اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

مرحله بازسازی و بازتوانی بعد از سوانح در کشورمغفول مانده است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: مقوله بازسازی و بازتوانی به عنوان یکی از ارکان فرآیند مدیریت بحران به دلیل نبود برنامه های مدون مغفول مانده است.

مرحله بازسازی و بازتوانی بعد از سوانح  در کشورمغفول مانده است

به گزارش  گروه شهری خبرگزاری فارس، کتاب «تاریخچه معماری بازسازی سکونتگاه های انسانی در ایران» از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به منظور بهره برداری پژوهشگران، محققان و علاقه مندان به این موضوع منتشر شد.

 در این کتاب علاوه بر روایت و به تصویر کشیدن واقعی حوادث رخ داده، مدل های مختلف بازسازی ارائه و علل موفقیت یا عدم موفقیت آنها تحلیل شده تا با بهره گیری از تجارب حاصله گزینه های مطلوب بازسازی و بازتوانی و عوامل موثر بر این امر را معرفی کند.

 رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در بخشی از پیشگفتار این کتاب با اشاره به ضرورت پرداختن به مقوله بازسازی پس از سانحه آورده است: یکی از ارکان فرآیند مدیریت بحران به دلیل نبود برنامه های مدون مبتنی بر مدل های متنوع زیستگاهی و اقلیمی و نیز رویکردهای مکتوب و مطلوب بازسازی همچنان مغفول مانده است... این کتاب با هدف ارتقای دانش مکتوب مدیریت بحران، زمینه مناسبی برای انتقال و تبادل دانش و تجربیات و تقویت برنامه ریزی در حوزه بازسازی و بازتوانی در کشور را فراهم می نماید و تصویری روشن از وضعیت زمانی و مکانی حوادث و اقدامات صورت گرفته ارائه می دهد. 

کرمی محمدی با اشاره به اهمیت مرحله بازسازی و بازتوانی نوشته است: این مرحله فرصتی مغتنم برای ایجاد شهری تاب آور و با برنامه ریزی مبتنی بر مدیریت ریسک و خطر می باشد. برنامه ای  که در آن زمینه اصلاح و بهینه سازی الگوهای تمرکز و پراکندگی جمعیت (تمرکز زدائی ) سهولت دسترسی شهروندان به نیازهای اساسی و زیر ساخت های حیاتی و خدماتی، پویایی زندگی و رشد فرهنگی و اقتصادی منطقه با لحاظ اصل پاسخگوئی و مسئولیت پذیری در مقابل شرائط بومی و اقلیمی ملاحظه شده باشد.

وی بیان داشت: این کتاب مستند سازی و تجربه آموزی از روند بازسازی هفت دهه اخیر را با هدف شناخت علل و عوامل کالبدی اجتماعی و عملیاتی ماندگاری فضاهای مسکونی و عمومی بازسازی شده در بازسازی های گذشته کشور و درس های آموخته شده مشترک در راستای تدوین برنامه بازسازی زلزله احتمالی در همان نواحی تشریح کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول