اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

چه داروهایی بدون نسخه ممنوع می‌شود؟

نماینده مردم مرند در مجلس از افزایش نظارت بر توزیع دارو‌های در داروخانه‌ها خبر داد و گفـت: فروش داروهای سقط جنین، ترک اعتیاد و مکمل‌های انرژی‌زای ورزشی بدون نسخه پزشک ممنوع می‌شود.

چه داروهایی بدون نسخه ممنوع می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نشست علی نیکزاد  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت و سازمان بازرسی‌کل کشور با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های داروخانه‌ها برگزار شد.

معصومه پاشایی‌بهرام در تشریح این نشست به توزیع دارو بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این نشست به موضوع توزیع داروهای سقط جنین، مکمل‌های ورزشی و داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ورود کرده و چالش‌های پیرامون آن را مورد بررسی قرار دادیم، از این رو مقرر شد دیگر هیچ داروی سقط جنینی در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک متخصص ارائه نشود.

 افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای انرژی‌زا در میان جوانان 

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه به افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای انرژی‌زا در میان جوانان اشاره و بیان کرد: در جلسه دیگری که پیرامون این موضوع با وزیر ورزش و جوانان داشتیم ایشان اعلام کردند که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از 80 درصد مکمل‌ها به صورت قانونی در داروخانه توزیع می‌شود اما باید تحت نظارت جدی‌تری قرار بگیرند تا در سایه خلاء نظارتی به فروش اجناس مختلف اقدام نکنند؛ داروخانه، مرکزی علمی بوده و نباید به آن نگاه فروشگاهی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد، وزارتخانه‌های بهداشت و ورزش با تشکیل هیات نظارتی بر عملکرد داروخانه‌ها در حوزه فروش داروهای انرژی‌زا بیش از پیش نظارت کنند. از طرفی بخشنامه‌‌ای به داروخانه‌ها داده خواهد شد که براساس آن فروش داروی انرژی‌زا بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها ممنوع شود.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: وضعیت توزیع دارو در کلینیک‌های ترک اعتیاد و یا داروخانه‌ها موضوع دیگری بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به صورت تخصصی در کمیسیون بهداشت پیگیری شود؛ داروخانه‌ها عملکرد موفقی در فروش داروهای مخدر نداشته و برخی از آنها به راحتی در اختیار کودکان و نوجوانان  قرار گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: بررسی تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی از موضوعات دیگر مطرح شده در این نشست بود که براساس آن مقرر شد، وضعیت افرادی که ارز 4200 دریافت کرده و هنوز دارویی به کشور وارد نکردند مورد بررسی قرار بگیرد و اجناسی که با ارز 4200 تومانی تهیه شده و در گمرک کشور توقیف شده است و امکان مرجوعی آن وجود ندارد  پیش از بررسی‌های دقیق و کارشناسی وزارت بهداشت اجازه تخصیص داده شود، چرا که آنها با پول شخصی تهیه نشده و سرمایه ملی محسوب می‌شود و نباید بلا استفاده از بین بروند.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول