اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

متوسل: هیچ نهاد مهدوی را رقیب خود نمی‌دانیم/ راه‌اندازی مدرسه مجازی مهدویت

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج) با بیان اینکه این بنیاد هیچ نهاد مهدوی را رقیب خود نمی‌داند، گفت: به منظور رصد و پالایش فعالیت‌های مهدوی شورای سیاست‌گذاری، پشتیبانی و هماهنگی در استان‌های مختلف زیر نظر ائمه جمعه تشکیل شده است.

متوسل: هیچ نهاد مهدوی را رقیب خود نمی‌دانیم/ راه‌اندازی مدرسه مجازی مهدویت

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس به مناسبت فرارسیدن نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج)، نشست خبری مدیرعامل بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) با اصحاب رسانه‌های جمعی امروز برگزار شد.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام محمد متوسل ضمن تبریک آغاز زعامت و امامت حضرت ولیعصر(عج)، مهم‌ترین آرمان مهدوی را اقامه عدالت در جامعه اسلامی برشمرد و به روایت معروف پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: یملاء الله به قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا اشاره کردند.

متوسل افزود: برخی در مورد واقعه غدیر خم می‌گویند که نام امام علی (ع) در قرآن نیامده و در مورد مهدویت هم می‌گویند که نام امام زمان (عج) در قرآن نیامده است، پاسخ روشن ما این است که لزومی ندارد که نام ائمه در قرآن آمده باشد آنچه مهم است این است که آیاتی در قرآن داریم که تفسیر و تطبیق آنها جز با اهل بیت (ع) امکان‌پذیر نیست.

وی از آیه ۵۵ سوره نور به عنوان روشن‌ترین آیه قرآن که جز با ظهور امام زمان (عج) محقق نمی‌شود، نام برد که می‌فرماید: وعدالله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض و گفت: تحقق این آیه که وعده حکومت صالحان بر روی زمین است، جز با ظهور امام زمان (عج) محقق نمی‌شود.

متوسل افزود: روایاتی که بر ظهور امام زمان (عج) دلالت می کند از همه ائمه معصومین به ما رسیده است و به گونه‌ای نیست که دلالت بر زمان و شرایط خاص و تصمیم اتخاذ شده بر مبنای اقتضای زمان از سوی یکی از ائمه باشد. کتاب منتخب الاثر تألیف حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان منبع کاملی از روایات وارده در خصوص امام زمان (عج) است که در دسترس همگان قرار دارد. از جمله روایتی از رسول گرامی اسلام (ص) که فرمود: فردی از نسل من متولد می‌شود که غیبتی طولانی خواهد داشت و نیز فرمود: هرکس آن فرزندی از فرزندان مرا که قیام می‌کند، در اثنای غیبتش انکار کند، به مرگ جاهلیت مرده است.

متوسل گفت: نکته جالب این است که نام مبارک مهدی (عج) بیشتر در روایات اهل سنت آمده است لکن در روایات شیعه بیشتر به صفات حضرت مبنی بر قیام برای اقامه عدل و قسط یاد شده است. همین تعداد زیاد روایات سبب شده است که همه مذاهب اسلامی و حتی وهابیت نسبت به قیام امام زمان (عج) اذعان و اتفاق نظر دارند. وی از بروز و ظهور مدعیان دروغین مهدویت در میان فرق اسلامی به عنوان دلیلی دیگر بر اعتقاد فرقه های مختلف به این مهم یاد کرد که هر از چندگاه با طرح ادعایی دروغین افرادی را به دور خود جمع می کنند.

وی در ادامه به برنامه‌های بنیاد در سال جاری و بخصوص نهم ربیع الاول اشاره کرد و گفت: کمتر از یک ماه بیش حجت‌الاسلام قرائتی در کمیسیون فرهنگی مجلس برای طرح مباحث مربوط به نماز و مهدویت و قول مساعد کمیسیون برای همکاری در این زمینه‌ها و ایجاد زمینه انجام اقدامات قانونی برای ترویج فرهنگ مهدویت در کشور اشاره کرد.

مهم‌ترین کار بنیاد ارائه آموزش‌های صحیح مهدوی و مبارزه با افکار انحرافی است

مدیرعامل بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) به فعالیت دفاتر بنیاد در استان‌ها و برخی شهرستان‌های مهم پرداخت و گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که مهم‌ترین کار بنیاد در طول بیست سال فعالیت حضور در استان‌ها برای ارائه آموزش‌های مهدوی و تربیت نیروی متخصص مهدوی و در کنار آن مبارزه با افکار انحرافی بوده است که در سطح تربیت مدرس توسط مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و در سطح مربی در استان‌ها صورت می‌گیرد و تا الان حدود سه هزار نفر از طلاب و فرهنگیان برای ترویج مباحث مهدوی در مدارس، دانشگاه و مساجد آموزش دیده‌اند.

وی گفت: باید فرهنگ مهدویت را از سرچشمه آن بگیریم که علمای حوزه‌های علمیه و مراجع عظام هستند که از افکار انحرافی مصون می‌باشند.

راه‌اندازی مدرسه مجازی مهدویت و فعالیت در فضای مجازی

متوسل اضافه کرد به دلیل شرایط خاص کشور و ممنوعیت برگزاری اجتماعات تصمیم گرفته شد که فعالیت‌ها سمت و سوی مجازی به خود بگیرد و به همین جهت، امروز مدرسه مجازی مهدویت راه‌اندازی خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این مدرسه به نشانی lms.mahdaviat.ir دوره های مهدوی را طی و گواهی لازم را اخذ کنند.

مدیرعامل بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) از پویش برگزاری جشن تکلیف دختران در منازل و ارسال فیلم و عکس به نشانی‌های مندرج در پورتال جامع مهدویت، مسابقه سراسری کتابخوانی از کتاب نهم ربیع الاول چیستی و چرائی، تولید و عرضه پوسترها و بنرهای مهدوی ویژه نهم ربیع الاول، فعال‌تر کردن شبکه‌های اجتماعی چشم به راه و همکاری دفاتر استانی بنیاد با نهادها و دستگاه‌ها در گرامیداشت نهم ربیع الاول به تناسب شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن به عنوان اهم اقدامات بنیاد در این ایام نام برد.

وی با بیان اینکه در طرح و برنامه‌های مهدوی بنیاد مهدی موعود (عج) به مسئله وحدت نگاه و تاکیدی ویژه داریم، گفت: ما معتقدیم یکی از محورهای اصلی وحدت بین شیعه و اهل سنت به ویژه با نگاه آرمانی به آینده، مهدویت است. لذا در کنار مقابله با انحرافات و خرافات، این رویکرد را تقویت می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد به رونمایی از پرده نقاشی قدرت اسلام در استان اصفهان افزود: به مناسبت نهم ربیع، پرده مهدوی «قدرت اسلام» که مهدویت قبل و پس از ظهور را به شیوه نگارگری روایت می‌کند، به همت بنیاد استان اصفهان تهیه شده و در این ایام رونمایی می‌شود.

متوسل افزود: از قدیم پرده‌خوانی واقعه عاشورا مرسوم بوده است و با این اقدام پرده‌خوانی مهدوی به ویژه برای گروه سنی نوجوان نیز مرسوم خواهد شد. برای این پرده کتاب و نرم افزار آموزشی نیز توسط بنیاد استان اصفهان تولید شده و قرار است در اختیار همه استان‌ها قرار گیرد.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری، پشتیبانی و هماهنگی فعالیت‌های مهدوی در استان‌ها

حجت‌الاسلام متوسل با بیان اینکه بنیاد مهدی موعود (عج) هیچ نهاد و مؤسسه مهدوی را رقیب خود نمی‌داند، اعلام کرد: به منظور رصد و پالایش فعالیت‌های مهدوی از دو سال گذشته شورای سیاست‌گذاری، پشتیبانی و هماهنگی فعالیت‌های مهدوی در استان‌های مختلف زیر نظر ائمه جمعه با حضور نیروهای فرهنگی تشکیل شده که به صورت فصلی جلسه تشکیل می‌دهد و فعالیت‌های مهدوی در آن ارائه می‌شود تا این فعالیت‌های با هماهنگی و هم‌افزایی انجام شود.

وی ادامه داد: جلوگیری از فعالیت‌های خودجوش مردمی و محصور کردن کار به یک مؤسسه و بنیاد صحیح نیست، البته ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور مستقر در قم، فرصت تعامل و هم‌افزایی نهادهای فعال در این عرصه را فراهم کرده است.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی

مدیرعامل بنیاد از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به عنوان یکی دیگر از اقدامات بنیاد نام برد و افزود: برای نمونه، تقویت و تأسیس کانون‌های مهدوی دانشجویی با همکاری وزارت بهداشت و وزارت علوم، بر برگزاری دوره‌های آموزشی و تامین اساتید مورد نیاز، برگزاری اردوهای دانشجویی در مجتمع آموزشی فرهنگی یاوران حضرت مهدی (عج) واقع در جنب مسجد مقدس جمکران از برنامه‌های بنیاد است.

وی با اشاره به اجرای طرح مهدی یاوران در استان‌ها، گفت: این طرح به منظور شناسایی و هدایت نیروهای مردمی به سمت فعالیت‌های مهدوی اجرا می‌شود. خوشبختانه دفاتر استانی بنیاد، ورودی موثر در موضوع ارائه کمک‌های مومنانه به نیازمندان در این شرایط کرونایی کشور داشتند.

حجت‌الاسلام متوسل با بیان اینکه وقف در حوزه مهدویت کم است، خاطرنشان کرد: دشمن ابزار قوی در دست دارد اگرچه همه مشکل از بیرون نیست، اما کار گسترده‌ای به ویژه در فضای رسانه‌ای از سوی دشمنان علیه مهدویت انجام می‌شود که باید برای آنها برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول