اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بهبود اوضاع اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی احتمالا 10 سال طول بکشد

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد ممکن است شاهد اثرات منفی سنگین‌تری از محل شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی باشیم.

بهبود اوضاع اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی احتمالا 10 سال طول بکشد

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد تبعات منفی اقتصادی به خاطر شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی ممکن است بسیار شدیدتر از آن چیزی باشد که پیشتر انتظار می‌رفت.

این صندوق در آخرین گزارش پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی را نسبت به گزارش قبلی پایین‌تر آورده است.

بر اساس اطلاعات جدید رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی برای سال جاری منفی 4.1 درصد خواهد بود که نسبت به پیش‌بینی قبلی در ماه آوریل 1.3 درصد منفی بیشتر شده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید هم کشورهای صادر کننده نفت که درآمدشان وابسته به فروش حامل‌های انرژی است و هم کشورهای وارد کننده نفت که علیرغم کاهش قیمت و هزینه های خرید انرژی شاهد افت قابل توجه درآمد خود در حوزه گردشگری و خدمات بوده‌اند به خاطر شیوع ویروس کرونا تبعات اقتصادی جدی را تجربه خواهند کرد.

البته پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کشورهای نفتی خاورمیانه آسیب بیشتری ببینند چرا که هم شاهد شیوع گسترده کرونا و تبعات اقتصادی آن در این کشورها هستیم و هم قیمت نفت به خاطر همین شیوع کاهش پیدا کرده  و درآمد آنها افت شدیدی را تجربه کرده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید با توجه به آنکه شیوع ویروس کرونا نقتط ضعف و آسیب پذیری‌ قبلی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی را شدیدتر کرده خسارت‌های اقتصادی این بحران بر اقتصاد کشورهای منطقه یاد شده در بلندمدت شامل کاهش رشد اقتصادی، اشتغال، و درآمد همچنان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها است.

این صندوق می‌گوید کسری مالی و بدهی این کشورها به قدری افزایش یافته که در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده و آنها را بیش از پیش در مقابل شیوع ویروس کرونا آسیب پذیر کرده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده تا سال 2025 اقتصاد منطقه‌ای در خاورمیانه و آسیای مرکزی 12 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها برای این سال قبل از شیوع ویروس کرونا خواهد بود.

این مؤسسه بین‌المللی تاکید کرده با توجه به آنچه شاهد هستیم تولید ناخالص داخلی کشورها ممکن است حداقل تا 10 سال آینده به سطح پیش‌بینی‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا نرسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول