اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بلاتکلیفی در معرفی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شهر/آتش نشانی: وظیفه ما فقط شناسایی اماکن پرخطر است

سال گذشته شهرداری موظف به راه اندازی سامانه معرفی ساختمان های ناایمن شهر شد. قرار بود ۴ ماهه این سامانه راه اندازی شود اماحدود یک سال طول کشید.چند روزی اطلاعات ۱۰۰۰ ساختمان ناایمن اعلام شد اما بلافاصله کار متوقف شد و مدیران اتش نشانی درباره سرانجام کار می گویند ما نمی دانیم چه زمان دوباره اطلاعات بارگذاری می شود، وظیفه ما شناسایی ساختمان های پرخطر است.

بلاتکلیفی در  معرفی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شهر/آتش نشانی: وظیفه ما  فقط شناسایی اماکن پرخطر است

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،‌ حدود یک‌سال پیش اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح الزام شهرداری به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌‌های تهران در برابر حریق را تصویب کردند. 

این طرح ماه‌ها بود که در شورای شهر تهران مطرح شد و ایراداتی به آن گرفته شد و درنهایت قرار شد که شهرداری این سامانه برخط را راه‌اندازی و ساختمان‌های ناایمن شهر را معرفی کند. 

تغییر طرح شهرداری و بررسی کارشناسی/ایجاد کار ویژه از سال ۹۶ 

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این‌باره گفت: ده‌ها جلسه کارشناسی برگزار شد. طرح شهرداری را تغییر و مورد بررسی قرار دادیم. بعد از حادثه پلاسکو که 16 آتش‌نشان به شهادت رسیدند، طی کارویژه‌ای از سال 96 موضوع حریق به طور جد مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، موضوع حریق در تهران بسیار جدی است و مرتباً سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با آن درگیر است و اغلب آتش‌سوزی‌های رخ‌داده به چند دلیل ساده مانند عدم وجود سیستم اطفای اتوماتیک حریق، عدم رعایت اصول ایمنی سیم‌کشی برق، عدم رعایت منطقه‌بندی حریق، عدم وجود راه خروج مناسب و ایمن، وجود انبار کالاهای قابل اشتعال است.

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران حدود 33 هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرد و قرار شد براساس طرح شورای شهر، اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام شود و شهروندان بتوانند اطلاعات لازم را در خصوص ساختمان‌های ناایمن انلاین به دست آورند. 

لیست ساختمان‌های پرخطر تهیه و دراختیار شورای شهر تهران قرار گرفت و پس از کش و قوس‌های فراوان قرار شد که در مهرماه سال جاری اسامی یک‌هزار ساختمان ناایمن در مرحله اول اعلام شود و به مرور، بقیه ساختمان‌ها هم اسامی آنها منتشر شود. 

طرح پارسال تصویب شد و قرار بود ۴ ماهه سامانه راه اندازی شود

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران گفت: سال گذشته شورای شهر تهران مصوبه الزام شهرداری به راه‌اندازی سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌ها را تصویب کرد و قرار بود ظرف چهارماه این سامانه راه‌اندازی و اطلاعات آن در اختیار شهروندان قرار گیرد. 

به گفته آروین، قرار بود تا پایان تابستان این سایت یا نرم‌افزار رونمایی شود و کلیه مشخصات ایمنی ساختمان‌هایی که آتش‌نشانی آنها را مورد پایش قرار داده منتشر شود، ضمن اینکه سازمان آتش‌نشانی اعلام کرده که 33 هزار ساختمان ناایمن است. 

ایراد در نحوه بارگذاری/اطلاعات کلی بود فقط گفته شده بود این ساختمان ناایمن است 

آروین اضافه کرد: که اطلاعات این ساختمان‌ها از طریق حساب شهروندی روی نقشه تهران در دسترس عموم مردم قرار گرفت. البته کمیته شفافیت در بررسی این اطلاعات متوجه شد که نحوه بارگذاری به گونه‌ای است که برای شهروندان عادی خوانایی لازم وجود ندارد و شهروندان به طور دقیق متوجه ساختمان‌های ناایمن نمی‌شود و صرفا نشان می‌دهد یک ساختمان با خطرپذیری در این منطقه وجود دارد.

وی تأکید کرد که پیشئهادات اصلاحی داده شده است و در مرحله اول، اطلاعات یک‌هزار ساختمان منتشر شده است. 

چند روز بعد از انتشار اطلاعات از روی سامانه برداشته شد!

چند روزی از انتشار اسامی یک‌هزار ساختمان ناایمن نگذشته بود که خبر رسید این سامانه از دسترس شهروندان خارج شده است. 

مجید نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن گفت: اطلاع مردم از وضعیت ایمنی ساختمان‌ها اقدامی مثبت بود. پس از پلاسکو، طرح‌های مختلفی آغاز شد که یکی از آن طرح‌ها 999 بود. هنوز هم پس از سالها آتش‌نشانی دغدغه‌های بسیاری دارد و اگر امروز ساختمانی را ناایمن تشخیص دهند، هیچ کاری جز اخطار دادن نمی‌توانند انجام دهند. 

به گفته مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، اگر آتش‌نشانان در منزل فردی بروند و مالک به آنها اجازه ندهد، اجازه ورود ندارند به همین خاطر نمی‌توانیم از حوادث پیشگیری کنیم و بعد حوادث تلخی هماهند کلینیک سینا و حادثه ریزش چند ساختمان را داشتیم. 

وی تأکید کرد: آتش‌نشانی به سمت معرفی ساختمان‌های ناایمن رفت و آدرس آنها را اعلام کرد و کار بسیار خوبی بود. 

سایت از دسترس خارج شد/امیدواریم‌ شهرداری پاسخ قانع کننده ای داشته باشد 

وی با بیان اینکه سایت اعلام ساختمان‌های ناایمن از دسترس خارج شده است، گفت: پس در این شرایط بهتر است صورت مسئله را پاک کنند. آگاهی حق مردم است و امیدواریم که شهرداری هم پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد. 

ایمنی یکی از موضوعاتی است که سالها مغفول مانده است. تعدادی از ساختمان‌های شهر ناایمن هستند. البته درجه ناایمنی در آنها متفاوت است. 

نمی‌توان گفت تمام ساختمان‌های تهران ناایمن هستند

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: ساختمان‌های پایتخت باید درجه‌بندی شوند و نمی‌توان گفت تمام ساختمان‌های تهران ناایمن هستند. 

وی با ییان اینکه تمام وضعیت ساختمان‌های شهر بد نیست، گفت: معمولاً بعد از ساخت و ساز، رسیدگی و نگهداری از ساختمان‌ها را فراموش می‌کنیم و این باعث می‌شود ساختمان‌های ایمن ناایمن شوند. 

بعد از، از دسترس خارج شدن سامانه آنلاین اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن شهر، اعضای شورا در این باره هشدار دادند و خواستار پیگیری موضوع شدند. 

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر گفت: یکی از وظایف شهرداری تهران اجرای مصوبات و تصمیمات شورای شهر است، اما دقت داشته باشید که ممکن است در هر زمینه‌ای با نهادهایی مواجه شویم که اجرای یک مصوبه را اجرا نمی‌کنند. 

می‌توان با تعدیل اطلاعات مندرج در لیست مجدداً آن را بارگذاری کرد

وی ادامه داد: لیست ساختمان‌های ناایمن با دقت بالایی تهیه شده بود و جزئیات مشکلات ایمنی ساختمان‌ها را تشریح کرده بود. حال می‌توان با تعدیل اطلاعات مندرج در لیست مجدداً آن را بارگذاری کرد.

البته بهاره آروین عضو دیگر شورا هم می‌گوید که سامانه برخط راه‌اندازی شد و بعد مسدود شد. 

شهرداری تذکر گرفت/اغلب مصوبات شورای شهر با تأخیر قابل توجه در اجرا روبه‌روست

وی نسبت به توقف اجرای ماده 3 مصوبه الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های شهر در برابر حریق تذکر داد و تأکید کرد در شرایطی که به دلیل ضعف‌های مدیریتی و بروکراسی‌های شهرداری، اغلب مصوبات شورای شهر با تأخیر قابل توجه در اجرا روبه‌روست و اعضا ناگزیرند با نامه‌نگاری‌ها و برگزاری جلسات متعدد، اجرای مصوبات را پیگیری کنند. 

وی همچنین راه‌اندازی کامل سامانه برخط و ایجاد مجدد دسترسی عموم شهروندان به وضعیت ایمنی ساختمان‌های پرتردد را خواستار شد. 

توضیح اتش نشانی؛ فعلا قرار نیست اطلاعات نمایش داده شود

در حال حاضر سامانه برخط اعلام اسامی پرخطر منتفی شده است. محمود قدیری معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر شهر و بارگذاری آن بر روی سامانه به خبرنگار فارس می‌گوید: یک‌هزار ساختمان پرخطر را معرفی کردیم، اما به دلیل برخی شرایط با این کار مخالفت شد و درنهایت به این نتیجه رسیدند که فعلا در معرض دید عموم قرار نگیرد. 

اعلام اسامی ساختمان های پرخطر و تاثیر روی کسب  و کار

وی با بیان اینکه ما در آتش‌نشانی اقدامات لازم را انجام دادیم، گفت: حدود یک هفته اسامی ساختمان‌های پرخطر قابل رؤیت بود، اما بخش‌های مختلف موضوع را پیگیری کرده و درنهایت به دلیل اینکه روی کسب و کار عده‌ای تأثیرگذار بود، کار را متوقف کردند. 

وی در پاسخ به این پرسش که مگر موضوعات حقوقی کار را پیگیری نکرده نبودید، گفت: چرا اما درنهایت تصمیم بر این شد که فعلا در دسترس عموم قرار نگیرد. 

مجوز بارگذاری اطلاعات دست ما نیست/وظیفه ما شناسایی ساختمان های پر خطر است 

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه زمان اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام می‌شود، گفت: مجوز این کار دست ما نیست، وظیفه ما شناسایی ساختمان‌های پرخطر است که ما این اقدام را انجام داده‌ایم. 

براساس این گزارش، اسامی ساختمان‌های پرخطر یک هفته بارگذاری شد، اما این کار متوقف شد و با وجود هشدارهای اعضای شورای شهر، مدیریت شهر اعلام می‌کند که مجوز انجام این کار دست آنها نیست و فقط وظیفه آنها شناسایی ساختمان‌های پرخطر است. حدود 33 هزار ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد که میزان خطرپذیری آنها متفاوت است. قرار بود ظرف یک‌سال تعداد زیادی از ساختمان‌ها اعلام شود، اما در مرحله اول جلوی کار گرفته شد و هنوز مشخص نیست که چه زمان اسامی ساختمان‌های ناایمن در شهر اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول