اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

حسگر برچسبی برقراری ارتباط توسط افراد معلول را ممکن می کند

محققان حسگر جدیدی را در قالب برچسب صورت تولید کرده اند که به افراد مبتلا به نوعی فلج حرکتی – عصبی امکان می دهد تا بتوانند با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند.

حسگر برچسبی برقراری ارتباط توسط افراد معلول را ممکن می کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نوعی بیماری عصبی حرکتی است که باعث تخریب غیرقابل ترمیم دستگاه عصبی مغز می شود و در نهایت به فلج مرکزی بدن منجر می شود.

این بیماری عملکرد عضلات و ماهیچه ها را مختل می کند و با تضعیف ماهیچه ها به تدریج منجر به فلج عمومی می شود. همین مساله امکان حرکت کردن را از افراد می گیرد و در نهایت طی مدت ۳ تا ۵ روز منجر به مرگ مبتلایان می‌شود. استفان هاوکینگ فیزیک دان برجسته به همین بیماری مبتلا بود. در این بیماری دستگاه عصبی مرکزی و ماهیچه‌ها به ویژه ماهیچه‌های دست، پا، ساعد، سر و گردن به شدت صدمه می‌بینند.

* نحوه عملکرد حسگر جدید

حسگر جدیدی که برای مقابله با این بیماری توسط محققان دانشگاه ام آی تی ابداع شده، ارزان قیمت و منعطف است و می توان آن را با مقداری لوازم آرایش پوشاند. حسگر یادشده با نام کامل cFaCES (conformable Facial Code Extrapolation Sensor) دارای چهار ریز حسگر پیزوالکتریکی ساخته شده از نیترید آلومینیوم است که در چهار لایه باریک سیلیکونی قرار می گیرند.

این حسگرها در زمان حرکت عضلات صورت جریان الکتریسیته را برقرار می کنند و بر مبنای حرکات صورت پیام های متفاوتی را مخابره می کنند. این پیام ها می توانند معانی متفاوتی داشته باشند.

دقت این حسگر در درک حرکات عضلات صورت مانند خنده، اخم و غیره و نیز خوانش معنای حرکات عضلات دهان در حدود ۷۵ درصد است و انتظار می رود این دقت در آینده افزایش یابد. برنامه ریزی برای تجاری سازی این حسگر که حدود ۱۰ دلار قیمت دارد آغاز شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول