اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

برای تولید کنستانتره، ذوب و پالایش/ تصویب سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد تومانی در مس سونگون

استاندار آذربایجان شرقی از تصویب 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مس سونگون برای راه‎اندازی مرحله سوم تولید کنستانتره، تغلیظ، ذوب و پالایش مس در شورای عالی معادن خبر داد.

برای تولید کنستانتره، ذوب و پالایش/ تصویب سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد تومانی در مس سونگون

محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مراحل تولید مس کاتدی، ذوب و پالایش را طی کرده‌ایم؛ اما این همه ماجرا نیست و برای راه‌اندازی بقیه مراحل نیز کمر همت بسته‎ایم.

وی افزود: 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای راه‎اندازی مرحله سوم تولید کنستانتره، تغلیظ، ذوب و پالایش مس در شورای عالی معادن تصویب شده و از نمایندگان محترم و هیات مدیره شرکت مس سونگون تقاضا داریم ما را در طی مراحل باقی‌مانده همراهی کنند.

پورمحمدی یادآور شد: راه‌اندازی ذوب مس شامل صنایع پایین‌دستی است که به ایجاد هزاران فرصت شغلی و گردش مالی در منطقه منجر می‌شود.

سهم استان از درآمدهای مس سونگون و سایر معادن

استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در ارتباط با سهم استان از درآمدهای مس سونگون، ابراز داشت: نص صریح قانون برنامه ششم می‌گوید، باید 15 درصد از درآمدهای معادن و کانی‌ها به عنوان حقوق دولتی پرداخت شود؛ سپس به استان‌ها بازگردد و برای توسعه استان صرف شود. علاوه بر آن یک درصد از این درآمدها برای زیرساخت‌ها و یک درصد نیز برای بهبود شرایط زیست‌محیطی باید هزینه شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که منابع درآمدی دولت محدود شده درآمدهایی را که به خزانه واریز می‌شود، دوباره به استان بازنمی‌گردانند. اگر هم بخواهند بازگردانند به وزارتخانه مربوطه محول می‎کنند که با این مکانیزم توزیع، حداکثر 5 تا 8 درصد به استان می‌رسد. در هر صورت یکی از اصلی‌ترین منابعی که می‌تواند به توسعه استان کمک کند صرف درآمدهای استان در خود استان است.

پورمحمدی بیان داشت: علاوه بر مس‌سونگون، معادن و صنایع متعددی داریم که اگر درآمدهای آنها در هر یک از زمینه‌های توسعه‌ای استان هزینه شود، گردش مالی و سرمایه‌گذاری مجدد ایجاد می‌کند و در نتیجه بسیاری از مشکلات بومی حل خواهد شد.

این مسوول با بیان باید واحدهای تولیدی استان مالیات‌های خود را در استان پرداخت کنند، متذکر شد: برخی از شرکت‎های بزرگ مثل مس که در کرمان ثبت شده مالیات‌شان را هم در کرمان پرداخت می‌کنند و در نتیجه حتی ما از درآمدهای مالیاتی مس هم نمی‎توانیم بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول