اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

جزئیات دستگیری ۴۳ نفر از اخلالگران بازار ارز در اصفهان/ معاملات فردایی و شبانه ثبات بازار ارز را نشانه گرفته است

به گفته یک مقام آگاه، گردش مالی حساب‌های بانکی متهمان تنها در دو بانک، بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که نشان‌دهنده حجم بالای تخلفات انجام شده است.

جزئیات دستگیری ۴۳ نفر از اخلالگران بازار ارز در اصفهان/ معاملات فردایی و شبانه ثبات بازار ارز را نشانه گرفته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزارت اطلاعات به تازگی از دستگیری ۴۳ نفر از اخلالگران بازار ارز  در اصفهان خبر داده است.

در همین رابطه، یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به جزئیات مقابله با اخلالگران ارزی در استان اصفهان گفت: به دنبال رصد و شناسایی مستمر فعالیت‌های اخلالگران در بازار ارز، تعداد ۴۳ نفر از فعالان غیرمجاز بازار ارز در استان اصفهان دستگیر شدند که در میان این افراد دو نفر طلافروش و یک صراف حضور دارند و سایر افراد نیز از جمله دلالان فعال در بازار ارز هستند.

به گفته این منبع آگاه، ردیابی مالی حساب‌های بانکی متهمان توسط نهادهای نظارتی نشانگر آن است که گردش مالی حساب‌های بانکی متهمان (تنها در بانک ملی و بانک ملت) حجمی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال را شامل می‌شود.

این منبع آگاه افزود: بخش عمده فعالیت این متهمان در حوزه خرید و فروش غیرمجاز ارز در قالب معاملات فردایی و معاملات شبانه بوده است. این افراد سعی داشتند به زعم خود با استفاده از روش‌های پیچیده، تخلفات خود را از دید نهادهای نظارتی پنهان سازند. به عنوان مثال یکی از صرافان با استقرار دفتر اصلی معاملات خود در یک زیرزمین مخفی، مراودات مالی واقعی خود را پنهان ساخته و با معرفی دفتر معاملات دیگری به بانک مرکزی، اقدامات مجرمانه خود را دنبال می‌کرد که با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی به هنگام، امکان ادامه فعالیت از این صراف سلب شد.

وی با اشاره به نقش کانال‌های اعلام نرخ ارز در فضای مجازی و معاملات شبانه در نابسامانی بازار ارز گفت: طی سالهای اخیر همگام با افزایش استفاده از فضای مجازی در زندگی روزمره، پای معاملات ارزی نیز در بستر این شبکه‌ها نیز باز شده است. اما بخش عمده‌ای از معاملات انجام شده در این بازار، کاذب و به منظور تهییج بازار صورت می‌گیرد. کارشناسان اقتصادی در تبیین نقش این معاملات بر تغییرات نرخ ارز بر این باورند که نمی‌توان از اهمیت این گونه معاملات در ایجاد  انتظارات تورمی در نرخ ارز غافل بود.

این منبع آگاه در پایان ضمن اشاره به پیچیدگی برخورد با دلالان ارزی در فضای مجازی اظهار داشت: اقدامات احتیاطی و ایجاد حلقه‌های ارتباطی تو در تو، شناسایی سرحلقه‌های فعال در بازار ارز را بیش از پیش دشوار می‌کند.

به گزارش فارس، هر چند بر اساس ماده 13 مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها، انجام هرگونه معاملات فردایی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منع قانونی دارد اما این معاملات در سالهای اخیر به صورت غیررسمی در نظام مالی کشور انجام می‌شود.

منظور از معاملات فردایی، مبادلاتی است که در آن ذی‌نفعان بازار ارز در پایان یک روز معاملاتی، در رابطه با قیمت ارز در روز آینده با یکدیگر وارد معامله می‌شوند و براساس پیش‌بینی‌هایی که از نرخ ارز در روز آینده دارند، تعهداتی طرفینی را بر عهده می‌گیرند. در واقع ایشان تلاش می‌کنند با پیش‌بینی صحیح نرخ ارز در آینده به سود نامشروع دست پیدا کنند و طبعاً زیان ناشی از پیش‌بینی ناصحیح خود را نیز می‌پردازند.  

در معاملات فردایی غالباً ارزی مورد مبادله قرار نمی‌گیرد و تنها مابه‌التفاوت میان نرخ‌ها به صورت ریالی تسویه می‌شود، به همین جهت اکثر معاملات در بازار فردایی به شکل صوری و یا به منظور تهییج بازار و هدایت نرخ ارز به مقاصد دلخواه دلالان صورت می‌گیرد.

همچنین معاملات شبانه به معاملاتی اطلاق می‌شود که دلالان پس از پایان ساعت کاری صرافی‌های رسمی و بانک‌ها اقدام به خرید و فروش صوری ارز نموده و با این دست اقدامات سعی در قیمت‌سازی کاذب و برهم زدن نظم معاملات روز آتی دارند.

تاثیرات مخرب این دست اقدامات و فعالیت‌های دلالانه در بازار ارز که برخی از تلاش‌های صورت گرفته  برای ثبات بازار ارز را ضایع می‌کند، این تکلیف را بر شانه مدیران اقتصادی و به ویژه بانک مرکزی قرار می‌دهد تا با تلاش خود زمینه هرگونه تخلف را از میان برده و آرامش را در بازار ارز تضمین کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول