اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

15 تن آب برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز/ ارزش هر کیلوگرم محصول صادراتی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: بالغ بر ۱۰۰ شرکت بازرگانی در بخش صادرات محصولات کشاورزی استان وجود دارند که ۷۰ شرکت در سطح استان و ۳۰ شرکت باقی در استان‌های یزد، خراسان، گیلان و ... فعالیت می‌کنند.

15 تن آب برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز/ ارزش هر کیلوگرم محصول صادراتی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امروز ضمن تبریک ۲۹ مهرماه، روز ملی صادرات بر همه صادرکنندگان فعال بخش خصوصی که با وجود همه سختی‌ها و مشکلات، کالاها و محصولات کشاورزی ایرانی را به بازارهای بین‌المللی می‌برند و حامی واقعی بخش تولید هستند، اظهار کرد: در  پنج ماهه نخست سال ۹۹ ارزش هر کیلوگرم محصول صادراتی در بخش کشاورزی برابر با  ۰.۶۵ دلار برآورد شده است، به‌طوریکه ارزآوری هر کیلوگرم محصول باغی برابر با 1.31 دلار و ارزآوری هر کیلوگرم محصول دامی شامل 1.05 دلار می‌شود.

وی افزود: همچنین ارزآوری هر کیلوگرم محصول زراعی در سال‌جاری برابر با 0.42 دلار، ارزآوری هر کیلوگرم  محصول شیلاتی برابر با دو دلار و ارزآوری هر کیلوگرم محصول جنگل برابر  با 1.6 دلار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تراز تجاری بخش کشاورزی   کشور در  پنج ماهه نخست سال‌جاری  از نظر ارزشی نسبت به سال قبل بهبود یافته  است، بیان داشت: تراز تجاری بخش کشاورزی در پنج ماه نخست امسال با کاهش یک میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلاری از منفی سه میلیارد و ۷۳۳ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل به منفی یک میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار بهبود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بازارهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی معمولاً شامل عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، امارات و ... می‌شود.

فتحی یادآور شد: مقادیر قابل توجه محصولات کشاورزی از قبیل پیاز، سیب‌زمینی، سیب درختی، انگور، تخم‌مرغ، عسل و ... مازاد بر مصرف استان هستند که با توجه به داشتن مزیت نسبی استان در تولید آنها، کارشناسان نیز معتقدند که صادرات فعلی محصولات کشاورزی استان در حد تمام ظرفیت و توانمندی‌های استان نیست، مثل ظرفیت تولید سیب که در حال حاضر نیز بیش از ۳۰۰ هزار تن سیب درختی درجه یک و دو برای صادرات وجود دارد.

وی در خصوص ترکیب صادرات محصولات کشاورزی استان، تصریح کرد: ۶۷ درصد مربوط به محصولات باغی است به‌طوریکه تنها ۴۵ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان مربوط به کشمش بوده و ۳۵ درصد صادرات کشمش کشور نیز از گمرکات استان انجام می‌گیرد همچنین ۱۴ درصد صادرات بخش کشاورزی استان شامل محصولات دامی همچون لبنیات، شیر، ماست، دوغ و جوجه یکروزه، چهار درصد مربوط به محصولات زراعی همچون پیاز، سیب‌زمینی، کاهو، کلم  و ۱۵ درصد شامل صنایع تبدیلی، رب گوجه‌فرنگی و آبمیوه و ... می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نباید تمام تمرکز ما فقط بر صادرات مواد خام باشد زیرا این امر ارزش افزوده پایین دارد و شاخصی از نظر پیشرفت محسوب نمی‌شود، در واقع هدف اصلی باید صادرات محصولات فرآوری شده و بسته‌بندی مناسب تلقی شود که در این راستا نیز طی سال‌های اخیر به ایجاد و گسترش صنایع توجه شده و سهم صنایع از صادرات افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قیمت کالای صادراتی به عوامل مختلفی مانند قیمت تمام شده تولید، تعرفه کشور واردکننده، هزینه حمل و نقل، نوسانات نرخ ارز و قیمت بازار داخلی بستگی دارد.

وی با اشاره به ارائه حمایت‌های لازم از توسعه بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی در قالب ایجاد هلدینگ، شرکت‌های بازرگانی و زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی، گفت: استان ظرفیت بالایی در زمینه توسعه تجارت خارجی محصولات کشاورزی دارد و در این راستا تمامی تسهیلات و حمایت‌های لازم انجام می‌گیرد و به نظر می‌رسد که اهرم حمایتی جوایز و مشوق‌های صادراتی در مسیر رقابت‌پذیر کردن می‌تواند کمک بزرگی در بهبود عملکرد صادرات داشته باشد.

 وی متذکر شد: در شرایط فعلی که ورود ارزهای حاصل از فروش نفت کاهش یافته و قرار است در شرایط جدید در رویکرد کلان صادراتی کشور از صادرات نفتی به سمت صادرات غیرنفتی حرکت کند، بخش کشاورزی و صنایع غذایی ظرفیت‌‌های فراوانی برای کمک به این تغییر دارد و این صادرات است که به تولید نظم می‌دهد.

فتحی افزود: این رویکرد باعث منفعت تولیدکننده و صادرکننده خواهد بود، در واقع رابطه بین تولیدکننده و صادرکننده یک نوع رابطه برد ـ برد محسوب می‌شود البته باید ملاحظاتی از جمله توجه به مسئله آب‌بری محصولات کشاورزی در صادرات نیز انجام گیرد، مثلا برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز بیش از ۱۵ تن آب مصرف می شود، بنابراین صادرات گوشت قرمز  نمی‌تواند به صرف باشد.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول