اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

افتتاح بزرگراه ۶ کیلومتری شهید رستگار تا پایان آبان/اتمام‌پروژه های نیمه‌تمام‌ تا سال آینده

معاون فنی عمران شهرداری تهران از افتتاح بزرگراه ۶ کیلومتری شهید رستگار تا پایان آبان خبر داد و در خصوص اتمام پروژه برجرودی در جنوب تهران گفت: به محض رفع معارض کار انجام‌می شود.

افتتاح بزرگراه ۶ کیلومتری شهید رستگار تا پایان آبان/اتمام‌پروژه های نیمه‌تمام‌ تا  سال آینده

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، تعدادی پروژه نیمه تمام از دوره قبلی مدیریت شهری باقی مانده بود. برخی از پروژه ها متوقف و برخی نیز تکمیل و یا در حال تکمیل شدن است. 

در ۳ سال گذشته ساخت پروژه بزرگی در تهران اغاز نشد و مدیران فعلی تاکید داشتند که قرار نیست پروژه بزرگی در تهران اجرا شود.البته اخیر اعضای شورا از اجرای ۱۰۰۰ پروژه کوچک مقیاس خبر دادند و‌معتقدند که باید پروژه های فاقد اولویت از دستور خارج شود.

نبود پول و بدهی گذشتگان از جمله دلایل مدیران فعلی برای عدم اجرای برخی کارها بود.البته برخی اعضا به عملکرد مدیران شهری گله مند هستند و حتی تاکید دارند که شهرداری جواب تذکرات را هم به درستی نمی دهد.

در خصوص اخرین وضعیت پروژه های نیمه تمام، وضعیت پروژه شهید رستگار ، گیشا، پیاده راه سازی و ... با  صفا صبوری معاون فنی عمران شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

تعدادی از پروژه‌های عمرانی آماده بهره‌برداری نیست. چه برنامه‌ای برای آنها دارید؟ از سوی دیگر، پروژه شهید رستگار در منطقه 15 شهرداری تهران هنوز آماده بهره‌برداری نشده است، دلیل کندی کار چیست؟

افتتاح پروژه  ۶ کیلومتری شهید رستگار تا پایان آبان

در حال آماده‌سازی تعدادی از پروژه‌ها هستیم و پروژه شهید رستگار واقع در منطقه 15 شهرداری تهران تا پایان آبان‌ماه سال جاری آماده افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ است به طول 6 کیلومتر و عرض آن تقریبا برابر بزرگراه شهید همت است. در حال آماده‌سازی این بزرگراه برای افتتاح هستیم.

پروژه تقاطع غیرهمسطح معلم با بزرگراره بروجردی به کجا رسید، ایا بودجه آن تأمین شده است؟

راه اندازی تقاطع غیرهمسطح معلم با بروجردی تا پایان ماه

در حال پیگیری هستیم و پروژه تقاطع غیرهمسطح معلم با بروجردی تا پایان ماه جاری افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. 

سال گذشته در هنگام بارش باران شاهد آبگرفتگی‌های شدید در برخی نقاط شهر بودیم. البته مسئولین معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کردند که این مشکل آبگرفتگی نیست، بلکه آب‌ماندگی است و نیاز به اصلاح هندسی دارد و قرار است معاونت فنی و عمران مشکل را برطرف کند. در این باره توضیح‌می دهید.

رفع مشکل هندسی میدان ازادی/با بارش باران این نقطه به دریاچه تبدیل می شد

یکی از فعالیت‌های ما پروژه ایمن‌سازی در برابر سیلاب است. ببینید! مشکلات هندسی وجود داشت. به عنوان مثال در میدان آزادی هم‌زمان با بارش باران، این قسمت شهر به دریاچه تبدیل می‌شد. برای جلوگیری از آبگرفتگی میدان، از بالای بزرگراه محمدعلی جناح ایرادات را برطرف کرده‌ایم و ظرف چند روز آینده کار به اتمام می‌رسد و امیدواریم که امسال آبگرفتگی نداشته باشیم.

700 کیلومتر پروژه ایمن‌سازی سیلاب داریم

برای ایمنی تهران در برابر سیلاب‌ها برنامه داریم. 70 درصد پروژه‌های ما به اتمام رسیده است. 700 کیلومتر پروژه ایمن‌سازی سیلاب داریم که 500 کیلومتر آن ساخته شده بود و طبق برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران، باید هر سال 8 کیلومتر مسیر برای این منظور بسازیم. ما از برنامه جلو هستیم. به دلیل اهمیت موضوع، کارها را جلوتر پیش برده‌ایم. اعتبارات لازم هم فراهم شده تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

۲۰ کیلومتر در ۲ سال گذشته/از برنامه جلو هستیم

در دو سال گذشته 20 کیلومتر مسیل سیلاب ساختیم و هرکدام از اینها پروژه‌های بزرگی است ولی چون در زیر زمین قرار دارد دیده نمی‌شود. 

در خصوص آخرین وضعیت پروژه احیای عرصه‌های عمومی توضیح می‌دهید؟ قرار است در این زمینه اقداماتی روی بزرگراه امام علی(ع) برای محله سبلان انجام شود، توضیح می‌دهید دقیقا کار چیست و این پروژه در چه بازه زمانی آماده بهره‌برداری می‌شود؟

محله سبلان به دو بخش شرق و غرب تقسیم شد/اتصال محلات از بین رفت

یکی از برنامه‌های ما، احیای عرصه‌های عمومی است. مثلاً برخی از بزرگراه‌ها که ساخته شده‌اند، فاصله بین محلات ایجاد کرده‌اند. مثلاً بزرگراه امام علی(ع) که ساخته شد، محله سبلان را به دو بخش شرق و غرب تقسیم کرد و همین امر باعث بروز مشکلات اجتماعی شد و همچنین محلات بی‌دفاع شهری ایجاد و عارضه‌های اجتماعی به وجود آمد. به دنبال این هستیم که این محلات را دوباره به هم متصل کنیم. پروژه سبلان هفت تا هشت روز است که آغاز شده و این کار با همکاری شهرداری منطقه 8 شهرداری تهران آغاز شده است و جزو پروژه‌های خاص است. بعد از اینکه بزرگراه امام علی(ع) ساخته شد، محله سبلان به شرق و غرب تقسیم شد و اتصال محله از بین رفته است. ما می‌خواهیم این اتصال را روی بزرگراه ایجاد کنیم و یک مسیر پیاده ایجاد کرده، این مسیر مانند یک میدانگاه، پارک، فضای بازی و... است و محله‌ها را به هم متصل کرده و بافت اجتماعی را احیا می‌کند و اتوبان امام علی(ع) هم از زیر آن گذر می‌کند.

در این منطقه نواقصی وجود داشت مانند اینکه سالن آمفی‌تئاتر روباز وجود نداشت و می‌توانیم در این محله این اقدامات را انجام دهیم و یا پیست اسکیت ایجاد کنیم. کافه کتاب و یا کارهای دیگر فرهنگی ایجاد کنیم و همه این موارد باعث زنده نگه‌داشتن محله می‌شود. 

هزینه لازم برای اجرای این پروژه چقدر است؟

هزینه ۲۰۰ میلیاردی برای این پروژه/ تاکنون در تهران پروژه‌های این‌چنینی نداشته‌ایم

200 میلیارد تومان هزینه ساخت عرشه است. تاکنون در تهران پروژه‌های این‌چنینی نداشته‌ایم و این پروژه تأثیر زیادی در منطقه خواهد داشت. 

بارهاست که وعده افتتاح پروژه بزرگراه شهید بروجردی در منطقه 18 شهرداری داده شده است، این پروژه فرامنطقه‌ای است، ولی هنوز معارضان آن برطرف نشده است، دلیل این امر چیست؟

پروژه شهید بروجردی ۳ معارض دارد/اجرای کار در گروی رفع معارض

ببینید! ما 60 تا 65 پروژه داریم. پروژه شهید بروجردی سه معارض مهم دارد. از مردادماه سال جاری در پی برطرف کردن معارضان آن هستیم. به محض اینکه معارض برطرف شود، کار به سرعت آغاز می‌شود. 

آیا امسال این پروژه بعد از یازده سال آماده بهره‌برداری می‌شود؟

احتمال راه اندازی در بهار ۱۴۰۰

اگر معارض برطرف شود، فکر می‌کنم در بهار 1400 پروژه شهید بروجردی در جنوب تهران افتتاح و آماده بهره‌برداری شود. این پروژه از سال 88 آغاز شده است.

چه تعداد پروژه متوقف شده در تهران دارید؟

اتمام پروژه های نیمه کار تا سال آینده

ما اصلاً پروژه متوقف نداریم و تلاش می‌ کنیم که پروژه‌های نیمه‌کاره را تا 1400 به اتمام برسانیم و پروژه‌های جدید را آغاز کنیم. تقریباً کارهای ما روی برنامه است، به غیر از پروژه شهید بروجردی، آن هم اگر معارض برطرف شود، فعالیتش را آغاز می‌کنیم. تا سال 1400  پروژه نیمه‌کاره‌ای در شهر باقی نمی‌ماند. 

در خصوص ساخت 500 کیلومتر پیاده‌راه شهر تهران توضیح می‌دهید؟ آیا در این پروژه مناسب‌سازی‌های لازم برای معلولین انجام گرفته تا آنها هم بتوانند در شهر تردد کنند؟ یکی از مشکلات اساسی در کلان‌شهر تهران، عدم مناسب‌سازی معابر شهری است، آیا در پروژه‌های جدید این موضوع لحاظ شده است؟

ساخت ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه در تهران آغاز شد

ساخت 500 کیلومتر پیاده‌راه را آغاز کرده‌ایم. مطالعات انجام شده است و مسیرها مشخص است. 12 هزار کیلومتر طول پیاده‌راه در تهران داریم که بخشی از آنها قابل استفاده برای اقشار خاص نیست. یا پله دارد، شیب دارد و یا موانعی از این دست که معلولان، افراد سالمند و... نمی‌توانند از آن استفاده کنند. طی بررسی‌های صورت‌گرفته با مشاوران، 500 کیلومتر مسیر پیاده‌رو طراحی کرده‌ایم و در این زمینه با معاونت شهرسازی و معماری، حمل و نقل و ترافیک، معاونت اجتماعی، خدمات شهری و معاونت امور مناطق هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و امضای شش معاون پای این پروژه وجود دارد.

اماده سازی نقشه ها ظرف ۱۰ ماه/۶ معاون زیر این کار را امضا کرد

ظرف مدت 10 ماه نقشه‌ها را آماده کرده‌ایم و در این مسیر 500 کیلومتری، تمامی مسیر به هم پیوسته است و افراد می‌توانند دوچرخه‌سواری کرده و در کنار آن، فضای سبز، مبلمان شهری ایجاد می‌شود. البته فضا کاملاً مناسب‌سازی شده برای معلولان، کودکان خردسال، زنان باردار، افراد مسن و... شده است. 

توزیع این 500 کیلومتر چگونه است؟ آیا فقط در برخی مناطق تهران این کار انجام می شود؟

 در هر ناحیه کلان‌شهر تهران 4 کیلومتر مسیر پیاده راه وجود دارد/مسیر پیوسته است

سعی کرده‌ایم که توزیع در تهران عادلانه باشد و در هر ناحیه کلان‌شهر تهران 4 کیلومتر مسیر وجود دارد که این مسیرها به هم متصل است و نقشه آن موجود است.

٩٠ کیلومتر به اتمام رسید/نمونه کار میدان هفت تیر تا ولی عصر

در حال حاضر 200 کیلومتر از این پیاده‌راه در دست اجراست که 90 کیلومتر آن به پایان رسیده است که مهمترین نمونه آن در میدان هفت‌تیر تا میدان ولی‌عصر است که پیاده‌روها تغییر کرده و مسیر دوچرخه ایجاد شده است. در روزهای پایانی کار در این بخش هستیم و طول مسیر 5 کیلومتر است که 2.5 کیلومتر رفت و 2.5 کیلومتر برگشت است. 

مشکلی در تأمین هزینه‌ها ندارید؟

مشکلی نیست. کارها انجام شده و اعتبارات محقق شده است. ما به دنبال این هستیم که شهر را از ماشین‌محوری به انسان‌محوری تغییر دهیم و افراد بتوانند از اپلیکیشن‌ها مسیر پیاده‌روی و مسیر دوچرخه‌سواری را انتخاب کنند. یکی دیگر از این مسیرها خیابان شریعتی و تقاطع آن با طالقانی است. در این قسمت سه سینما وجود دارد و افراد می‌توانند از سر این سینماها تا سر جنت‌آباد با دوچرخه مسیر خود را طی کنند، چرا که یک اتصال ایجاد شده است. ببینید! ما برای این کارها برنامه‌ریزی کرده و مطالعات لازم صورت گرفته است. قرار است هر سال 500 کیلومتر مسیر پیاده‌راه ایجاد شود تا بتوانیم ظرف 10 سال 5 هزار کیلومتر مسیر پیاده‌راه را مناسب‌سازی کرده و مورد استفاده عمومی قرار دهیم. 

سرعت کار چطور است؟ آیا به کندی پیش می‌رود؟

سرعت کار زیاد نیست

سرعت کار زیاد نیست، اما نسبت به بقیه پروژه‌ها سریع‌تر پیش می‌رویم. ببینید! یکی از پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی خیابان ولی‌عصر(عج) به طول 18 کیلومتر بود. البته در آن مواردی وجود دارد که افراد معلول نمی‌توانند از آن استفاده کنند. ما طی برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تلاش کرده‌ایم که به صورت عادلانه در تمامی مناطق، فضای پیاده ایجاد کنیم و انسان‌محوری را در اولویت خود قرار دهیم و برای این کار برنامه داریم. برای 1700 کیلومتر پیاده‌راه طراحی‌هایی صورت گرفته است و در سال 99، 500 کیلومتر پیاده‌راه آماده‌سازی می‌شود. وضعیت خوب است و کارها بر روی روال است. 

در خصوص آخرین وضعیت پل گیشا توضیح می‌دهید؟ کار چه زمان به اتمام می‌رسد؟

پل عابر پیاده گیشا باقی مانده است/فعالیت روی خروجی زیر گذر به سمت گیشا 

بخشی از کار انجام شده است، اما پل عابر پیاده آن باقی مانده که انجام می‌شود و یک بخشی هم خروجی زیرگذر به سمت گیشاست که آن هم در حال فعالیت است.

مدتها بود که پل باقرشهر با وجود افتتاح، ترددی در آن صورت نمی‌گیرد. مسیر بعد از مدتها باز شد اما هنوز تکلیف  فاز دوم پروژه مشخص نیست.

بازگشایی فاز اول پل باقرشهر با هماهنگی پلیس/اتمام‌فاز دوم تا پایان سال

بله، در حال حاضر فاز اول پل باقرشهر با هماهنگی پلیس بازگشایی شده است. در حال اجرای فاز دوم پروژه هستیم و تا اواخر سال کار در این بخش به اتمام می‌رسد. 

با توجه به شرایط کرونا و کاهش درآمد شهرداری، آیا بودجه‌های شما به طورکامل محقق شده است؟

ما مشکلی در اعتبار پروژه‌ها نداریم. 

توضیح می‌دهید چند درصد پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام رسیده است و اگر موردی باقی مانده علت چیست؟

بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام که دراختیار معاونت فنی عمران شهرداری تهران بوده به اتمام رسیده است و تقریباً بیشتر کار صورت گرفته است، اما در تلاشیم تا تمام پروژه‌هایی که توسط معاونت انجام‌می شود به اتمام برسد. 

تعدادی از پروژه‌های کوچک‌مقیاس محله‌ای توسط معاونت فنی عمران شهرداری تهران انجام می‌شود. اعضای شورای شهر اعلام کردند که باید هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها اجرا و آماده بهره‌برداری شود، در این زمینه توضیح می‌دهید که کار در چه مرحله‌ای است؟

پروژه کوچک مقیاس نیست محله محور است

ببینید! این پروژه‌ها کوچک‌مقیاس نیستند، شاید اسم مناسبی نباشد، این پروژه‌ها محله‌محور هستند و برای برخی پروژه‌ها 10 میلیارد هزینه درنظر گرفته شده است. شاید این پروژه‌ها کوچک‌مقیاس در قبال پروژه‌هایی مانند شهید بروجردی باشد. 100 تا 150 پروژه محله محور توسط معاونت فنی عمران شهرداری تهران انجام می‌شود و برنامه‌های آن در دست اجراست. 

آیا برنامه‌ای برای اجرای پروژه‌های بزرگ هم دارید؟

ببینید! براساس طرح جامع تهران، ساخت بزرگراه‌ها در تهران در یک مقطعی به پایان می‌رسد. در یکصد سال گذشته تعداد زیادی بزرگراه در تهران ساخته شده است و ما مشکل احداث رینگ بزرگراهی نداریم. باید خیلی کارهای دیگر انجام شود. حدود 540 کیلومتر بزرگراه در تهران موجود است و در کنار آن، پل‌های ماشین‌رو ساخته شده است. ما فقط سال گذشته 10 پل ساختیم که هرکدام از این پل‌ها به قیمت امروز حدود 10 میلیارد تومان برای آنها هزینه شد. ما باید در کنار این بزرگراه‌ها، پل عابرپیاده هم بسازیم و فقط نباید شهر مختص ماشین باشد. باید به عرض کم مسیری هم برای پیاده‌رو و دوچرخه‌سواری ایجاد کنیم. همین اتصال سبلان روی بزرگراه امام علی(ع) به هم یک پروژه بزرگ است. قرار است یک محوطه بزرگ شهری برای دوچرخه‌سواران، عابران، افراد معلول و... ساخته شود، تلاش ما به سمت انسان‌محوری است تا خودرومحوری. ما کارهای عمرانی بزرگی برای آسایش مردم انجام می‌دهیم و این را هم بگویم که نگاه ما در پروژه‌ها تغییر کرده است و در تلاشیم تا خدمات در شهر عادلانه بین مردم توزیع شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول