اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استقبال کمرنگ مردم عراق از سالگرد تظاهرات‌ 25 اکتبر

با وجود فراخوان‌های متعدد برای کشاندن مردم عراق به خیابان‌ها در نخستین سالگرد اعتراضات اکتبر این کشور، تظاهرات روز گذشته در نُه استان با حضور و تجمع کمرنگ عراقی‌ها برگزار شد.

استقبال کمرنگ مردم عراق از سالگرد تظاهرات‌ 25 اکتبر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود بیانیه‌ها و فراخوان‌های متعدد برای برگزاری تظاهرات پرشور در سالگرد تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ عراق در روز گذشته، این تظاهرات کم‌رمق و کم‌ر‌نگ‌ برگزار شد.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، را‌هپیمایی، تحصن و اعتصاب بود. این تظاهرات‌های که ابتدا با موجی آرام آغاز شد، به مدت چند هفته ادامه یافت و پس از توقف به مناسبت اربعین حسینی، دور دوم آن از ۲۵ اکتبر از سر گرفته شد. 

همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

پس از گذشت یک‌سال از آغاز اعتراضات و تظاهرات‌های مردمی در خیابان‌های مختلف و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی، هنوز به هیچ یک از مطالبات اصلی این خیزش پاسخ داده نشده و به همین دلیل مردم استان‌های مختلف اعلام کردند که در سالگرد آغاز اعتراضات خود بار دیگر به میدان می‌آیند. اما بررسی تصاویر و فیلم‌های روز گذشته بیانگر آن است که این اعتراضات دیگر به پرشوری سال گذشته نیست.


 

بر خلاف انتظارهای موجود، میدان التحریر بغداد و برخی میادین تحصن دیگر در هشت استان بصره، ذی‌قار، نجف اشرف، کربلاء، المثنی، میسان، واسط و دیوانیه شاهد تجمع‌های محدود معترضان عراقی بود که به اعلام ائتلاف الفتح با هدف اعمال فشار بر دولت، پارلمان و طبقه سیاسی کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام و مجازات فاسدان و اصلاح وضعیت اقتصادی کشور صورت گرفت.

تجمع‌های اعتراضی دیروز در استان‌های مختلف عراق با حواشی متعددی از جمله بروز تنش و درگیری پراکنده میان شرکت‌کنندگان در تظاهرات و نیروهای امنیتی، رقص و سرگرمی شماری از معترضان و چند دستگی معترضان که در آتش زدن تصاویر رهبران احزاب مختلف از سوی مخالفان آن حزب نمایان بود..همراه شد.

امری که نشان داد، تظاهراتی که قرار بود تجدید پیمان ساکنان استان‌های مختلف با خیزش اکتبر ۲۰۱۹ عراق باشد به یک کارناوال برای برخی و عرصه‌ای برای تبادل اتهامات میان طرفداران احزاب مختلف تبدیل شود. 

در این میان استان کربلاء که در سال ۲۰۱۹ شاهد تظاهرات‌ها و خرابکاری‌های مستمر از جمله حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و مقرهای احزاب سیاسی و نهادهای دولتی بود، دیروز با تاخیر زیاد تظاهرات خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار «المعلومه» این تظاهرات که در بغداد از ظهر آغاز شده بود در کربلای معلی با تاخیر در ساعت ۱۶ عصر  آغاز شد و میدان «التربیه» که در سال گذشته محل اصلی اعتراضات مردمی بود، شاهد حضور کمرنگ شماری از معترضانی بود که از بیم برخی شکاف‌های امنیتی و دخالت برخی عناصر نفوذی و خرابکار ـ مشابه اتفاقاتی که سال گذشته روی دادـ با حمایت نیروهای امنیتی خود را به میدان «سید جوده» رساندند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول