اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

نرخ کرایه مترو و اتوبوس افزایش می یابد؟

هفته پیش اعضای شورای شهر به یک فوریت اصلاح نرخ بلیت مترو و اتوبوس رای مثبت دادند.کمیسیون عمران لایحه را رد کرد . محسن هاشمی می گوید لایحه به صحن می آید و باید دید اعضای شورا نظرشان در این باره چیست.

نرخ کرایه مترو و اتوبوس افزایش می یابد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، هفته پیش  یک فوریت لایحه اصلاح نرخ بلیط مترو و کرایه خطوط اتوبوس در دستورکار  اعضای شورا قرار گرفت و این لایحه با 10 رأی موافق تصویب شد. این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون حمل و نقل شورا ارائه شد. 

برخی به اشتباه خبر دادند؛ نرخ ها را ۲۵ درصد افزایش ندادیم

افزایش دوباره نرخ کرایه حمل و نقل عمومی واکنش‌های زیادی به همراه داشت، تا اینکه محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود نوشت: برخی به اشتباه خبر دادند که شورای شهر بلیط مترو و اتوبوس را 25 درصد افزایش داده است، این در حالی است که این لایحه برای بررسی در کمیسیون تخصصی تصویب شد و به معنی افزایش نرخ نیست.

البته معاون شهردار تهران هم گفت ما وظیفه داشتیم شرایط را اعلام کنیم، حال افزایش نرخ و تصمیم‌گیری در این زمینه با شورای اسلامی شهر تهران است. 

نباید هزینه مازاد حمل و نقل عمومی را بر دوش مردم انداخت

واکنش‌های زیادی در خصوص بررسی لایحه افزایش دوباره نرخ کرایه حمل و نقل عمومی مطرح شد تا جایی که علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران گفت: با تصویب یک فوریت لایحه افزایش بهای بلیط اتوبوس و مترو مخالفت کردم و گفتم که نباید هزینه مازاد حمل و نقل عمومی را بر دوش مردم انداخت. اگر لایه‌ای به صورت عادی به کمیسیون می‌رفت،‌ فرصت کافی دراختیار بود که به راه‌حل دیگری به جز انداختن هزینه‌ها بر دوش مردم اندیشیده شود. 

وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی به گفته رئیس شورای شهر تهران حاد شده است و باید برای آن فکری کرد. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: دولت هم باید به وظایف خود در حمل ونقل عمومی عمل ‌کند، البته باید مشکلات دولت و شرایط اقتصادی را هم دید و نمی‌توان تمام تقصیرها را بر گردن دولت انداخت. 

اگر دولت به تعهداتش عمل می‌کرد، در حال حاضر وضعیت بهتر بود

وی ادامه داد: زمانی که دولت پول داشت و نفت را با قیمت بالا می‌فروخت، اگر به تعهداتش عمل می‌کرد، در حال حاضر وضعیت بهتر بود، چون در زمان خودش این اقدامات انجام نشد، باعث انباشت مشکلات شد و امروز داریم به بحران می‌رسیم. 

وی در خصوص لایحه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی گفت: شهردار تهران و معاون حمل و نقل عمومی پیگیر موضوعات حمل و نقلی هستند و هر زمان که ما از آنها گزارش می‌خواهیم می‌گویند پیشرفت‌هایی حاصل شده است. شهرداری در وصول مطالبات باید جدی‌تر پیگیری کند و حالا به عبارتی تاکنون شُل بوده است. 

انتقاد ما به سه سال اول  کار است که شهرداری حتی یک اتوبوس هم اضافه نکرد

وی با تأکید بر این موضوع که نگاه ما با شهرداری مشترک است،گفت:‌ در چند ماه اخیر شهرداری پیگیر موضوعات حمل و نقل است، انتقاد ما به سه سال اول است که شهرداری حتی یک اتوبوس هم اضافه نکرد. 

لایحه افزایش نرخ رد شد/ باید به دنبال مطالبت‌مان از دولت باشیم

وی با تأکید بر این موضوع که افزایش لایحه نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در کمیسیون عمران شورا رد شده است، گفت: ‌عدد خیلی بزرگ نیست و ما باید به دنبال مطالبت‌مان از دولت باشیم. 

شهرداری تهران پیگیر مطالبات از دولت است، اما تاکنون وصولی چندانی نداشته است و حتی در بخش جرائم مربوط به راهنمایی و رانندگی هم هزینه کمی از دولت دریافت کرده است. سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: در یک‌ماه گذشته برای مباحث حمل و نقلی بیش از 20 جلسه در سطح ملی برگزار کردیم و کاملاً جدی هستیم.

در ۲ سال فقط ۱۰۰ میلیارد از جرایم راهنمایی رانندگی را به ما داده اند

وی به ماده 23 جرائم رانندگی اشاره کرد و گفت: ‌60 درصد جرائم براساس قانون برای شهرداری‌هاست اما در سال 97 و 98، 1800 میلیارد وصولی بوده که 60 درصد آن می‌شد یک‌هزار میلیارد، اما ما کمتر از یکصدمیلیارد تومان از دولت دریافت کرده‌ایم.

وی به موضوع کسری واگن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با خطوط فعلی 1500 واگن کم داریم. 

وی به برگزاری جلسات با مجلس،‌ دولت و مسئولین ذیربط در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما پیگیر مطالبات هستیم. اگر بخش خصوصی یک‌روز کار را تعطیل کرد، چه کسی باید جوابگو باشد؟ ما مشکلاتمان را به شورای شهر اعلام کردیم، حال آنها باید تصمیم بگیرند که چه کنند. در سال جاری از 900 میلیارد وصولی جرائم راهنمایی و رانندگی 540 میلیارد سهم شهرداری بوده است، چرا به موقع پرداخت نمی‌شود؟

حناچی:دولت اگر قصد حمایت ندارد، مانع افزایش کرایه حمل و نقل عمومی نشود

برخی مدیران شهرداری معتقدند که اگر دولت قصد حمایت ندارد، مانع افزایش کرایه حمل و نقل عمومی هم نشود. پیروز حناچی شهردار تهران در این باره می‌گوید: دولت اگر قصد حمایت ندارد، مانع افزایش کرایه حمل و نقل عمومی نشود. برج میلاد عملاً تعطیل است و کاهش فعالیت حمل و نقل عمومی به 50 درصد ظرفیت از نمونه‌هایی است که باعث کاهش درآمد ما شده است. 

حناچی اضافه کرد: ‌دولت تاکنون کمکی به ما نکرده است. ما در تلاش هستیم در اجرای پروژه‌ها، این شرایط سخت را پشت‌سر بگذاریم و این به هماهنگی همه از جمله شورای شهر نیاز دارد. تمام شهرهای بزرگ دنیا با توجه به شرایط کرونا مورد حمایت قرار گرفته‌اند و انتظار ما این است که اگر حمایتی از ما نمی‌کنند، از افزایش کرایه‌ها جلوگیری نکنند. 

باید دید در صحن شورا اعضا چه رایی می دهند

لایحه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در کمیسیون عمران شورا رد شده است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: لایحه در کمیسیون رد شده است، حال باید به صحن بیاید و امیدواریم در صحن هم تأئید نشود تا افزایش صورت نگیرد. 

بهتر است شهرداری از سازمان برنامه و بودجه و دولت پیگیر باشد

وی در خصوص مخالفت کمیسیون با این لایحه گفت: ‌شهرداری درخواست افزایش 25 درصدی نرخ را داشت و کمبود ما بیشتر از این حرف‌هاست و مشکل را حل نمی‌کند، بهتر است شهرداری از سازمان برنامه و بودجه و دولت پیگیر باشد. 

وی ادامه داد: وضعیت حمل و نقل عمومی حاد است. دولت برای تعمیرات اتوبوس‌ها بخشی پول پرداخت کرده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که در حال رایزنی با دولت برای دریافت طلب‌ها نیستید، گفت: چرا در حال رایزنی هستیم. 

 بانک سختگیری‌هایی دارد و هنوز پول آزاد نشده است

وی در خصوص 1500 میلیارد اوراق مشارکت که در بانک رفاه بلوکه شده است گفت:‌ شهرداری باید ضمانت‌نامه بدهد، بانک سختگیری‌هایی دارد و هنوز پول آزاد نشده است. 

براساس این گزارش، شهرداری به دلیل بحران در سیستم حمل و نقل عمومی خواستار افزایش نرخ شد. فعلا این لایحه رد شده است و باید دید سرنوشتش در صحن علنی شورا به کجا می‌رسد. دولت سهم خود را پرداخت نکرده است. شهرداری در حوزه خرید واگن و اتوبوس با مشکل تأمین منابع روبه‌روست. از سوی دیگر، 1500 میلیارد اوراق مشارکت که برای توسعه حمل و نقل عمومی است، ‌به دلیل عدم تأمین وثیقه همچنان در بانک مسدود شده است و مشخص نیست که این پول هم چه زمان آزاد می‌شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول