اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

همراه با جشنواره فیلم کودک| «الو الو من جوجوام» و قصه اتحاد جوجه و گربه!

فیلم سینمایی «الو الو من جوجوام» به کارگردانی مرضیه برومند روایتی بود از زندگی شخصی و کاری سازنده عروسک هایی مثل جوجو و میو!

همراه با جشنواره فیلم کودک|  «الو الو من جوجوام» و قصه اتحاد جوجه و گربه!

**خبرگزاری فارس-گروه سینما: فیلم سینمایی «الو الو من جوجوام» یکی دیگر از فیلم های سینمایی در ژانر کودکان است که به نویسندگی و کارگردانی مرضیه برومند ساخته شده است. این فیلم به زندگی شخصی و کاری یک عروسک ساز می پردازد که در ادامه دچار فراز و فرودهایی می شود.

یکی از فانتزی هایی که در این فیلم سینمایی وجود دارد صحبت کردن و راه رفتن عروسک ها است بدون اینکه نیازی به عروسک گردان یا حتی صداپیشه داشته باشند. از طرفی ماجرای بین آدم خوب ها و آدم بدها نیز یک سویه ماجرای قصه این فیلم سینمایی است که در سال ۷۳ در سینماها اکران شد.

 

** داستان اصلی فیلم درباره چیست؟

مهدی هاشمی نقش آقای صمیمی یک سازنده عروسک را در این فیلم به عهده دارد که قرار است برای یک برنامه عروسکی به کارگردانی مرضیه برومند دو عروسک جوجه و گربه بسازد. درست در حالیکه گروه مشغول تصویربرداری هستند آقای صمیمی با بدقولی هایش عروسک ها را دیرتر از زمانی که قول داده به دست گروه می رساند و این عصبانیت خانم کارگردان را به همراه دارد. در میانه راه و درست زمانیکه قرار است عروسک ها به دست گروه برسند، طی اتفاقی عروسک ها دزدیده می شوند! 

 

** فیلم در دل فیلم

یکی از نکته هایی که در این فیلم تا لحظه پایانی دیده می شود حضور گروه عروسکی در جلوی دوربین است. به این صورت که در بخش های نمایش عروسکی مرضیه برومند که کارگردانی این فیلم را به عهده دارد، خود در فیلم هم نقش کارگردان را بازی می کند، مریم سعادت و عادل بزدوده نیز نقش عروسک گردان های نمایش عروسکی را دارند که قرار است در این فیلم بروی صحنه رود.

 

** گردنبند جادویی که ماجراساز شد

ماجرای این فیلم درباره دزدیدن یک گردنبند جادویی است که خانم بزرگ می خواهد آن را به نوه اش ریحان ببخشد اما دختر طرد شده او به همراه پسرش مخالف این هستند و به همین خاطر نقشه دزدی می چینند تا این گردنبند به ریحان نرسد. وقتی دزدها تصمیم می گیرند این گردنبند را بدزدند آنقدر ماجرا پیچیده می شود که بعد از سرقت گردنبند به یکباره سوار بر ماشین آقای صمیمی که جلوی در پارک است می شوند و اتفاقا عروسک ها هم در داخل ماشین هستند را با خود می برند! و این اول ماجراهای آقای عروسک ساز است!

 

** عروسک هایی که با دل و جان ساخته شدند

بعد از این اتفاق آقای صمیمی که به گفته خودش به سختی عروسک هایش را ساخته و دو هفته بی خوابی کشیده و از دل و جانش مایه گذاشته است، چند ساعت با خود کلنجار می رود اما در نهایت به این نتیجه می رسد که چاره ای نیست و باید عروسک ها را از نو بسازد! اما همین که شروع به برش و کشیدن الگو می کند،‌ ماجراهایی دیگر مانع از این کار می شود.

** مخمل و نوک سیاه هم اینجا هستند!
دو شخصیت عروسکی این فیلم یک گربه و یک جوجه هستند به نام های آقای میو و جوجو! که این دو شخصیت عروسکی در مجموعه تلویزیونی «خونه مادربزرگه» کار قبلی مرضیه برومند نیز حضور داشتند و حتی صداپیشه هایشان هم همان افرادی هستند که در خونه مادربزرگه به جای این دو شخصیت صحبت می کردند. بهرام شاه محمدلو صدای مخمل و آزاده پورمختار صدای نوک سیاه را در خونه مادربزرگه داشتند و در فیلم الوالو من جوجوام نیز این ترکیب دست نخورده باقی مانده بود و مخمل همان آقای میو و نوک سیاه همان جوجو بود.

 

** تفاوت عروسک ها در الوالو من جوجوام و خونه مادربزرگه

در خونه مادربزرگه مخمل شخصیتی بدجنس و گاهی مهربان بود اما در الوالو من جوجوام او گربه ای مهربان و وفادار به صاحبش نشان داده شده بود و نوک سیاه هم از کودکی درآمده و عاقلانه رفتار می کرد.

** تکنیک عروسک گردانی فیلم

در بسیاری از سکانس های این فیلم سینمایی عروسک ها پشت وسیله ای قرار نمی گرفتند و این احتمال می رود که از تکنیک کروماکی در این کار استفاده شده باشد. عادل بزدوده عروسک گردان آقای میو و مریم سعادت عروسک گردان جوجو در این فیلم بودند. 

** فانتزی ای با طعم اتحاد جوجه و گربه!

به محض اینکه عروسک ها به دست دزدها می افتند، بدون اینکه به دست عروسک گردانی سپرده شوند، شروع به حرکت و تلاش می کنند و این جوجه و گربه که در واقعیت باید دشمن جان یکدیگر باشند، در اینجا با هم متحد شده و کاری می کنند که گردنبند را به دست آقای صمیمی که برای ساخته شدنشان زحمت کشیده برسانند! همین ماجرا و راه افتادن و حتی حرف زدن این عروسک ها بدون نیاز به صداپیشه حتی برای آقای صمیمی هم جای تعجب دارد و زمانیکه از دزدها می شنود جوجو و میو صحبت می کنند و حتی میو رانندگی هم می کند، متعجب می شود.

** سکانس های تعقیب و گریز

بخشی از این فیلم سینمایی به سکانس های تعقیب و گریز بین آقای میو و جوجو و دزدها اختصاص داشت و در این سکانس ها هنر عروسک گردان های کار به رخ مخاطب کشیده شده بود. 

** دلیل نام گذاری فیلم

در یکی از همین سکانس های تعقیب و گریز، گربه و جوجه با مراجعه به کیوسک تلفن عمومی با منزل آقای صمیمی تماس گرفتند و به او گفتند که ما جای گردنبند را می دانیم. در شروع این تماس که تلفن به دست جوجو بود، او گفت الو الو من جوجوام! و این اصطلاح برای نام فیلم انتخاب شد.

** رضایی: کار برای کودک را دوست دارم/ همکاری با عروسک ها در «الو الو من جوجوام» برایم جذاب بود

«حسن رضایی» که در این فیلم سینمایی نقش «چنگیز» یکی از دزدها را به عهد ههداشت، درباره این فیلم به خبرنگار فارس، گفت: زمانیکه خانم برومند قصه این فیلم را برایم تعریف کرد علاقه مند شدم و از طرفی دیدم کار برای کودکان است و این علاقه ام را دوچندان کرد. 

وی درباره علاقه خود به کار کودک نیز بیان داشت: بچه ها را دوست دارم و آنقدر روی بچه ها حساس هستم که بارها در خیابان به بچه ای که دست مادرش را رها کرده واکنش نشان دادم. 

 

این بازیگر ادامه داد: نقش چنگیز (دزد) یکی از نقش های شیرین این کار بود. یادم است همان سال برای یکی از اکران ها به مشهد دعوت شدیم و بچه ها آنقدر نسبت به بازیگران مهربان بودند و بازخوردهای مثبتی داشتند که خانم برومند هم تعجب کرده بود.

رضائی در ادامه نیز عنوان داشت: فیلم الوالو من جوجوام از جمله فیلم های پرتحرک بود و طوری نبود که بازیگر بتواند بنشیند. یادم است در یکی از سکانس ها عروسک گردان ها زیر تخت بودند و یکباره تخت شکست و به زمین خوردیم و مدام نگران این بودم که نکند برای عروسک گردان ها اتفاقی بیفتد.

این بازیگر درباره سختی های کار با عروسک ها نیز افزود: بازی کردن با عروسک علاوه بر اینکه خیلی سخت است، جذاب هم هست و از طرفی عروسک ها در القای مفاهیمی که در نظرمان هست به کودکان خیلی تاثیرگذار هستند چراکه بچه ها به راحتی می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

 

رضایی درباره وضعیت سینمای کودک نیز گفت: متاسفانه وضعیت طوری شده که کمتر کارگردان ها به سمت ساخت اثری در این ژانر می افتند. درست است که در گذشته استقبال خوبی از این ژانر می شد اما خب این روزها بیشتر سرمایه گذار روی کارهای دیگر سرمایه گذاری می کنند. 

** معرفی بازیگران «الو الو من جوجوام»
در این فیلم سینمایی مهدی هاشمی در نقش آقای صمیمی، حسن رضایی چنگیز، محمود بصیری غلام، مهتاب نصیرپور خانم مفید، فهیمه راستکار نیمتاج، ارژنگ امیرفضلی اندی، مهری ودادیان مادر آقای صمیمی، فرخ لقا هوشمند دایه، رقیه چهره آزاد حاج خانم را ایفا می کردند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول