اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بهره برداری از 200 پروژه تجاری دهه وقف در اصفهان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: وقف از دیرینه‌ترین سنت های اسلامی و نبوی است که در همه ادیان نیز مشاهده می‌شود.

بهره برداری از 200 پروژه تجاری دهه وقف در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک ضمن تبریک آغاز دهه وقف امسال با بیان اینکه موضوع وقف یکی از دیرینه‌ترین سنت های اسلامی و نبوی است که ریشه‌های عمیقی در روایات و احادیث اسلام دارد، اظهار کرد: البته این رفتار یکی از سیره‌های مستمر انسانی است به طوری که از دیرباز و تا امروز در همه اقوام و ملل و مذاهب گوناگون وجود داشته که افرادی از داشته‌های خود برای افرادی در آینده و شرایط پیش رو بخشش کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: جامع‌ترین این رفتار در اسلام مطرح شده که این مساله به نوعی معامله با خدا تلقی شده، از دیدگاه اسلامی به این معناست که خداوند این مال را به من داده بود، آن را مجدد به خدا برگرداندم تا نیازمندان از آن استفاده کنند.

وقف معامله با خداست

وی با بیان اینکه وقف در اسلام علاوه بر رفع دغدغه‌های اجتماعی به نوعی اقدام خداپسندانه و معامله معنوی محسوب می‌شود، ابراز داشت: این اقدام اجر معنوی نیز دارد و حتی پس از مرگ واقف نیز این اموال میتواند برای واقف تاثیر مثبت داشته باشد.

بلک با بیان اینکه از دیدگاه اجتماعی نیز امروزه شاهد تاثیر وجود موقوفات بزرگ در زندگی عموم شهروندان هستیم، افزود: محدوده‌های اجتماعی موقوفات زوایای زیادی دارد که از آن جمله احصاء 800 نیت است که نیاز عمومی و اختصاصی جامعه اسلامی را تاکنون برطرف کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ضروری است که واقفان نیاز روز را در نظر بگیرند، اضافه کرد: البته این به این معنا نیست که در گذشته واقفان به این مهم توجه نداشته‌اند، واقفان در گذشته دغدغه ها را به خوبی احصا کرده‌اند و به مورد وقف کرده اند.

وی با بیان اینکه امروز ما نیازهای روز را احصاء کرده و با واقفان در میان می‌گذاریم، ابراز داشت: البته باید توجه داشت که ۸۰۰ نیتی که در گذشته احصا شده امروز تغییر شکل داده اما همان نیت نیاز است.

بلک با بیان اینکه امروز هم می‌توان از نیت های گذشته استفاده کرد، ادامه داد: برای مثال در گذشته نیات برای حمام در حوزه بهداشت داشته‌ایم که این نیاز در حال حاضر وجود ندارد و معادل آن با توجه به شیوع کرونا نیاز به تامین تجهیزات بهداشتی داریم.

وی با بیان اینکه در بازه‌ای از زمان با فراوانی وقف در یک موضوع روبرو می‌شویم، اضافه کرد: برای مثال در بازه‌ای از زمان وقف برای راهاندازی سرای سالمندان را داریم و این در حالی است که بنا بر اعلام سازمان بهزیستی سرانه سالمندان در شرایط فعلی مازاد بر جمعیت سالمندان است اما در بخش‌هایی مانند کودکان بی سرپرست و بد سرپرست دچار کمبود فضا هستیم که این موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

کودکان را با ادبیات کار خیر آشنا کنیم

 بلک با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ وقف باید کودکان را با ادبیات کار خیر و احسان و نیکوکاری پرورش دهیم، ابراز داشت: همچنین همه باید توجه داشته باشند که هر آنچه قابل دوام است را می‌توان وقف کرد و در این زمینه افرادی که کتاب دارند می‌توانند آنها را وقف کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه در خصوص وقف‌های جدید به ویژه وقف پول گفت: باید توجه داشت که پول مصرفی است اما می‌توان با وقف درآمد محلی این امر را مستمر ساخت.

وی در خصوص برنامه‌های در دستور کار اوقاف اصفهان برای گرامیداشت دهه وقف نیز ابراز داشت: بهره برداری از پروژه‌های عمرانی در بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان محل آمد و شد مردم،  محلی  برای گردشگری‌های مذهبی، رونق فضاهای فرهنگی، توسعه ابعاد اقتصادی و ... از جمله برنامه‌های در دستور کار است.

بلک افزود: برای این امر الحاق رواق امام سجاد (ع) به امامزاده سید محمد خمینی‌شهر، توسعه در بقاع آران و بیدگل و کلنگ زنی چند مورد توسعه رواقهای حرم‌های مطهر از جمله این پروژه‌های عمرانی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان راه‌اندازی نیروگاههای خورشیدی در بقاع متبرکه را نیز از دیگر پروژه‌های قابل بهره برداری در دهه وقف اعلام کرد و گفت: ظرفیت این پروژهها ۳۵۰ کیلووات با سرمایه‌گذاری اوقاف است و این امر میتواند الگویی برای مصرف و یا تولید انرژی باشد.

بهره برداری از 200 پروژه تجاری در دهه وقف امسال 

وی همچنین به بهره برداری از پروژه‌های تجاری اوقاف اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۲۰۰ پروژه قابل بهره برداری در دهه وقف امسال داریم.

بلک با بیان اینکه طی یک سال گذشته با مشارکت مرکز علمی- پژوهشی رویان مرکز دامپروری را راه‌اندازی کردیم،خاطرنشان کرد: در این مرکز زایشهای اولیه‌ای صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول