اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رانت، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری/ سرکوب قیمت فولاد عامل تضییع حقوق سهامداران

رئیس سازمان بورس گفت: تصمیم اخیر در مورد فرآیند قیمت‌گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا، نتیجه‌ای جز توزیع رانت و تضییع حقوق پنجاه میلیون سهامداران نخواهد داشت.

رانت، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری/ سرکوب قیمت فولاد عامل تضییع حقوق سهامداران

به گزارش خبرگزاری فارس، تعداد 16559 نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «دست از قیمت‌گذاری دستوری فولاد بردارید» خواستار پاسخ مسئولان مربوطه شدند.

در این زمینه حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: برخی از تصمیمات احتمالی آینده در مورد قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از تکرار اقدامات اشتباه سال ۹۷ و دخالت در فرآیند ذاتی اقتصاد است.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه قبلی این اقدام هیچ نتیجه مفیدی در بر نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده ای خاصی منجر می‌شود.

رییس سازمان بورس و اورا ق بهادار به رسانه بازار سرمایه گفت: با توجه به تاثیر قابل توجه سهام شرکت های فولادی در بازار سهام این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار به شمار می‌رود و علاوه بر کاهش درآمد شرکت ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می کند.

رییس سازمان بورس ادامه داد: متاسفانه در سال ۹۷ هم اقدامی مشابه انجام گرفت و در نتیجه تا برداشته شدن سقف رقابت در بورس کالا بازار دچار تنش های شدیدی شد و نتیجه آن توزیع رانت و افزایش تقاضاهای کاذب محصولات فولادی جهت سوداگری و سفته بازی بود.

قالیباف افزود: هرچند تصمیم گیران با قصد حمایت از مصرف کنندگان و کاهش قیمت های نهایی دست به این اقدامات می زنند ولی متاسفانه این اقدامات نهایتا به کاهش قیمت نهایی منجر نشده و تنها به التهاب بازار و توزیع رانت منتهی می شود.

رییس سازمان بورس ضمن درخواست از تصمیم گیران برای توجه به نظرات کارشناسان و افراد با تجربه اضافه کرد: امیدوارم اقتصاد ملی شاهد تکرار این تجربه نامناسب نباشد و بهتر است برای حمایت از صنایع کشور و مصرف کنندگان از روش های بهینه، منطقی، اثر بخش و هدفمند تر استفاده کنیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول