اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام سکوی(پلتفرم) آموزشی پژوهشی و تربیتی ملی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علاوه بر شرایط کرونا که رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از فضای مجازی و آموزش و پژوهش الکترونیک را الزامی کرده است فضای مجازی یک ابرظرفیت جدید است که در شرایط عادی هم می تواند بهترین کیفیت را در آموزش و پژوهش فراهم کند.

بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام سکوی(پلتفرم) آموزشی پژوهشی و تربیتی ملی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۳۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۹/ ۰۷/ ۹۹ به ریاست حسن روحانی برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتهای این جلسه پیرامون مصوبات این جلسه اظهار داشت: دستور اصلی این جلسه سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام سکوی (پلتفرم) آموزشی پژوهشی و تربیتی ملی بود که همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت موضوع توافق داشتند و در جلسه پیرامون ضرورت تمرکز آموزش و خدمات پژوهشی و توجه به ابعاد فرهنگی آن در فضای مجازی به ویژه در شرایط کرونا که بخش زیادی از آموزش و پژوهش کشور به فضای مجازی منتقل شده است بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی تصریح کرد: علاوه بر شرایط کرونا که رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از فضای مجازی و آموزش و پژوهش الکترونیک را الزامی کرده است، فضای مجازی یک ابرظرفیت جدید است که در شرایط عادی هم می تواند بهترین کیفیت را در آموزش و پژوهش فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به منطق فضای مجازی که در جلسه مورد بحث قرار گرفت، گفت: فضای مجازی متفاوت از فضای فیزیکی است و در این فضا زمانی که ما یک ظرفیت را ایجاد می‌کنیم این ظرفیت قابلیت بهره‌برداری ملی و جهانی دارد و برخلاف فضای فیزیکی که کلاس در یک فضای فیزیکی و محدود به محیط تشکیل می‌شود در فضای مجازی امکانات دارای بعد فرامکانی هستند.

عاملی گفت: در شور اول درباره چگونگی ایجاد همگرایی و هم افزایی در بستر سکوی (پلتفرم) واحد به منظور حفظ و شکوفایی خلاقیت و نوآوری توامان با بهره گیری از ظرفیت‌های بخش دولتی، بخش خصوصی و ظرفیت‌های جهانی مباحثی مطرح شد.

وی اضافه کرد: این موضوع سه سطح زیرساخت و فناوری، محتوا و خدمات دارد که زیرساخت آن باید در بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم شود و سطوح خدمات و محتوا یک امر توزیع شده‌ای است که باید از همه ظرفیت‌ها ملی برای آن استفاده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در جلسه تاکید بر این بود که ایجاد این ظرفیت‌ها نباید برای فعالیت دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فعال در این حوزه محدودیت ایجاد کند، تصریح کرد: این ظرفیت باید یک قابلیت مرکزی برای هم‌افزایی از این توان پراکنده ملی باشد به عنوان مثال حضور ۷۰۰ سامانه وزارت بهداشت در این سکوی ملی و ساماندهی آنها به لحاظ خدمات دهی یک ظرفیت جدید را ایجاد خواهد کرد.

عاملی گفت: اعضای شورای عالی در این جلسه تاکید کردند که تسهیل ارائه خدمات و پاسخگویی به نیازها کاربران گسترده حوزه آموزش و پژوهش که جمعیت بزرگ ۲۰ میلیونی کشور در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی است و همچنین صحبت از یک جامعه علمی بزرگ اساتید و معلمین است مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین توجه به ارزش‌های دینی و الهی در فضای فرهنگی مجازی نیز از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.

سعید رضا عاملی گفت: در انتهای جلسه با صحبت ریاست محترم شورای عالی با اعضاء پیرامون ضرورت تدوین سیاست‌های کلان و پاسخگویی برای حوزه آموزش و پژوهش و توجه به ابعاد تربیتی، این سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام مورد تایید شورای عالی قرار گرفت و مقرر شد دبیرخانه با حضور ذی نفعان این طرح مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری جلساتی برگزار کند تا با طراحی مجدد؛ سیاست‌های کلان این حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

عاملی تاکید کرد: اقدامات این حوزه به دست خود دستگاه‌های بخش دولتی، خصوصی و دیگر ذی نفعان خواهد بود و از ایجاد تشکیلات جدید و اضافی که مانع فعالیت‌های مستقیم باشد به عنوان یکی از دغدغه‌های اعضای شورای عالی پرهیز خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول