اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«پاکستان» پیوست منطقه‌ای جایزه جلال/ رسانه‌ای‌ها پای کار گران‌ترین جایزه ادبی کشور

در نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد مطرح شد: از این دوره پیوست منطقه‌ای برای جایزه جلال در نظر گرفته شد. جامعه هدف امسال کشور «پاکستان»‌است که با همکاری انجمن ادبی این کشور بتوانیم در حوزه ادبیات داستانی هم‌افزایی داشته باشیم.

«پاکستان» پیوست منطقه‌ای جایزه جلال/ رسانه‌ای‌ها پای کار گران‌ترین جایزه ادبی کشور

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد صبح امروز در سالن مرحوم عاشوری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

 

* دهقانکار: از پژوهش درباره ادبیات داستانی با نام «پدیده» تا پیوست منطقه‌ای «پاکستان» برای جایزه جلال 

ایوب دهقانکار مدیرعامل این مؤسسه اظهار داشت: ما تلاش داریم همزمان با ادغام مؤسسات زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته معاونت فرهنگی، انتظارات را در راستای هم افزایی سوق دهیم. فعالیت مؤسسات را در حد بضاعت ادامه داده و با نظرات کارشناسان اهل فن یک گام رو به جلو پیش ببریم و علاوه بر کارهای جاری دفاتر پس از ادغام، گام‌ها‌ی مؤثری را در جهت ارتقای فعالیت‌ها برداریم و حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

دهقانکار گفت:‌ علاوه بر فعالیت‌های روتین، یک سری فعالیت مناسبتی هم در دستور کار قرار داریم؛ مثل برگزاری نمایشگاه کتاب، همزمان با چهل سالگی دفاع مقدس یا فعالیت‌های پرباری که دفتر شعر و ادبیات در روزهای گذشته داشت. تلاش کردیم به لحاظ محتوایی هم اقدامات مثبت و خوبی در این ایام صورت گیرد.

وی با برشمردن فعالیت‌های مناسبتی و برگزاری جلسات شعر و نقد برخی آثار دیگر فعالیت‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ اولین فعالیت اجرایی طبق تقویم کاری دفتر شعر و ادبیات مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد در سیزدهمین دوره بود. ما با همان رویکرد گذشته تلاش کردیم یک گام رو به جلو برداریم و بذری را بکاریم که در سال‌های بعد پرورش داده و شاهد ثمردهی آن در آینده باشیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات با تغییرات ایجاد شده در نوع نگاه به این جایزه هم اشاره و تصریح کرد: تغییر اول، نگاه به درون بود که اصطلاحاً عنوان جلال‌شناسی را برای آن به کار می‌بریم. طرحی که «پدید»‌ نام دارد  و در حال حاضر پیگیری آن را انجام می‌دهیم. این طرح در واقع پژوهشی درباره ادبیات داستانی است که به گونه‌ای پدیده‌ای در جلال است. آثار داستانی منتشر شده که بعضا نامزدهای جلال هستند و برخی برگزیده و در حال حاضر کاندیدا هستند، واکاوی عمیقی می‌شوند و امیدواریم در آینده نزدیک دیتای ارزشمند این کار پژوهشی برای طیف وسیع مخاطبان مورد استفاده و استناد باشد.

 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم برای جلال یا جایزه جلال و ادبیات داستانی عام کاری کنیم، شرط اول شناخت دقیق و موشکافانه از وضعیت ادبیات داستانی است که در نتیجه آن شناخت می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم، ابراز امیدواری کرد: طرح پدید می‌تواند این شناخت را در اختیار ما قرار دهد. در حال حاضر ۶۰۰ اثر حوزه ادبیات داستانی تحت مطالعه و پژوهش قرار دارد.

این مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه دوم را اینگونه ترسیم کرد و گفت: نگاه دوم افقی است که برای سطح بین‌الملل در نظر گرفته‌ایم. جزو بدیهیات است که سرمایه اصلی کشورها فرهنگ، تمدن و ادبیات آنها محسوب می‌شود و این دینی است که در حوزه تمدن ایرانی اسلامی بر گردن ماست  و باید آن را ادا کنیم. با توجه به اینکه غنای خوبی در حوزه ادبیات کشور وجود دارد و سیاست ارشاد توسعه دیپلماسی فرهنگی و معرفی ادبیات است، تصمیم گرفتیم پیوست در افق بلندمدت و بین‌المللی داشته باشیم. از این رو در این دوره پیوست منطقه‌ای برای جایزه جلال در نظر گرفتیم. جامعه هدف برای امسال کشور «پاکستان» ‌است که با همکاری انجمن ادبی این کشور بتوانیم هم افزایی در حوزه ادبیات داستانی داشته باشیم.

 

* حسن بیگی: در بررسی آثار، لحظه‌ای اهمال و کوتاهی نمی‌کنیم

ابراهیم حسن‌بیگی دبیر علمی جایزه جلال در این نشست گفت: جایزه ادبی جلال آل احمد خوشبختانه یکی از معتبرترین و با ارزش‌ترین جوایز دولتی و بخش خصوصی است. همیشه برای خیلی‌ها،‌ نامزدها و حتی کتاب برگزیده این جایزه مهم شمرده شده است اما حاصل کار تلاش جمعی است که از ماه‌ها قبل صورت گرفته و در دوره‌‌های قبل که بنده داور و عضو هیأت علمی بودم، سعی کردیم در آن مسیر حرکت کنیم. قصد ما این بود که لحظه‌ای اهمال و کوتاهی نکنیم و در داوری به سمتی برویم که حب و بغض و دوستی‌ها مطرح نباشد و جایزه با حساسیت بسیار داوری شود اما خروجی هر جشنواره اغلب همه را راضی نمی‌کند؛ چون معیار، خط کشی ثابت در قضاوت هنر وجود ندارد، اما آنچه وجود دارد، این است که همه سعی و تلاش خود را بر این قرار می‌دهیم که به بهترین نتیجه می‌رسیم.

 

* جلالی: بخش ویژه دفاع مقدس به جایزه جلال اضافه شد/ رسانه‌ها پای کار جلال 

جلالی دبیر اجرایی این جشنواره در پایان عنوان کرد: بخش عمده اعتبار جایزه مرهون مسئولان قبل و اهالی رسانه و خبرنگاران است و بخش عمده دیگر حتما به ناشران و مؤسسات محترم که در حوزه ادبیات داستانی کتاب منتشر می‌کنند، برمی‌گردد. ناشرانی که امسال در شرایط سخت کرونایی با دبیرخانه همکاری برادرانه کردند و ارسال آثار را در کوتاه‌ترین زمان انجام دادند.

وی به افزوده این دوره از جایزه جلال اشاره کرد و گفت: ما کار را به شکل اجرایی متوقف نکرده بودیم و منتظر احکام هم نماندیم. سه ماه است که در دبیرخانه، کار درباره این جایزه را پیگیر بودیم. از این رو فهرست آثار رسیده به دبیرخانه که شامل ۱۶۹۱ اثر تا به امروز است به ریز مطرح می‌شود: در بخش داستان بلند و رمان ۸۱۴ اثر، در بخش داستان کوتاه ۳۳۴ اثر، در بخش مستند ۴۷۰ اثر و در بخش نقد ادبی ۷۳ اثر منتشر شده است.

 

جلالی به بخش افزوده شده به جایزه جلال اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه چهل سالگی آغاز دفاع مقدس را داریم بخش ویژه جایزه جلال به انتخاب برترین آثار این ۴۰ سال اختصاص یافت. امسال این انتخاب توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد. هیأت کارشناسی بخش ویژه جلال با فراخوانی که برای مدیران رسانه‌ها ارسال خواهد کرد از آنها می‌خواهند نماینده خود را معرفی کنند. همه آثار در مرحله اول تجمیع شده، اما هر یک از اهالی رسانه آثاری که طی این ۴۰ سال می‌شناسند می‌توانند به فهرست اضافه کنند. قرار است ۲۰ اثر به انتخاب هیأت ۹ نفره که متشکل از سه پیشکسوت حوزه رسانه، سه پیشکسوت حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس و سه نفر از دبیرخانه است، آثار را داوری کند. امسال مثل هر سال این قول را به مؤلفان و نویسندگان می‌دهیم که پاسدار آثار آنها خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول