اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

موقوفات ربع رشیدی در6 کشور به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: مجموعه ربع رشیدی و موقوفات خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در حوزه‌های مختلف بازخوانی و معرفی شود.

موقوفات ربع رشیدی در6 کشور به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم  امروز در اولین نشست اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز با بیان اینکه موقوفه "رَبع رشیدی" تبریز جزو بزرگ‌ترین و نخستین موقوفات کشور است  اظهار داشت: این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان نیز زمین های وقفی دارد که با احیای این موقوفه عظیم می توانیم کمک های مالی خوبی از محل نیات این موقوفه به حوزه های علمیه، دانشکده های الهیات و علوم پزشکی انجام دهیم.

امام جمعه تبریز افزود : ربع رشیدی، باقیمانده مجتمع علمی و دانشگاهی زمان غازان خان ایلخانی است که توسط وزیر نامی ایران خواجه رشید الدین فضل الله همدانی در سال ۷۰۰ هجری قمری در شمال شرق شهر تبریز ساخته شد.

وی گفت : "ربع رشیدی" به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد و با جذب دانشمندان، علما و اطبای ممتاز و هنرمندان ماهر از اقصی نقاط کشور و جهان، این مرکز به صورت یک مجتمع دانشگاهی و علمی وقفی بین المللی درآمد.

نماینده ولی فقیه در استان احیای موقوفات را از برکات انقلاب و اندیشه های بلند امام خمینی(ره) دانست و گفت : موقوفات ربع رشیدی به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی شده است و این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان و هشت استان از جمله کرمان و رفسنجان و 6 کشور از جمله سوریه، عراق و ترکیه زمین‌های وقفی دارد.

 در این جلسه اعضای ستاد برگزاری اولین همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز به بیان نکته نظرات خود پیرامون برگزاری هر چه بهتر این همایش پرداختند.
 

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول