اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| ایوان تاریخی طرق با مشارکت میراث فرهنگی و آستان قدس احیاء می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: توافق های لازم با آستان قدس صورت گرفته تا اقدامات احیا و بهره‌برداری در محدوده و حریم اثر تاریخی مصلی طرق انجام شود.

فارس من| ایوان تاریخی طرق با مشارکت میراث فرهنگی و آستان قدس احیاء می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مخاطبین «فارس من» این بار با ثبت سوژه ای با عنوان «ایوان ۸۰۰ساله طرف مشهد نیازمند مرمت فوری» در این سامانه خواستار پیگیری مرمت این اثر تاریخی ارزشمند شدند.

خبرنگار فارس موضوع را از مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی پیگیری کرد.

ابوالفضل مکرمی فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در پی درخواست شهروندان مبنی بر بازدید از این اثر تاریخی، روز گذشته به همراه معاون میراث فرهنگی و کارشناسان مربوطه در محل حاضر شده تا با حضور در محل بررسی‌های کارشناسی را برای توافق با آستان قدس رضوی نهایی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: پیش از این طی سال گذشته مطالعات تعیین محدوده و حریم و ضوابط عرصه و حریم این اثر تاریخی انجام و پس از تصویب در استان مراحل تصویب در وزارت را طی کرده وبه استان نیز ابلاغ شده است.

وی یادآور شد: قبل از این اقدامات پژوهشی، مطالعات باستان شناسی و گمانه زنی‌هایی در این محدوده صورت گرفته و عرصه و حریم تدقیق شد و پس از ابلاغ ضوابط عرصه و حریم توافق‌هایی هم با آستان قدس انجام شده است.

مکرمی فر متذکر شد: با پژوهش‌های باستان شناسی دیگری که در بخشی از عرصه صورت گیرد بستر لازم برای انجام اقدامات احیا این اثر تاریخی فراهم خواهد شد و براساس توافق بین میراث فرهنگی و آستان قدس اقدام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی  افزود: آستان قدس در خارج از محدوده، عرصه و حریم اقدامات شایسته‌ای انجام داده است و لازم است براساس ضوابط میراث فرهنگی اقداماتی در محدوده، عرصه و حریم این اثر تاریخی انجام شود.

وی گام بعدی در ایوان طرق را تدقیق پژوهش‌های باستان شناسی در عرصه و حریم ایوان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با پژوهش‌های صورت گرفته و نتایج پژوهش‌ها و توافقات میراث فرهنگی و آستان قدس رضوی از این ظرفیت، شهروندان و گردشگران استفاده و بهره مندی مطلوبی داشته باشند.

مکرمی فر تاکید کرد: وضعیت فعلی تغییر پیدا خواهد کرد و فضای محدوده ایوان علاوه بر گردشگران ، مورد استفاده اهالی نیز قرار خواهد گرفت.

مصلی یا ایوان تاریخی طرق، مربوط به سدهٔ ۹ ه.ق است و در منطقه طرق مشهد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شمارهٔ ثبت ۳۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ این بنا مشتمل بر یک ایوان بلند مرکزی، ایوانچه‌هایی بر طرفین، محراب و اتاق‌های گوشواره واقع شده، تزئینات این بنا منحصر به کتیبه خط ثلث، قاب‌ها و کار بندی‌های گچی بر سقف ایوان است. این مصلی تاریخی در سال ۸۳۷ قمری بنیان شده است.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول