اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

از کاریکاتور فرهنگی تا نادیده گرفتن شعور شهروندی!

کار در حوزه فرهنگ تخصص خاص خود را می‌طلبد. توجه به جزئیات و ریزه‌کاری‌ها در کارهای فرهنگی بایدمدنظر باشد و از ضرروت‌هاست.

از کاریکاتور فرهنگی تا نادیده گرفتن شعور شهروندی!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، انتخاب افراد برای کار در حوزه فرهنگی بدون توجه به سبقه و نوع نگاه او به موضوع فرهنگ گاهی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

مجموعه ٢۶ جلدی کتب فرهنگ شهروندی، ویژه دانش‌آموزان کلیه مقاطع تحصیلی هر چند می‌توانست با تبیین نیازها و با اجماع متخصصان مورد تبع قرار بگیرد، با دید محدود و بدون ذکر حق شهروندی و نگاه یک سویه به مقوله تربیت شهروند با هزینه فراوان آماده شد.

نگاه این کتب بر مقوله فرهنگ شهروندی طوری است که انگار همه مشکلات شهر نشأت گرفته از موضوعی است به نام شهروند بی‌فرهنگ! این در حالی است که در این کتاب از سیستم معیوب و مدیریت غلط در اقسام حوزه‌های شهروندی که منجر به مشکلات عدیده است، صحبتی به میان نیامده و در کل تمام مشکلات شهروندی از طرف شهروندان هم قابل حل است و هم موضوعی که باید یاد بگیرند.

به عنوان مثال اگر بیشترین سهم داربست و بنر سطح شهر، مربوط به تبریک‌های انتصابات شهرداری و اعضای شوراست و کتاب‌های فرهنگی شهرداری تبریز از نقش شهروندان در مهار آلودگی بصری شهر است این کاریکاتور فرهنگی قابل درک نیست.

گویا با رسیدن فصل کرونا هم اکنون زمزمه‌های تولید کتاب صوتی این مجموعه ناقص به گوش می‌رسد که این کار خود با وضع محتوای ناقص کتاب‌ها دقیقا تضییع حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

کار فرهنگی بدون سنجش عواقب و ورود برخی ملاحظات دردسرهای دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت. اعطای نشان تبریز و رونمایی از مجسمه افراد در صحن شورای اسلامی توسط شهردار تبریز خود ماجرای دیگری است و عدم توجه به موضوع تبعات نامناسبی را به دنبال خواهد داشت.

درج اخبار کاریکاتوری از وضعیت بصری و دیداری شهر گواه انجام اتفاقاتی است که در دور و برمان می‌افتد. به عنوان مثال به این تیتر خبر توجه کنید:« با هدف رفع اغتشاش بصری و صیانت از حقوق شهروندی صورت گرفت؛ مرحله نخست جمع‌آوری تابلوهای غیرمجاز اصناف از سطح تبریز» این کار در  حالی انجام می‌گیرد که خود مجری طرح نه برای صیانت از حقوق شهروندی بلکه به خاطر صیانت از حقوق خود و اشخاص پیرامون ایجاد آلودگی بصری می کند! 

قبل از مرحله نخست، خود مجری طرح باید بساط غیرقانونی داربست و بنر زدن را جمع کند تا شهروندان اعتماد کنند. 
 

روابط عمومی شهرداری تبریز خود مصوبه قانونی شورای شهر تبریز را هر وقت بخواهد نادیده می‌گیرد و همان  مجموعه در اقدامی متعهدانه در حال جمع‌آوری تابلوهای اصناف و مردم هستند آن هم جهت صیانت از حقوق شهروندی!

هر شهروند عادی می‌تواند هر اقدام شورا و شهرداری را به راحتی تحلیل کند اینکه آجودان‌زاده به عنوان نایب رئیس شورای پنجم خبر می‌دهد سال پایانی شورای پنجم عمرانی است می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که شورای پنجم در این چهار سال به خاطر کم‌کاری در حوزه عمران شدیدا دچار عذاب وجدان است. 

اینکه کلنگ‌زنی صدها پروژه بدون توجه به امر نظارت و به سرانجام رسیدن آن در سال آخر راحت‌ترین کاری است که شهرداری و شورا برای تبلیغات خود برای  شورای بعدی می‌تواند انجام دهد، قصه و حکایتی است از نادیده گرفتن شعور شهروندی! 

وی از زرنگی‌های شورای پنجم هم گفته است و ترسیم آینده خوب و قشنگ که تمیزترین کار پشت میزنشینی و پز دادن است را این‌گونه بیان کرده است:‌ خوشبختانه تمام همکاران شورایی با برنامه وارد شورا شده‌اند و این شورا، شورای با برنامه‌ای است. اساسی‌ترین  قدم شورا، تدوین برنامه پنج ساله مدیریت کلان‌شهر تبریز در قالب چشم‌انداز ۱۲ ساله است.

مردم و شهروندان را باید چه فرض کرد؟ چه کسی آنان را در مقابل این  گفته‌ها و رفتارها صیانت خواهد کرد؟ دیگر مردم چشم و گوششان باز است و با توسعه شبکه‌های اجتماعی خواهان برخورد فرهنگی مسوولان هستند تا حرف‌های آبکی و وعده‌های آنچنانی.

 گویا بهترین کار برای صیانت از حقوق شهروندی این روزها اختیار سکوت است.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول