اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

اعتراض به نحوه پذیرش آزمون تخصصی دندانپزشکی

شرکت کنندگان آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی سال جاری در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت به نحوه پذیرش داوطلبین آزمون تخصصی دندانپزشکی اعتراض کردند.

اعتراض به نحوه پذیرش آزمون تخصصی دندانپزشکی

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، شرکت کنندگان آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی سال جاری در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت به نحوه پذیرش داوطلبین آزمون تخصصی دندانپزشکی در سهمیه قانون برقراری عدالت آموزشی (سهمیه بومی) اعتراض کردند.

متن این نامه به شرح زیر است: 

عطف به درخواست شرکت کنندگان آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی سال جاری در خصوص نحوه پذیرش در سهمیه های مختلف موارد ذیل جهت استحضار ایفاد میگردد.

براساس تبصره 3ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب مورخ  10/7/ 1392 مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است سی درصد (۳۰%) ورودی های رشته های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته های گروه پزشکی را از طریق جذب دانـشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان ها و در چارچوب نظام سطح بندی پذیرش کند.

 تبصره ۳ـ  قانون فوق بدین شرح میباشد: تحصیل دانشجویان بومی در دانشگاه های استان مربوطه در اولویت می باشد. در صورتی که داوطلب نمره لازم برای تحصیل در دانشگاه های دیگر را کسب کرده باشد، تحصیل او برابر مقررات این بند منوط به موافقت وی خواهد بود. (طبق این قانون بعنوان مثال داوطلب بومی همدان فقط در استان همدان حق استفاده از پذیرش بومی را داشته و در صورت تمایل برای تحصیل در سایر استان ها باید موفق به اخذ نمره لازم برای تحصیل در دانشگاه های دیگر شده باشد.) که این مورد در پذیرش دستیاری تخصصی دندانپزشکی با توجه به اینکه همه استان ها دارای دانشگاه پذیرش تخصصی نیستند اعمال نمی‌گردد و قسمت اعظمی از پذیرش بومی در دانشگاه های کلان شهرها بدون احراز نمره آن دانشگاه صورت می‌گیرد.

طبق بند ت ماده ۳ در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور (مصوب 1394 مجلس شورای اسلامی) تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش از وظایف و اختیارات شورا در خصوص سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی است.

براساس مصوبه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کسانی که حد نصاب نمره را کسب کرده اند (50 درصد نمره قابل کسب) مجاز به انتخاب رشته هستند. این مورد در بند انتخاب رشته/محل صفحه 4 دفترچه ثبت نام دستیاری دندانپزشکی نیز قید شده که تنها داوطلبانی که با در نظر گرفتن احراز حداقل50 درصد کل نمره ی خام آزمون، مجاز به انتخاب رشته می شوند، میتوانند رشته/محل های مورد علاقه خـود را به ترتیب اولویـتِ دلخواه، انتخاب کنند.

با این وجود که در دفترچه دستیاری دندانپزشکی حد نصاب علمی برای مجاز شدن کلیه داوطلبین درنظر گرفته شده است، در فاجعه بی سابقه ای طی چهل سال اخیر، داوطلبین دارای سهمیه بومی در آزمونی کشوری و تخصصی بدون احراز صلاحیت علمی مجاز به انتخاب رشته گردیده اند. سنجش پزشکی همه داوطلبین بومی را خارج از عرف و شئون هر آزمونی بدون احراز صلاحیت علمی و حتی با نمره صفر و به صرف اینکه دارای سهمیه بومی هستند، مجاز به انتخاب رشته کرده است.

سنجش پزشکی در دفترچه دستیاری پزشکی و اعمال این قانون دچار خلل و اشتباه نشده، اما در دفترچه دستیاری دندانپزشکی علاوه بر اینکه بدون توجه به اولویت بندی داوطلبین بومی در استان مربوطه، انتخاب رشته/محل داوطلبین بومی را با هر نمره ای در کلیه دانشگاه های کشور آزاد گذاشته است، احراز صلاحیت علمی بعنوان مجوزی جهت ورود به دوره های تخصصی را نادیده گرفته و همه داوطلبین دارای سهمیه بومی را به صرف داشتن سهمیه بومی مجاز اعلام کرده است. آیا میتوان به همین سادگی و بدون بررسی کیفیت آموزشی را زیر سوال برد؟! حتی در مقطع دبستان هم احراز صلاحیت علمی برای رفتن از پایه اول دبستان به دوم دبستان الزامی است.

بدینوسیله و با استناد به موضوعیت و نحوه اعمال قوانین مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی، خواهشمند است اصلاح پذیریش سهمیه بومی منطبق بر قوانین و حدود علمی در ظرفیت پذیرش دانشگاه ها قبل از فوت وقت در سال جاری صورت گیرد. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی و همکاران ، تسریع در رسیدگی به موارد فوق موجب امتنان خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول