اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

189 هزار یورو خوراک طیور با اهمال وزارت جهاد و بانک مرکزی از بین رفت +‌سند

محموله 2 هزار تن کنستانتره خوراک طیور به ارزش 189 هزار یورو بعد از دو سال کشمش فرایندهای اداری میان وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی خراب و غیر قابل استفاده شد.

189 هزار یورو خوراک طیور با اهمال وزارت جهاد و بانک مرکزی از بین رفت +‌سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در سالهای اخیر به واسطه تشدید تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت و پس از آن فشار شیوع ویروس کرونا، صادرات غیرنفتی نیز با محدودیت و کاهش روبرو شد.

کاهش صادرات، واردات کالا را نیز تحت الشعاع قرار داده و به دلیل کمبود در منابع ارزی، واردات کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه تولید از سوی وزارت صمت اولویت بندی شده و تخصیص و تامین ارز از سوی بانک مرکزی با جدیت و خساست بیشتری دنبال می‌شود.

علاوه بر این مشکلات ناهماهنگی و فرسایشی بودن مراودات اداری و ضوابط دستگاه‌های اجرایی بر شدت تحریم‌ها افزوده است و عملا بخشی از هزینه‌های تبعات منفی کم‌کاری و یا ناهماهنگی دستگاه‌ها را مردم به واسطه افزایش قیمت کالا و خدمات می‌پردازند.

برای روشن شدن ماجرا به جزئیات یکی از همین موارد می‌پردازیم. یک شرکت در سال 97 بیش از 2 هزار تن کنستانتره طیور به کشور وارد کرده و 210 تن از این محصول به ارزش 189 هزار یورو به دلایل مختلف خراب می‌شود.

جزئیات این موضوع نشان می‌دهد که سال 97 ارز 4200 تومانی به کالا تعلق گرفته و پس از آن به ارز نیمایی تغییر می‌کند و در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرد. از آنجایی که کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی باید آن را تایید کنند عملا این تایید 19 ماه طول می‌کشد و در نهایت تاریخ مصرف کالا منقضی شده و خبری هم از تامین ارز نیست.

نکته قابل تامل دیگر آنکه این شرکت از محل ارزهای صادراتی خود درخواست  واردات دارد اما بانک مرکزی اجازه استفاده از کوتاژهای صادراتی سال 97 را نمی دهد.

به گزارش فارس، اداره صنعت معدن و تجارت استان مرکزی ضمن تشریح این ماجرا، ‌درخواست کرده تا بانک مرکزی نسبت به واردات خوراک طیور از محل کوتاژ‌های صادراتی سال 97 این شرکت موافقت کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول