اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

پشت پرده فساد در وزنه‌برداری/ از نابودی امپراطوری آیان تا انتخاب چند رئیس موقت

با وجود رفتن تاماش آیان از فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، به نظر می‌رسد بحران و فساد هنوز از این فدراسیون ریشه‌کن نشده است.

پشت پرده فساد در وزنه‌برداری/ از نابودی امپراطوری آیان تا انتخاب چند رئیس موقت

به گزارش خبرگزاری فارس، انتشار اسنادی از فساد تاماش آیان رئیس سابق فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از یک شبکه آلمانی باعث شد تا پرده از اتفاقات زیادی در این فدراسیون برداشته شود.
تاماش آیان که از سال ۱۹۷۶ در فدراسیون جهانی فعالیت کرده، با اتهامات زیادی روبرو شد که به دنبال این اتفاقات، با معرفی ریچارد مک‌لارن به عنوان یک وکیل زبردست کانادایی، تحقیقات درباره این گزارش و اتهامات در دستور کار قرار گرفت.
اتهامات وارد شده مربوط به مفقودی ۱۰ میلیون دلار و مخفی کردن نمونه‌های زیادی از دوپینگ بود که همه آنها توسط ریچارد مک لارن ثابت شد. با موارد مطرح شده، آیان به مدت ۹۰ روز تعلیق و اواخر فروردین ماه در نهایت مجبور به استعفا شد تا به این ترتیب نیم قرن امپراطوری این مرد ۸۱ ساله به پایان برسد.

* فعالیت‌های پاپاندریا برای اصلاح و تلاش مخالفان برای سرنگونی

با تعلیق تاماش آیان، اورسلا پاپاندریا امور کار را به عنوان سرپرست در دست گرفت اما به نظر می‌رسید فساد به قدری در فدراسیون جهانی ریشه دوانده که به راحتی نمی‌توان آنها را خشکاند. با وجود اینکه کمیته بین‌المللی المپیک هم از فعالیت‌های پاپاندریا راضی بود اما در نهایت هفته گذشته بود که اعضای هیات اجرایی به صورتی ناگهانی تصمیم به برکناری این مقام آمریکایی گرفته و یک فرد تایلندی را به عنوان سرپرست معرفی کردند، هر چند مدت فعالیت او ۲ روز بیشتر نبود چرا که داوطلبانه کنار رفت و در ادامه مایکل ایرانی به عنوان رئیس موقت معرفی شد.

* اعلام پشت پرده برکناری پاپاندریا
بعد از گذشت چند روز از این اتفاقات، پاپاندریا هم استعفا کرد تا بحران در این فدراسیون که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک هم تهدید به حذف از المپیک شده بالا بگیرد.
پاپاندریا در نامه استعفا خود، تصمیمات هیات اجرایی را براساس منفعت شخصی دانست و عنوان کرد که در حال تحقیق روی برخی اعضای هیات اجرایی بود که احتمالا در تخلفات تاماش آیان حضور داشته و سعی کرده برخی از آنها را برکنار کند که با کنار گذاشتن ناگهانی او از ریاست، مانع این کار شدند.

بعد از برکناری پاپاندریا، کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای از اتفاقات رخ داده در فدراسیون جهانی ابراز نگرانی و اعلام کرد این موضوع در نشست هیات اجرایی (IOC) مورد بحث قرار می‌گیرد.

پیش از برکناری پاپاندریا، ایمیلی ناشناس به فدراسیون‌های عضو ارسال و در آن اعلام شده بود مخالفان پاپاندریا در هیات اجرایی سعی در تغییر قوانین مقدماتی و ضددوپینگ المپیک برای منافع شخصی داشته‌اند.
تمامی این اتفاقات در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در حالی رخ داده که زمان زیادی به بازی‌های المپیک توکیو باقی نمانده و هنوز تکلیف سهمیه‌های این رشته برای بازی‌های ۲۰۲۰ مشخص نیست. با این وجود فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اعلام کرد انتخابات این فدراسیون قرار است فروردین ماه سال آینده برگزار شود. باید با این تفاسیر فدراسیون وزنه‌برداری بلاخره از شر دوپینگ و فساد خلاص خواهد شد یا خیر؟
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول