدر می رود. از این رو با نظر به مصوبه اصلی و بند موجود در اساسنامه شهر جدید شهریار، می توان در ۳۰۰ هکتار از سطح کشاورزی آن، شهرک گلخانه ای هیدروپونیک احداث کرد. بر این اساس نیز، در سه، چهار جلسه برگزار شده مرتبط با همین موضوع، پایه گذاری مراحل مقدماتی انجام شده، و پیگیر احداث این شهرک گلخانه ای هستیم و به شکل پایلوت، مقرر شده تا ۲۰ هکتار از اراضی این منطقه، از طریق سرمایه گذاری انجام شود و امیدواریم حداقل ۲۰۰ هکتار از این ۳۰۰ هکتار یاد شده، در این شهر جدید احداث گردد چرا که در صورت تحقق این امر، احداث آن در کشور بی سابقه خواهد بود.

وی در همین راستا با تکیه بر جلسات کارگروه کشاورزی با سازمان میادین و شهرداری تبریز و مدیریت عون ابن علی و مصوبه مرتبط با بحث پایانه گل وگیاه نیز ادامه داد: طبق مصوبه قرار است زمین مورد نیاز برای اجرای طرح تأمین شود و ما پس از آماده شدن آن، اقدامات لازم درخصوص احداث پایانه گل وگیاه در شمالغرب کشور را انجام دهیم گفتنی است با عملیاتی شدن این طرح، بسته بندی سورتینگ و صادرات گل وگیاه در استان و از طریق این پایانه انجام خواهد شد.

افشانی در ادامه با تأکید بر لزوم ایجاد سبزه میدان در تبریز، اظهار داشت: همان گونه که مطلع هستید، سبزه میدان خانه سازی در ابتدا، توسط کشاورزان اداره می شد که پس از آن، تبدیل به بازار خودرو و تاناکورا شد و مشکلاتی در منطقه ایجاد کرد و در ادامه با تلاش مدیران قبلی، تملک آن به سرانجام رسید و هم اکنون مختص سبزه میدان شده است اما در حقیقت، غیراصولی و غیر بهداشتی است و طی جلساتی که با مدیرعامل سازمان میادین داشته ایم، قرار است اقدامات و پیگیریهای لازم در خصوص احداث سبزه میدان مناسب در سطح اول کشور و در شأن تبریز انجام شود و مراحل سورتینگ، بسته بندی و صادرات سبزه میدان در محل جدید، انجام گیرد.

وی در ادامه، بزرگ ترین مشکل شهرستان تبریز را تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی خواند و گفت: در کنار اجرای وظایف مان که تولید، زراعت و تأمین و تضمین امنیت غذایی جمعیت این شهرستان است، ۸۰ درصد از انرژی ما صرف تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی می شود که متأسفانه در سال های اخیر، به سبب افزایش قیمت اراضی و تعدد دلال های فعال در این عرصه مشکلات متعددی حادث شده است. ناگفته نماند که در این ارتباط نیز، پیشنهادهای قابل اجرا ارایه شده، و همکاران سازمان، گشت های مرتب خود را دارند و در این زمینه، دادستانی و نیروی انتظامی نیز حمایت های بسیار خوبی دارند. گفتنی است که در آخرین جلسه شورای تأمین و جلسه شورای حفاظت، دو پیشنهاد داده ام و در صورت تحقق و اجرایی شدن آنها، بخش اعظمی از این مشکلات حادث شده، برطرف خواهد شد.

افشانی با تکیه بر بحث ایجاد منطقه گردشگری نیز متذکر شد: پیشنهاد بنده، ایجاد منطقه گردشگری در باسمنج است که با اتمام بررسی ها و تحقیقات مناسب و کافی در خصوص تغییر کاربری و ایجاد منطقه گردشگری در این منطقه، اقدامات و‌ پیگیری های مربوطه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول