اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

دستور وزیر راه برای تشکیل کمیته حمایت از ایرلاین ها/ ورود چندین هواپیما به کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزیر راه و شهرسازی دستور داده است کمیته‌ای زیرفصل کمیته حمل و نقل هوایی در ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از شرکت ها تشکیل شود.

دستور وزیر راه برای تشکیل کمیته حمایت از ایرلاین ها/ ورود چندین هواپیما به کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تورج دهقانی زنگنه با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر صنعت حمل و نقل هوایی اظهار داشت: در آماری که سازمان جهانی هواپیمایی کشوری ارائه داده است، در خوشبینانه‌ترین حالت برای اینکه بتوانیم به اوضاع قبل از شرایط کرونا برسیم، سال 2024 خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در کشور حدود 96 درصد پروازهای خارجی و 45 پروازهای داخلی را به علت شیوع کرونا از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در دنیا نیز 19 هزار فروند هواپیما به علت شیوع کرونا زمین‌گیر شده‌اند، گفت: ‌تعداد زیادی از شرکت‌های هواپیمایی دنیا ناوگان خود را تقلیل داده‌اند، پرسنل را به مرخصی اجباری فرستاده‌اند و یا بازنشسته کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افرادی که در این صنعت به علت شیوع کرونا بیکار شده‌اند، اگر بیمه بیکاری داشته‌اند، حمایت شده‌اند، گفت: اما بعدازظهر شنبه همین هفته مقام معظم رهبری تأکید کردند افرادی که بیمه بیکاری ندارند دولت از آنها حمایت کند. 

* رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با محوریت فروش 50 تا 70 درصد ظرفیت پروازها

دهقانی زنگنه درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها گفت: سازمان جهانی هواپیمایی و یاتا اطلاعیه دادند که در هواپیما فاصله‌گذاری اجتماعی نیازی نیست. طبق آمارها ای سازمان‌ها از هر 27 میلیون مسافر هواپیما ممکن است یک‌نفر به کرونا مبتلا شود که احتمال آن نزدیک به صفر است. در حال حاضر ما تعداد کمی مهماندار مبتلا به کرونا داریم، در حالی که مدام با مردم و مسافران در ارتباطند.

وی گفت:‌ دستورات ایکائو و یاتا نظیر دستورات سازمان بهداشت جهانی برای وزارت بهداشت، برای همه شرکت‌های هواپیمایی معتبر است و تا جایی که به ایمنی پرواز لطمه نزند، می‌توان آن را بومی‌سازی کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پیش از این، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا دو ردیف آخر صندلی پروازها خالی باشد تا اگر مسافری به عنوان مثال سرفه یا عطسه داشته باشد یا مشکوک باشد به آن دو ردیف آخر منتقل شود. با این حال از یکم آبان امسال به شرکت‌های هواپیمایی تأکید شد که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و 60 درصد صندلی هواپیماها فروخته شود. البته در هواپیماهای ATR میزان 50 درصد صندلی‌ها فروخته می‌شود و در هواپیماهای دیگر هم 60 تا 70 درصد ظرفیت، اما هیچ مسافری کنار دیگری نمی‌نشیند. 

دهقانی زنگنه گفت: مسافران در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند با شماره تلفن‌های 2-61022000 تماس بگیرند. 

وی گفت: از یک‌ماه پیش در این باره با شرکت‌های هواپیمایی جلسه گذاشتیم. از 20 مهرماه نامه زدیم و از 26 مهرماه مجدداً درباره اجرای فاصله‌گذاری از یکم آبان‌ماه به شرکت‌های هواپیمایی تأکید کردیم. 

* طرح سقف و کف نرخ بلیت از نظر سازمان هواپیمایی قابل قبول نیست

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای داخلی گفت: شرکت‌ها هیچ افزایش نرخی ندارند و قیمت‌ها مربوط به دامنه نرخ‌ها در سال 98 است، به عنوان مثال در مسیر پرتقاضا نظیر تهران - مشهد حداقل نرخ 355 هزار تومان و حداکثر 701 هزار و 300 تومان است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ از نظر سازمان هواپیمایی کشوری، سقف و کف نرخ‌ها قابل قبول نیست، اما این چیزی است که شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفته‌اند. ما معتقدیم بازار عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی در کشور ما ارزی است، گفت: حمل و نقل هوایی متغیرهای زیادی دارد. 

دهقانی زنگنه افزود: در هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس درباره نرخ بلیت پروازها تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: البته برخی چارترکننده‌ها نرخ بلیت را افزایش می‌دهند، چارترکننده به صورت سلف‌خری پروازی را به مدت یک‌سال از قبل می‌خرد و در طول زمان با نرخ‌ها بازی می‌کند. 

وی تأکید کرد: مردم برای خرید بلیت حتما از سایت شرکت‌های هواپیمایی بلیت تهیه کنند که هم معتبر است و هم پاسخگو هستند و قیمت‌های مناسب ارائه می‌کنند. 

* برخورد با آژانس‌های متخلف در فروش بلیت هواپیما

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: چارترکننده‌ها تحت کنترل سازمان هواپیمایی هستند و ابزاری داریم که با آژانس‌های متخلف برخورد می‌کنیم. 

دهقانی زنگنه اظهار داشت: هفته گذشته تنظیم آژانس بازرسی شد و با آژانس‌های متخلف برخورد می‌کنیم. 

* تشکیل کمیته زیرفصل کمیته حمل و نقل هوایی در ستاد کرونا برای حمایت از ایرلاین‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه که به قانون برنامه ششم هم تسرّی یافته است، مرجع تعیین قیمت بلیت، شرکت‌های هواپیمایی و عرضه و تقاضا است. 

وی گفت: اما امروز که ما تکلیف فروش حداکثر 60 درصد ظرفیت را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرده‌ایم، دولت باید ارز نیمایی به شرکت‌ها بدهد. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی دستور داده است کمیته‌ای زیرفصل کمیته حمل و نقل هوایی در ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شود. 

وی ادامه داد: به وسیله ارز حاصل از صادرات و پول‌هایی که در خارج از کشور داریم، از شرکت‌های هواپیمایی حمایت خواهد شد و این پیشنهاد ارائه شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی باید ارز نیمایی و تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند و تکلیف سازمان هواپیمایی این است که این صنعت را به صورت ایمن سرپا نگه دارد. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد:‌ از سال 58 تاکنون سخت‌ترین تحریم‌ها شامل شرکت‌های هواپیمایی شده است و دشمن به دنبال زمین زدن این صنعت بوده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه الزام فروش حداکثر 60 درصد ظرفیت نیازمند انجام پروازهای بیشتری است، گفت: این برای شرکت‌ها به صرفه نیست و دولت و همه ارکان نظام باید کمک کنند تا صنعت هوانوردی از این برهه عبور کند. 

دهقانی زنگنه گفت: همانگونه که گفته شد، یا باید از طریق صادراتی که انجام می‌شود، ارز به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص یابد، در داخل هم تسهیلات ریالی به شرکت‌ها بدهیم، ضمن آنکه عوارض مختلف از روی بلیت برداشته شود و شرکت فرودگاه‌ها هم همکاری کنند.

* ورود چندین هواپیما به کشور و طی مراحل قانونی برای پرواز

دهقانی زنگنه اظهار داشت: امروز نسبت به سال 90 تعداد هواپیماهای بیشتری وارد کشور و عملیاتی شده‌اند. همین الان چندین شرکت هواپیمایی وارد کشور شده‌اند و در حال انجام مراحل قانونی هستند که به زودی پرواز را آغاز می‌کنند. 

وی تصریح کرد: در برهه برجام، ایران‌ایر دو فروند ایرباس 330، یک فروند ایرباس 321 و 13 فروند ATR وارد کشور کرد، اما بهتر بود در برهه برجام علاوه بر نوسازی به فکر بهسازی هم باشیم.

* امکان انجام پروازهای بین‌المللی همه نقاط در صورت تأیید وزارت بهداشت مقصد

وی اظهار داشت: همانگونه که اعلام شد، 96 درصد پروازهای خارجی ما کاهش یافته است که آن هم به دلیل شیوع کرونا است. البته ما می‌توانیم به همه نقاط دنیا پرواز کنیم و اگر وزارت بهداشت هر کشوری مجوز را صادر کند، امکان پرواز وجود دارد. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در پروازهای ترکیه هم به دلیل انحصاری که از سوی قطرایرویز وجود داشت و پرواز کانکشنی بود، در برهه‌ای از زمان قیمت‌ها بالا رفت، اما طی صحبت‌هایی که با سازمان هواپیمایی ترکیه داشتیم، تمهیداتی اندیشیده شد و قیمت‌ها متعادل شد. 

مهم‌ترین اخبار و دقیق ترین تحلیل‌های اقتصادی را در کانال فارس اقتصادی در پیام‌رسان‌ها بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول