اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

افت 50 درصدی واردات مواد اولیه صنایع غذایی/بازار سیاه مواد وارداتی با ارز دولتی

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به کاهش 50 درصدی واردات روغن، کنجاله و جو طی 7 ماه امسال، گفت: برخی مواد اولیه صنعت غذا با وجود تخصیص ارز دولتی، گران‌تر از قیمت ارز آزاد عرضه می‌شود.

افت 50 درصدی واردات مواد اولیه صنایع غذایی/بازار سیاه مواد وارداتی با ارز دولتی

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر تأمین روغن خام و دانه‌های روغنی و همچنین نهاده‌های دامی مانند کنجاله و جو وضعیت نامناسبی دارد، اظهار داشت: واردات این مواد اولیه از ابتدای امسال تا نیمه مهرماه بین 45 تا 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی ادامه داد: به غیر از ذرت که طی این مدت وارداتش 20 درصد افزایش داشته، در تأمین سایر مواد اولیه صنایع غذایی با مشکل جدی روبرو هستیم. در عین حال، در مورد تنظیم بازار ذرت هم وضعیت بسیار نامناسب است و با وجود افزایش واردات، برای این کالا بازار سیاه وجود دارد.

زرگران افزود: با وجود هشدارهایی که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی طی دو ماه گذشته در مورد تأمین مواد اولیه مورد نظر صنایع غذایی و کشاورزی داده است، هنوز اتفاق مناسبی در این باره نیفتاده و فقط شاهد بهبود جزئی در برخی بخش ها هستیم، اما همچنان وضع نامناسب است.

وی اظهار داشت: با شرایط فعلی به نظر می‌رسد، دولت امکان تأمین ارز را برای این صنایع ندارد و در این وضعیت، پیشنهاد بخش خصوصی این است که فعلا تخصیص ارز ترجیحی به واردات برخی اقلام متوقف شود و دولت از طریق پرداخت یارانه به مصرف‌کننده واقعی اجازه دهد واردکننده با ارز آزاد نسبت به واردات اقدام کند.

زرگران توضیح داد: یارانه‌ای که در حال حاضر دولت بابت واردات بخشی از مواد اولیه صنایع غذایی پرداخت می‌کند، به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.

وی با بیان این که تعداد کشتی‌های حمل مواد اولیه به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، گفت: تجار بین المللی به سختی با ایران کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و در حال حاضر علاوه بر تأمین مواد اولیه کالاهای اساسی، در زمینه مواد اولیه محصولات دیگر نیز با مشکل روبرو هستیم.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به محدودیت‌های انتقال ارز به کشور گفت: در حال حاضر شاهد برخی تخلفات در عرضه مواد مصرفی در صنعت غذا و کشاورزی هستیم به طوری که در مورد کنجاله سویا با وجود تخصیص ارز دولتی و نرخ مصوب کیلویی 2 هزار و 700 تومان شاهد عرضه این محصول با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ وارداتی بر مبنای ارز آزاد هستیم. یعنی اگر قرار بود کنجاله سویا با ارز آزاد به کشور وارد شود، قیمت آن از نرخ‌های بازار سیاه فعلی پایین‌تر می‌بود.

وی ضعف در نظارت بر نحوه عرضه و مصرف این محصول را دلیل اصلی تخلفات عنوان کرد و ادامه داد: عمده مشکلات ناشی از عملکرد بانک مرکزی است و اگر این نهاد قادر به تأمین ارز مورد نیاز صنایع نیست، باید این موضوع را اعلام کند تا راه حلی پیدا شود. در حال حاضر عملکرد بانک مرکزی وضعیت تجار و صنعتگران را در بلاتکلیفی قرار داده است.

 وی با اشاره به اینکه همچنان بخشی از مواد اولیه صنایع غذایی معطل ترخیص هستند، افزود: بابت معطلی مواد اولیه وارداتی باید هزینه دموراژ طولانی‌مدت به کشتی‌ها پرداخت شود.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی همچنین گفت: در حال حاضر صادرات نیز با سخت گیری‌هایی همراه است که همین موضوع، تأمین ارز برای کشور را با مشکل روبرو کرده که باعث شده تجار قید صادرات را بزنند. در عین حال مذاکرات با کشورهای دیگر مانند عراق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده نیز با گذشت چند ماه هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «مخاطره امنیت غذایی زیر بار تورم سنگین اقتصادی/کوپن‌های کالایی احیا شود» خواستار توجه بیشتر دولت به موضوع تامین مواد غذایی مردم و نظارت بر نرخ گذاری این محصولات شدند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول