اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

کارنامه یکساله پلیس؛ از اشراف به محل زندگی مجرم فراری در کانادا تا برخورد قاطع با اوباشگران مجازی و حقیقی

برخورد قاطع با گردن‌کشان و ناامن کنندگان فضای حقیقی و مجازی، انسداد سه هزار تارنمای مشوش کننده اذهان عمومی، اشراف اطلاعاتی پلیس اینترپل به محل زندگی مجرم فراری در کانادا، همکاری کامل پلیس با ستاد ملی کرونا و مناعت طبع و خدمت صادقانه کارکنان پلیس با وجود عقب ماندگی در معیشت و حقوق، از جمله مواردی بود که فرمانده ناجا آنها را تشریح کرد.

کارنامه یکساله پلیس؛ از اشراف به محل زندگی مجرم فراری در کانادا تا برخورد قاطع با اوباشگران مجازی و حقیقی

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در برنامه «نگاه یک» به پیام مقام معظم رهبری به مناسبت هفته ناجا اشاره و اظهار داشت: بعد از پیام رهبر معظم انقلاب که از طریق صدا و سیما منعکس شد، تأثیرات آن را در بین همکاران و حتی بازنشستگان دیدیم چرا که روح جدیدی به آنها دمیده شد و نشاط پیدا کردند.

سردار اشتری گفت: این پیام چند نکته داشت؛ مقام معظم رهبری مأموران پلیس را کارکنان خوب، زحمتکش و خدوم معرفی کردند.

وی ‌‌ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف، همواره پلیس را مظهر اقتدار دانسته و اعلام می‌کنند که در کنار اقتدار نیز باید پلیس رأفت و مهربانی و برخورد خوب با مردم داشته باشد.

سردار اشتری با بیان این مطلب که ناجا خود را حافظ امنیت و آرامش مردم می‌داند به برخورد با کسانی که خلاف قانون حرکت می‌کنند، پرداخت و ادامه داد: مردم از اقدام ناجا استقبال می‌کنند.

وی به بحث معیشت کارکنان ناجا پرداخت و گفت: مأموران نیروی انتظامی با حداقل امکانات بیشترین اقدامات را ارائه می دهند و مثل نیروی انتظامی کم هستند که شبانه روز در اقصی نقاط کشور در تعطیلات، در عزاداری و شادی سر کار بوده و کمترین توقع را داشته باشند.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرد: مأموران ناجا با مناعت طبع خدمت می کنند؛ خدمتی که زبانزد عام و خاص است؛ جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و در معرض خطر و آسیب‌پذیری کار خود را انجام می دهند.

سردار اشتری اعلام کرد: جا دارد حداقل برای معیشت و مهمترین نیاز مأموران ناجا که بحث مسکن است، تدبیری اندیشیده شود چرا که با حداقل‌ها فاصله داریم و یک عقب افتادگی جهت رسیدگی به معیشت و مسکن کارکنان داریم؛ هر چند که قرارگاه جهادی تأمین مسکن سال گذشته افتتاح شده است.

فرمانده نیروی انتظامی به اقدامات ناجا در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین نیاز امروز توجه به سلامت مردم است؛ اگر چه پلیس، امنیت کشور را به عهده دارد اما باید توانمان را برای تأمین سلامت مردم نیز بگذاریم. پلیس، امنیت و سلامت را توأمان برای مردم می‌خواهد.

سردار اشتری به ۹ ماه فعالیت پلیس در حوزه مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: ما از همان ساعات اولیه که موضوع ویروس کرونا مطرح شد، کار خود را شروع کردیم. مأموریت‌های ما متوقف نشد و حتی در خدمات پیشرفت داشتیم.

وی ادامه داد: در نگاه اول، خدمات درمانی خود را ارائه دادیم چرا که مقام معظم رهبری گفتند همه نیروهای مسلح باید امکانات خود را در اختیار مردم قرار دهند؛ در این راستا قرارگاه امام رضا در ستاد کل تشکیل و فرمان ابلاغ شد و تمام مراکز درمانی، کلینیک‌ها و بیمارستان ها برای پذیرش بیماران به صف شدند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: با اشراف اطلاعاتی که داشتیم با افرادی که ملزومات بهداشتی، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی را احتکار می‌کردند برخورد کردیم؛ محتکران را شناسایی و مواد احتکار شده را با دستور مقام قضایی و نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کردیم.

وی به رصد فضای مجازی و مقابله با عاملان تشویش اذهان عمومی در خصوص ویروس کرونا اشاره و اظهار داشت: یکسری افراد باعث نگرانی مردم در فضای مجازی شده و شایعاتی را منتشر می‌کردند که بعضی منشأ داخلی و برخی منشأ خارجی داشت. پلیس فتا بیش از ۳ هزار تارنما‌‌ را که باعث تشویش اذهان عمومی شده بود شناسایی کرد؛ تعدادی را با تلفن تذکر داد و یک سری را احضار کرد و از آنها تعهد گرفت.

سردار اشتری افزود :عده ای که  عناد داشته و دست بردار نبودند، پرونده قضایی برایشان تشکیل شد و تحویل مقام قضایی شدند.

وی به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی توسط پلیس اشاره و بیان داشت: در روزهای اول که مصادف با تعطیلات نوروز بود، به جای عادت هر ساله که کارمان تسهیل در تردد بود مانع از تردد افراد بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا شدیم.

وی گفت: از ۱۳ فروردین نیز پلیس از ساعت چهار صبح در معابر و بوستان‌ها حضور یافت که خوشبختانه حدود ۹۰ درصد مردم تمکین کرده و به بوستان‌ها نیامدند.

وی به بحث ضدعفونی معابر با تجهیزات یگان ویژه پرداخت و افزود: خودروهای آب‌پاش که در برخی تجمعات حضور می‌یافت این بار با مواد ضدعفونی کننده معابر را پاکسازی کردند.

سردار اشتری در خصوص کنترل سفرها و محدودیت هایی که دو هفته قبل در پنج استان اجرا شد، گفت: پلیس در هر شرایطی در هر نقطه‌ای می‌تواند مأموریت خود را با برنامه‌ریزی و هوشمندی انجام دهد؛ بلافاصله بعد از آن که به پلیس ابلاغ شد، همکاران مستقر شدند.

این مقام ارشد ناجا با بیان این مطلب که پلیس مصوبات ستاد ملی کرونا را به طور جدی پیگیری می‌کند، اعلام کرد: بر اساس مصوبات عمل کرده و از مردم می‌خواهیم که قوانین و شیوه‌نامه‌ها و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند؛ پلیس وظیفه اش اعمال قانون است.

وی گفت: اگر داخل خودرویی ۴ نفر باشند که یک نفر ماسک نزده باشد، جریمه می‌کنیم چراکه هم به خود و هم به دیگران ضرر می‌رساند؛ اعمال قانون برای سلامتی مردم و خانواده‌ها هست.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: مردم بدانند که اعمال قانون پلیس براساس قانون و در رعایت حفظ سلامت مردم است.

وی در خصوص عملکرد پلیس بین‌الملل و دستگیری مدیرعامل فراری بانک سرمایه، گفت: پلیس اینترپل با اشراف اطلاعاتی، محل زندگی و سکونت محکومان فراری در سایر کشورها را دانسته و  به پلیس آنجا اطلاع می‌دهد اما مشکل ما دستگاه قضایی و پلیس آن کشورهاست که افراد مجرمی را که در آنجا هستند، استرداد نکرده و به ما تحویل نمی دهند.

سردار اشتری گفت: پلیس اینترپل یک دستورالعمل و پروتکل برای استرداد مجرمین دارد بر این اساس هر جا پلیس بین الملل کشوری اعلام کرده و مدارک لازم را به دستگاه قضایی آن کشور می‌دهد باید متهم دستگیر و استرداد شود؛ پلیس ایران این همکاری را داشته و خیلی از کشورها نیز همکاری خوبی با ما می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: با اشراف اطلاعاتی و هماهنگی با پلیس و دستگاه قضایی کشور مذکور توانستیم مدیرعامل فراری بانک سرمایه را دستگیر کنیم.

سردار اشتری به وجود متهم فراری در کانادا پرداخت و گفت: ماموران ما دوبار تا محل سکونت این فرد که خارج از شهر و در داخل شهرک و روستایی خارج از شهر بود ورود پیدا کرده و از دستگاه قضایی و پلیس آنجا خواستیم که این فرد را برای ما دستگیر کند؛  برای پلیس آنجا نیز عجیب بود که اینترپل ایران از کجا می‌داند و این اشراف اطلاعاتی را دارد و توانسته محل زندگی متهم را در داخل کشورهای دیگر شناسایی کند اما ذکر این نکته مهم است که تا پلیس و دستگاه قضایی آنجا همکاری نکند ما نمی‌توانیم کاری کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از این افراد جنبه سیاسی پیدا کرده و از آنها برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص برخورد با برهم زنندگان امنیت روحی و روانی جامعه، اعلام کرد: پلیس با کسانی که در فضای حقیقی و مجازی به حقوق مردم تعدی کرده، کلاهبرداری یا سوء استفاده کنند برخورد قاطع خواهد کرد.

وی به شرط بندی‌هایی که در فضای مجازی زندگی افراد را نابود می‌کند، پرداخت و گفت: متاسفانه در فضای مجازی شاهد خرید و فروش کالا یا سوء استفاده و کلاهبرداری مالی و حتی اوباشگری هستیم؛ در تمام این موارد با اشراف اطلاعاتی برخورد لازم انجام شد.

سردار اشتری به کار خوب پلیس فتا در ایجاد رمز یکبار مصرف پرداخت و ادامه داد: با ایجاد رمز دوم پویا ۵۰ تا ۶۰ درصد تخلفات و برداشت های غیرمجاز کاهش یافت.

این مقام ارشد نیروی انتظامی اعلام کرد: پلیس با افرادی که به حقوق مردم تعدی کرده و تجاوز و سرقت به عنف کنند با اشراف اطلاعاتی، هوشمندانه برخورد می‌کند؛ تعدادی از این افراد سابقه دارند و تعدادی دیگر را نیز با اشراف اطلاعاتی شناسایی و دستگیر کردیم.

سردار اشتری افزود: افرادی که در حال عربده کشی و ناامن کردن محیط هستند در مواجهه با پلیس باید سریع خود را تسلیم کنند؛ اگر تسلیم نشده و قمه و اسلحه بکشند، معلوم است که با قاطعیت برخورد می‌کنیم؛ باید پلیس بزند و محکم بزند و حتماً با جدیت، با انگیزه و مقتدرانه با هر آن کسی که محیط را برای مردم  نا امن کند، برخورد می‌کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: امنیت مردم، خط قرمز پلیس است و برای ما فرقی ندارد که مردم از چه قومیت و چه مذهبی باشند؛ پلیس همه را شهروند می داند و نمی گذارد آرامش و آسایش مردم را احدی خدشه دار کند.

سردار اشتری به چرخاندن اراذل و اوباش اشاره کرد و اظهار داشت: مردم خیلی از این موضوع استقبال کردند.

وی به حمله اراذل و اوباش با قمه به بیمارستانی در رشت پرداخت و گفت: در این حادثه اراذل و اوباش با قمه به بیمارستان حمله کردند و بیمار را از روی تخت انداختند؛ نمی‌شود که با خواهش و التماس با آنها برخورد کرد؛ باید قلم‌شان را خرد کرد چرا که وظیفه پلیس است که نگذارد دختر بچه ۷ ساله‌ای که این صحنه را می‌بیند، بترسد و خود را قایم کند.

سردار اشتری اعلام کرد: با گردن کلفت هر کسی که باشد، بدون اغماض و محکم برخورد می‌کنیم و آنها را می‌چرخانیم تا مردم بدانند که دستگیر شده‌اند و خیالشان راحت شود؛ به نظر من محبوبیت پلیس  از موقعی که بحث اراذل و اوباش و دستگیری و برخورد قاطع با آنها  افزایش یافته است، بیشتر شده است.

وی در خصوص چرایی دستگیری چند باره اراذل و اوباش، گفت: باید این موضوع آسیب‌شناسی شود چراکه برخی از قوانین بازدارندگی لازم را ندارند؛ باید مجلس و قوه قضائیه‌‌ و پلیس چاره‌ای بیندیشند تا فرد دستگیر شده بداند که هیچ راه بازگشتی ندارد.

فرمانده نیروی انتظامی به اقدامات پلیس در حوزه هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم، تعویض پلاک خودرو و نوبت دهی اینترنتی شد و چند سامانه هوشمند در هفته ناجا افتتاح شد تا کار مردم سریعتر راه بیفتد؛ اگر چه ممکن است کندی داشته باشد اما امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام خدمات پلیس هوشمند شود.

وی گفت: درصددیم تا با هوشمند‌سازی خدمات به گونه‌ای عمل کنیم که وقتی خودرویی سرقت شد، نیاز به حضور فیزیکی فرد نباشد؛ مالباخته تمام اطلاعات را در سیستم اعلام کند و همکاران نیز با دست افزارهای که در اختیار دارند بتوانند به طور مثال خودروی سرقتی را هرچه زودتر شناسایی کنند؛ در این بین سامانه‌های هوشمند نیز در گذرگاه ها و معابر وجود داشته باشد که بتواند خیلی سریع محل عبور خودرو را اطلاع دهد البته این اقدامات هنوز راه اندازی نشده اما در شرف آنها هستیم.

فرمانده ناجا در خصوص نیازمندی شهرها به کلانتری و کمبود آنها اظهار داشت: تعداد کلانتری‌هایی که هم اکنون وجود دارد به نسبت مصوبات و برنامه توسعه، یک سوم کم هستند؛ یعنی تاکنون تعداد کلانتری ها چیزی حدود ۵۰ درصد نیاز است. مسؤولیت ساخت با متولیان است که  مشخص شده است، چرا که ناجا بودجه ای ندارد که کلانتری بسازد و متاسفانه سازمان‌های مربوطه نیز کمبود بودجه و اعتبارات را عنوان می‌کنند.

سردار اشتری گفت: ما با شورای امنیت کشور مکاتبه کردیم و پیگیر این موضوع شده ایم تا شهرداران پای کار آمده و برای امنیت شهرشان اقدام کنند چرا که همانطور که به مدرسه، مسجد و درمانگاه نیاز است به کلانتری نیز نیاز است و جزو مصوبات شهرسازی است که در شهرک‌ها جایگاهی برای کلانتری وجود داشته باشد.

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: در برنامه توسعه باید به ازای هر هزار نفر،  ۵ نفر پلیس وجود داشته باشد اما هم اکنون  تعداد پلیس حدود ۲.۸ نفر است یعنی حدود نصف کم داریم.

وی به ورود خیرین امنیت ساز از سال ۹۵ تا کنون اشاره کرد و گفت: هم اکنون مردم خودشان کمک می کنند و در شهرک‌ها کلانتری می سازند. فرمانده نیروی انتظامی با اعلام این موضوع که در بعضی جاها خلأ وجود دارد، اظهار داشت: با تمام کمبودها یک نمونه از مأموریت‌ها بر زمین مانده و هر جا مردم حضور داشته باشند حتی اگر پایگاه و کلانتری و پاسگاه نداشته باشیم، گشت های پلیس مستقر است؛ اگر گشت پلیس  نباشد با تماس با پلیس بلافاصله مأمورحضور می یابد تا خلأ نباشد و به مردم فشار نیاید.

سردار اشتری، هوشمندسازی پلیس را یکی از راه‌های جبران این خلأ دانست و گفت: در جاهایی که مأمور ما حضور ندارد، با استفاده از تکنولوژی روز و فناوری و هوشمندی خلأ را پر کرده و می‌توانیم با دوربین‌ها، تخلفات رانندگی و جرم ها را مشاهده کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول