اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من|جزئیات دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری فولاد/رایزنی برای ابطال مصوبه و جلوگیری از تقویت دلالان

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه دستورالعمل جدید وزارت صنعت در مورد قیمت‌گذاری فولاد هنوز ابلاغ نشده است، گفت: این دستورالعمل به نفع دلالان خواهد بود، وگرنه قیمت فولاد برای مصرف کننده تغییری نمی‌کند.

فارس من|جزئیات دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری فولاد/رایزنی برای ابطال مصوبه و جلوگیری از تقویت دلالان

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد قیمت‌گذاری فولاد، اظهار داشت: در دستورالعمل وزارت صنعت برای عرضه فولاد در بورس کالا، قیمت پایه تعیین شده که با توجه به نوسان نرخ ارز این مسأله زیر سؤال قرار دارد. در عین حال، سقف قیمتی نیز تعیین شده که در این باره ارز 22 یا 24 هزار تومانی مدنظر است، به طوری که قیمت پایه فولاد در بورس 70 درصد نرخ صادراتی خواهد بود و در واقع سقف رقابت بسته شده تا قیمت بالا نرود.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل خلاف روند بازار است، گفت: در حال حاضر قیمت فولاد در کف بازار، یک رقم است و قیمتی که نصیب تولیدکننده می‌شود، رقم دیگری است. حدفاصل این دو قیمت به جیب دلالان می‌رود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: وقتی قیمت کف برای عرضه فولاد مشخص می‌شود و سقف قیمت نیز بسته می‌شود، در واقع آن سقف قیمت، مبنای قیمت فروش خواهد بود که اگر با نرخ فولاد در بازار تفاوت داشته باشد، این فاصله قیمتی نصیب دلالان می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال رایزنی برای پیشگیری از ابلاغ این دستورالعمل هستیم، اضافه کرد: یکی، دو مرتبه دیگر نیز چنین اقداماتی صورت گرفت که در نهایت باطل شد. امیدواریم این بار نیز دستورالعمل خلاف عرف تجاری صادر نکنند که مجبور به ابطال آن شوند.

سبحانی با بیان اینکه تبعات دستورالعمل وزارت صنعت از حالا مشخص است، گفت: این وزارتخانه به دنبال اجرای راهکارهای منطقی و حمایت از مصرف کننده است، اما ممکن است تصمیماتی بگیرند که به صلاح نباشد.

وی تصریح کرد: مسئولان وزارت صنعت می‌خواهند فولاد با قیمت پایینی به دست مردم برسد، ولی این کار با دستورالعمل فعلی قابل انجام نیست و باید بپذیریم که ارزش پول ملی کاهش یافته و قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است.

به گفته وی، با اجرای دستورالعمل وزارت صنعت باز هم فولاد با قیمت فعلی به دست مصرف کننده خواهد رسید و تولید کننده و سهامدار زیان می‌بینند. در این میان سود بالایی نصیب دلالان می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه کارخانه‌های فولادی مایحتاج مورد نیاز خود را با ارز آزاد تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، گفت: پیشنهاد ما این است که علاوه بر شمش فولاد، محصولات نهایی نیز در بورس کالا عرضه شوند، به طوری که همه محصولات فولادی در بورس خرید و فروش شود.

وی ادامه داد: هم اکنون اختلاف قیمت شمش فولاد تا میلگرد نصیب دلالان می‌شود، در حالی که قیمت بورس باید به قیمت حاشیه بازار تبدیل شود.

سبحانی افزود: اگر شمش فولاد و محصولات فولادی در بورس عرضه شوند و دستگاه‌های نظارتی بر میزان عرضه مواد خام و محصولات در بورس نظارت داشته باشند، قیمت‌های بازار سیاه از بین می‌رود.

به گزارش فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با 12172 امضاء با عنوان «دست از قیمت‌گذاری دستوری فولاد بردارید» و «ورود قوه قضائیه به گرانی افسارگسیخته در بازارآهن» و «با مافیای ورق فولاد در بازار برخورد شود» خواستار مدیریت بازار محصولات فولادی و مقابله با دلالی در این بازار شده بودند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول