اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لزوم لغو محدودیت‌های پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان خوشنام

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید استراتژی و راهبردهای بانک مرکزی در مقابل صادرکنندگان تغییر کند، گفت: با لغو محدودیت های پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان خوشنام می توان شاهد افزایش صادرات بود.

لزوم لغو محدودیت‌های پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان خوشنام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمدرضا پورابراهیمی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: با تغییر نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی معمولا در دنیا افزایش صادرات رخ می دهد و با توجه به شرایط فعلی که در کشور با کاهش ارزش پولی ملی و همچنین افزایش نرخ ارز مواجه هستیم انتظار می رفت که صادرات افزایش یابد اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه شاهد تراز تجاری منفی بیش از 3 میلیارد دلار در نیمه اول امسال بودیم. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: لذا به نظر میرسد تغییر راهبردها، سیاست ها و استراتژی های بانک مرکزی امروز الزامی است و حتما باید به آن پرداخته شود. 

وی با بیان اینکه البته مسائل خارجی بر وضعیت ارزی کشور تاثیرگذار است، گفت: هیچ کس نمی تواند آثار تحریم را منکر شود اما باید بررسی کنیم که قوانین داخی چقدر بر کاهش صادرات موثر بودهاست. 

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه امکان افزایش صادرات در شرایط فعلی اقتصاد وجود دارد و ما از ظرفیت افزایش صادرات غیر نفتی برخوردار هستیم، گفت: مهم این است که بستر را فراهم کنیم و از آن استفاده کنیم. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چالش اصلی صادرکنندگان نحوه تسویه ارز حاصل از صادرات است، بیان داشت: برای حل مشکل صادرکنندگان پیشنهاد ما این است که صادرکنندگان خوشنام در گروه های مختلف دسته بندی شوند و برای یک بازه زمانی مشخص محدودیت هایی که در خصوص پیمان سپاری ارزی ایجاد شده است برای این افراد لغو شود و در این بازه زمانی اثر لغو محدودیت ها بر صادرات مورد بررسی قرار گیرد که قطعا با این اقدام با افزایش صادرات مواجه خواهیم بود. 

وی بیان داشت: یکی از چالش های صادرکنندگان صدور بخشنامه های متعدد ارزی از سوی بانک مرکزی است و در سال 97 بیشترین تعداد بخشنامه ها ابلاغ شد لذا نکته دوم عدم تغییر بخشنامه ها ارزی است و لازم است تا در یک بازه زمانی بخشنامه ها تغییر نکند. 

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی در خصوص نحوه تسویه ارزی پرداخت و گفت: برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود و نحوه تسویه ارز حاصل از صادرات بازبینی شود.

پورابراهیمی بیانی داشت: باید با مشوق هایی از صادرکنندگان خوشنام حمایت شود و با تشکیل سندیکای صادراتی برای آن ها معافیت های قائل شد. 

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول