اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

رسمی برای پُر کردن سفره فقرا/ مسجدی‌ها با صدقه اول ماه چه می‌کنند؟

چندسالی است که مساجد و هیأت‌ها بانی جمع‌آوری صدقات اول ماه مردم شده‌اند و از این راه با قربانی گوسفند یا مرغ به نیازمندان کمک‌رسانی می‌کنند. اول ماه ربیع‌الاول هم براین منوال از محل صدقات مردم، مرغ و گوشت میان نیازمندان توزیع شد.

رسمی برای پُر کردن سفره فقرا/ مسجدی‌ها با صدقه اول ماه چه می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، یکی از اعمال سفارش شده در ابتدای هر ماه قمری، خواندن نماز مخصوص و صدقه دادن است که براساس روایات، تضمین کننده سلامتی یک ماه اشخاص است. چند سالی است که مساجد و هیأت‌ها بانی جمع‌آوری صدقات اول ماه مردم شده‌اند و از این راه با قربانی گوسفند یا مرغ به نیازمندان کمک‌رسانی می‌کنند.

مساجد و هیأت‌های بسیاری چند روز مانده به شروع هرماه قمری با اطلاع‌رسانی‌های خود مردم را ترویج و ترغیب می‌کنند تا هم در ابتدای هر ماه برای سلامتی خود و رفع بلاهای مضر صدقه دهند و هم این که این صدقات را برای کمک به نیازمندان در قالب توزیع گوشت و مرغ هزینه کنند.

روز گذشته مصادف با اول ماه ربیع‌الاول نیز این طرح اجرایی شد و صدقات اول ماه مردم جمع‌آوری و به سرعت هم با تهیه مرغ و قربانی گوسفند به دست نیازمندان رسید.

قربانی گوسفند خیریه، همدردی در ابتدای هر ماه

یکی از هیأت‌هایی که از پیشگامان این طرح بود و اولین گام‌ها را برای ترویج آن برداشت هیأت ریحانة‌النبی (س) و خیریه همدردی آن بود که از حدود دو سال قبل طرح جمع‌آوری صدقات اول ماه خود را آغاز کرد و رفته رفته خیریه‌ها و هیأت‌های دیگر نیز با الگوگیری از آنان این مسیر را طی کردند. محمد نجفی از اعضای این خیریه می‌گوید: «این طرح در این سال‌ها، ابتدای هر ماه قمری اجرایی شده است. با جمع‌آوری صدقات مردمی گوسفند تهیه و قربانی کردیم و گوشت، کله و پاچه و جگر آن را در قالب بسته‌های ارزاق میان نیازمندان توزیع کردیم.»

برای صدقه هر ماه نیاز به پرداخت مبالغ زیاد نیست و می‌توان مبالغ خُرد براساس توانایی مالی پرداخت کرد و این قطره قطره‌ها جمع شده و گره‌گشای زندگی نیازمندان می‌شود. نجفی می‌گوید: «در میان پرداختی‌های هرماه از هزار تومان تا تقبل یک گوسفند به صورت کامل داریم. با جمع شدن همین مبالغ خُرد در ابتدای ماه ربیع‌الاول مبلغ ۴۱ میلیون تومان صدقه جمع‌آوری شد و با ذبح ۱۷ گوسفند، میان ۵۰۰ خانواده نیازمند گوشت توزیع شد.»

خیریه همدردی با شناسایی دقیق خود توانسته این روزها پا را برای کمک رسانی فراتر از تهران هم بگذارد و در شهرستان‌های قم و آبادان نیز کمک‌رسانی کند. نجفی می‌گوید: «با شناسایی معتمدین در این شهرستان‌ها تعدادی خانواده زیر پوشش قرار گرفت و هر ماه مبلغی به فرد معتمد پرداخت می‌شود تا در همان شهرستان دام تهیه و ذبح کند و به نیازمندان برساند.»

توزیع مرغ از سوی مسجدی‌های ارک در ابتدای هرماه

یکی از نهادهای فعال در این عرصه، مسجد ارک تهران با همت گروه جهادی ذیل آن است. یک سالی است که این گروه جهادی در این زمینه وارد شده و با جمع آوری صدقات مردم مرغ تهیه و میان نیازمندان توزیع می‌کند. حسین ارضی مسئول گروه جهادی شهدای مسجد ارک تهران می‌گوید: «این طرح با حمایت حاج منصور ارضی در این مسجد آغاز شد و در ابتدا بنا بود، ماهیانه ۵۰ مرغ تهیه و ذبح شود، اما تاکنون همواره حداقل ۴۰۰ نفر سهم ۳۰ هزار تومانی خود را پرداخت کرده‌اند و ماهانه هزار مرغ ذبح و میان نیازمندان تهران، به خصوص در جنوب این شهر توزیع شده است.»

این طرح‌های کمک رسانی همواره با نوسانات قیمت مرغ و گوشت ادامه داشته و تعطیل نشده است. ارضی می‌گوید: «این طرح را ابتدا با مرغ کیلویی ۷ هزار تومان آغاز کردیم و تا امروز و کیلویی ۲۶ هزار تومان ادامه داده‌ایم، اما متاسفانه این ماه به دلیل افزایش قیمت ۵۰۰ مرغ بیش‌تر تهیه نشد.»

ارکی‌ها حتی برای ذبح مرغ‌ها هم برنامه خاصی دارند. آن‌ها مرغ زنده تهیه می‌کنند و در کشتارگاه به صورت جداگانه با ذکر و توسل و به نیت سلامتی امام زمان (عج) مرغ‌ها را ذبح می‌کنند.

کمک یک مسجد به نیازمندان محل

این طرح تنها در میان هیأت‌ها و مساجد مطرح رواج ندارد؛ بلکه حتی مساجد کوچک‌تر نیز بانی آن هستند و با جمع‌آوری صدقات نمازگزاران خود در این عرصه فعالیت می‌کنند. از جمله این مساجد، مسجد نظام مافی در خیابان آیت‌الله کاشانی تهران است که حجت‌الاسلام حسین‌زاده امام جماعت این مسجد می‌گوید: «این طرح چندسالی است که از محل صدقات نمازگزاران برای کمک به نیازمندان محل اجرایی می‌شود و در ابتدای ماه ربیع‌الاول توانستیم در مجموع ۶ راس گوسفند به ارزش ۱۷ میلیون تومان تهیه و قربانی کنیم و با نیت سلامتی امام زمان (عج) میان نیازمندان محله توزیع کنیم. برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی شماره کارتی ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۱۴۱۱۹۰ به نام مسجد در نظر گرفتیم که مردم کمک‌های خود را می‌توانند به آن واریز کنند.»

رفع بلا از آثار صدقه

از آثار «صدقه» این است که بلای مضر را دور می‌گرداند؛ وگرنه صِرف «بلا» به معنای چالش‌هایی که سبب امتحان و بالتبع رشد یا سقوط انسان‌ها و جوامع می‌شود، همیشه هست و خواهد بود. حتی در یک نگاه، نوشیدن یک جرعه آب نیز بلا و امتحان هست. بنابراین، نه‌تنها در ماه صفر، بلکه همیشه توصیه و تأکید شده که «زیاد صدقه بدهید».

طرح کمک‌رسانی به نیازمندان از محل صدقات ابتدای هر ماه قمری یکی از ظرفیت‌های کمک‌رسانی به افراد نیازمند است که الحمدلله با استقبال مساجد و هیأت‌ها و همچنین اقبال مردمی به سمت جریان ساز شدن در حرکت است، اما این طرح نیز مانند تمام طرح‌های کمک رسانی نیازمند شناسایی دقیق و پرهیز از موازی کاری در خصوص کمک به نیازمندان است تا یک خانواده از چند بسته بهره‌مند نشود و دست خانواده دیگر خالی بماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول