اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تصویب ۵۶۵ میلیارد تومان تسهیلات برای طرح های گلخانه ای در آذربایجان شرقی/ ۴۸۹ واحد گلخانه در آذربایجان

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از وجود ۴۸۹ واحد گلخانه با سطح ۲۳۵ هکتار در استان خبر داد و گفت: تا ۱۰ سال آینده، سطح محیط های کنترل شده کشاورزی در استان از یک هزار و ۵۰۰ هکتار فراتر خواهد رفت.

تصویب ۵۶۵ میلیارد تومان تسهیلات برای طرح های گلخانه ای در آذربایجان شرقی/  ۴۸۹ واحد گلخانه در آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشت گلخانه ای در استان هایی همچون آذربایجان شرقی که به دلیل واقع شدن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت در آن ضرورت حیاتی است، بهترین راهکار صرفه جویس در مصرف آب محسوب می شود اظهار داشت: کشت گلخانه اس علاوه بر بهبود چشمگیر بهره وری در مصرف آب نیز نسبت به کشت سنتی ۷۰ درصد صرفه جویی رخ می دهد که برای کشوری مانند ایران با اقلیم خشک و کم آب حایز اهمیت اساسی است.

وی با بیان اینکه با این رویکرد ، بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال های اخیر شاهد جهش در سطح زیرکشت گلخانه ای بوده است افزود: امروز بزرگ ترین مجتمع گلخانه ای کشور و خاورمیانه با بیش از ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذارس ارزس در منطقه آزاد ارس در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از وجود ۴۸۹ واحد گلخانه با سطح ۲۳۵ هکتار در استان خبر داد و گفت: تا ۱۰ سال آینده، سطح محیط های کنترل شده کشاورزی در استان از یک هزار و ۵۰۰ هکتار فراتر خواهد رفت.

وی از رشد چهار برابری سطح گلخانه های استان در 7 سال گذشته خبر داد و افزود: در حالی که سطح گلخانه های آذربایجان شرقی تا سال ۱۳۹۲ به ۵۲.۶ هکتار می رسید، این رقم در سال 93 با رشد حدود ۱۲ هکتاری به ۶۴.۵ هکتار و سال بعد به ۷۲ هکتار رسید. 

وی به رشد جهشی گلخانه های استان در هفت سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: سطح گلخانه های آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۱ هکتار و سال بعد از آن به ۱۶۵ هکتار افزایش یافت. 

وی سطح گلخانه های آذربایجان شرقی در پایان سال گذشته را ۲۲۰ هکتار اعلام کرد و یادآوری کرد: سطح گلخانه های استان در نیمه نخست امسال به ۲۳۵ هکتار افزایش یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تشریح کرد: شهرستان جلفا با داشتن ۱۰۰ هکتار گلخانه رتبه نخست استان را در این خصوص داشته و شهرستان تبریز با سطح ۳۰.۴ هکتار گلخانه، شهرستان مرند با سطح ۱۶.۹ هکتار گلخانه و شهرستان شبستر با سطح ۱۶.۸ هکتار گلخانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان این‌که سیاست گذاران مرکزی در ابتدا عقیده داشتند که آذربایجان شرقی به دلیل سردسیر بودن باید در توسعه گلخانه با احتیاط بیشتری عمل کند، گفت: به این دلیل در توزیع تسهیلات و سایر امکانات، استان با کمترین توجه روبه رو می‌شد ولی با این حال توسعه گلخانه‌های استان از دهه ۸۰ به بعد شتاب قابل توجهی گرفته است.

وی ادامه داد: از سال ۸۶ با سطح زیرکشت ۲۲ هکتار شروع شده و در سال ۹۲ به ۶۴ هکتار گلخانه رسیدیم و این امر در شرایطی اتفاق افتاده که این صنعت بسیار نوپا از تکنولوژی وارداتی بهره می‌برد که البته در پنج سال گذشته با بومی شدن صنعت گلخانه داری، شتاب توسعه این بخش در استان بیشتر شده و در این مدت به حدود ۲۲۰ هکتار در شش ماهه اول سال ۹۸ رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تاکنون ۱۶۹ طرح گلخانه ای بزرگ مقیاس به وسعت ۷۳ هکتار و با سرمایه گذاری ۳۴۳ میلیارد تومان به کارگروه استانی رفع موانع تولید جهت دریافت تسهیلات معرفی شده است افزود: همچنین ۱۷۷ طرح گلخانه ای بزرگ مقیاس به وسعت 76 هکتار و ۵۵۳ میلیارد تومان سرمایه گذارس توس اعضای کارگروه استانی کارشناسی شده است. 

وی تعداد طرح های مصوب کارگروه را ۱۱۷ طرح بزرگ مقیاس به وسعت ۶۵ هکتار برای دریافت ۵۶۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ذکر کرد و گفت: علاوه بر این ۶۲ طرح کوچک مقیاس گلخانه ای به وسعت ۱.۵ هکتار و ۷.۶ میلیارد تومان اعتبار در کارگروه استانس مصوب شده است. 

وی تعداد طرح هاس گلخانه ای متوسط مقیاس مصوب کارگروه آذربایجان شرقس را ۴۹ طرح به وسعت ۱۳.۵ هکتار ذکر کرد و ادامه داد: ارزش اعتبارات مصوب برای این طرح ها ۷۲.۴ میلیارد تومان است. 

انتهای پیام/60001

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول