اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

داغی که بر دل کادر درمان سنگینی می‌کند/ مردم بی خیال کرونا شده‌اند

هشت ماه از شیوع کرونا می‌گذرد،همچنان مراجعان سرپایی و بستری مبتلا به کرونا روز به روز در حال افزایش است. مسوولان می‌گویند که کرونا کشنده‌تر نشده، بلکه مردم بی‌خیال‌تر شده‌اند!

داغی که بر دل کادر درمان سنگینی می‌کند/ مردم بی خیال کرونا شده‌اند

 خبرگزاری فارس_کتایون حمیدی: با گذشت ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران همچنان شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کشور هستیم. کثرت مراجعین سرپایی و بستری مبتلا به کرونا باعث شده است تا وزارت بهداشت، بستری سایر بیماران غیر اورژانسی در بیمارستانها را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کند. با این حال عده‌ای از شهروندان همچنان از زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خودداری می‌کنند.

طبق اعلام مسوولان علوم پزشکی استان، وضعیت آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا بسیار نگران کننده بوده و فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است.

در همین حال، سخنگوی وزارت بهداشت هم با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ شهرستان آذربایجان‌شرقی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، گفته است: برپایی مراسم‌های متعدد تشییع و ترحیم و دورهمی‌ها خانوادگی از مشکلات جدی مدیریت بیماری کرونا در این استان محسوب می‌شود.

به گفته دکتر سیما سادات لاری، طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آذربایجان‌شرقی ۶۲.۵ درصد گزارش شده است که کمترین میزان رعایت در نانوایی‌ها، رستوران‌ها و خواروبار فروشی‌های استان بوده است. همچنین میزان استفاده از ماسک از سوی مردم این استان در مراکز و اماکن عمومی ۵۳ درصد و در وسایل نقلیه عمومی ۵۰ درصد گزارش شده است. 

 

بیش از ۳۷ هزار مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی

تاکنون بیش از ۳۷ هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی شناسایی شده است و حدود ۱۷۰۰ نفر از این تعداد هم بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

با این حال کادر درمان و پزشکی همچنان پای کار هستند و همانند رزمندگان دفاع مقدس در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا قرار دارند. قهرمانانی که در این روزهای سخت کرونایی هم داغ بیماران مبتلا به کرونا و هم داغ از دست دادن همکار، بر دلشان سنگینی می‌کنند.

امروز به بیمارستان سینای تبریز یکی از بزرگترین مراکز سلامت استان آمده‌ایم تا پای صحبت‌های رئیس این مرکز بنشینیم؛ بیمارستانی که اولین مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌شرقی در اینجا بستری شده‌ بودند.

علی استادی، رئیس مرکز آموزش درمانی بیمارستان سینا تبریز است، او ورودی پزشکی سال ۱۳۷۳ دانشگاه علوم پزشکی تبریز و فارغ‌التحصیل سال ۸۰ در رشته پزشکی عمومی می‌باشد؛ استادی بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی در پزشک قانونی تهران، به عضویت هیئت علمی آموزش در تبریز در آمد و سپس جذب این مرکز آموزش درمانی شد و از آذرماه سال ۹۶ نیز ریاست بیمارستان سینا را بر عهده دارد. 

 

فارس: درباره بیمارستان سینا و خدماتی که در این مرکز آموزش درمانی انجام می‌گیرد، توضیح دهید؟

مرکزآموزشی درمانی سینا تبریز از سال 1301 شمسی بنام پایگاه امداد درمانگاه های عمومی آغاز به فعالیت کرد. بعد از پیروزی انقالب اسلامی به بیمارستان بوعلی سینا و از سال 74 با ادغام سازمان منطقه ای بهداشت و درمان با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی به نام مرکز آموزشی درمانی سینا نامگذاری شد.

مرکز آموزشی درمانی سینا با ظرفیت 398 تخت مصوب تاسیس و در حال حاضر با 280 تخت فعال با بخش های بستری (جراحی، داخلی، سوختگی، گوش و حلق و بینی، سل، ترمیمی و جراحی پلاستیکی؛عفونی، ارولوژ، ارتوپدی، پوست، همودیالیز، مسمومیت) و بخش های ویژه و بخش های پاراکلنیکی است.

مرکز آموزش درمانی سینا یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های کشور است که در حال حاضر برخی از ساختمان‌های آن قدیمی و برخی بازسازی و نوسازی شده است، همچنین این بیمارستان تنها مرکز سوختگی شمالغرب است که علاوه بر پوشش خدماتی استان‌های همجوار، به بیماران کشورهای دیگر از جمله عراق هم ارائه خدمات می‌دهد. در حال حاضر این بیمارستان سانتر مسمومیت شمالغرب نیز می‌باشد و تنها بیمارستان پوست و جراحی پلاستیک است. 

فارس: چند نیرو و کادر پزشکی در این بیمارستان وجود دارد؟ 

یک هزار کادر و بیش از ۱۵۰ پزشک در این مجموعه فعالیت می‌کنند، پزشکان از اعضای هیئت علمی، قراردادی و غیر هیئت علمی هم در اینجا مشغول به کار هستند. 

۸۰ درصد تخت‌های بیمارستان همیشه پُر است

فارس: سالانه چند درصد تخت‌های این بیمارستان پُر می‌شود؟ 

با توجه به اینکه بیمارستان هفتم تیر تبریز، سانتر عفونی بود ولی بعد از جمع‌آوری، آن مجموعه به سینا متصل شد و این مرکز تنها بیمارستانی است که ICU عفونی دارد ولی در مجموع ۳۰۰ تخت فعال از ۵۷۰ تخت مصوب در بیمارستان داریم که هر سال ۸۰ درصد آنها پُر می‌شود. 


اختصاص بخش MDR سِل به کرونا 

فارس: از روز اولی که اولین مبتلای به کرونا در استان شناسایی و در این بیمارستان بستری شد، برایمان بگویید؟ 

بیمارستان سینا دارای یک بخش ویژه MDR مقاوم داروی سل است، با توجه به اینکه بیمار سل مقاوم نداشتیم از این‌رو این بخش که دارای فشار منفی است و حالت مکش هوا دارد را به کرونا اختصاص دادیم تا هر کسی با علائم کرونا شناسایی شد در این بخش بستری شود از این‌رو بهمن ماه سال گذشته که چند توریست چینی با علائم سرماخوردگی در بیمارستان بستری شدند، البته بعدها نتیجه تست آنها منفی اعلام گردید و مشخص شد که کرونا نداشتند.

اول اسفند سال گذشته هم، مردی با علائم «آنفلوآنزا» در بیمارستان بستری شد که مشکوک به کرونا بود ولی 

با توجه به اینکه آن روزها آزمایش‌ها را به تهران می‌فرستادیم در ۵ یا ۶ اسفند ماه نتیجه تست او مثبت اعلام شد. 


فارس: در این ۸ ماه کرونایی، بیمارستان سینا چند بیمار مبتلا به کرونا را بستری کرده است؟ 

بیش از ۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری شده است. 

فارس: آزمایش‌های تشخیص کرونا در خود بیمارستان انجام می‌گیرد؟ 

ما آزمایش پی سی آر را در سینا انجام نمی‌دهیم و همه نمونه‌ها در آزمایشگاه استان، بیمارستان امام رضا(ع) و آزمایشگاه‌های خصوصی انجام می‌گیرد. 

 

فارس: آقای دکتر از ابتدای ورودتان به رشته پزشکی تا به امروز با چنین بحران سختی روبرو شده بودید؟ 

درگیری‌های وسیع میکروبی و ویروسی را در طول عمر پزشکی‌ام دیده‌ام که نمونه آن آنفولانزا، سارس، وبا است ولی کرونا یک موضوعی بود که جهانی شد و همه کشورها را به صورت همزمان درگیر خود کرد به طوریکه اوایل شیوع آن در کشور و استان بنده و همکارانم تا پاسی از شب در بیمارستان به سر می‌بردیم و محدودیت ماسک و کمبود اکسیژن داشتیم ولی با این حال همه این تجهیزات را با حمایت وزارت بهداشت و درمان و تلاش علوم پزشکی تامین کردیم. 

از دست دادن همکارانم بدترین اتفاقات این روزهاست 

فارس: تلخ‌ترین خاطره‌‌ ای که از این ۸ ماه سخت کرونایی به یاد دارید؟ 

ابتلای همکارانم به ویروس کرونا و از دست دادن جان‌شان از جمله خاطرات تلخی است که تا ابد داغشان در دلمان خواهد بود، همچنین اوایل شیوع کرونا با مشکل کفن و دفن روبرو شده بودیم زیرا در آن روزها که متوفی کرونا داشتیم ولی هیچ دستورالعملی نسبت به چگونگی انتقال آنها به شهرشان و یا آرامستان‌ها نبود از این‌رو یک فرد متوفی روزها در سردخانه بیمارستان می‌ماند و این باعث سردرگمی خانواده این عزیزان می‌شد که الحمدالله در سریع‌ترین  زمان نیز این مشکل حل شد. 


فارس: از شیرین‌ترین خاطره‌تان هم بگویید؟ 

وحدت، ایثار و صبر همکارانم بسیار لذت‌بخش است زیرا من توقع داشتم تا بعد از شیوع کرونا، همکاران زیادی درخواست مرخصی طولانی مدت کنند و یا اصلا نیایند ولی نه تنها اینگونه نشد بلکه داوطلبانه به بخش کرونا می‌رفتند و با اینکه تعداد زیادی از آنها به کرونا مبتلا شدند ولی بعد از بهبودی نسبی هم دوباره بر سر کارشان برگشتند. 

امتناع از تحویل بیمار در روزهای نخست شیوع کرونا 

البته اتفاقات طنز و خنده‌داری هم در روزهای اول کرونا رُخ می‌داد، برای مثال به علت ترس و واهمه از این ویروس، مریض‌های زیادی داشتیم که بهبود یافته بودند ولی وقتی با خانواده آنها تماس می‌گرفتیم که به بیمارستان بیایند و مریض خود را تحویل بگیرند، امتناع می‌کردند و حتی بارها می‌گفتند که مریض را خودتان بفرستید تا بیاید!

 

تخت‌های کرونا همیشه پُر است

فارس: به صورت میانگین چند درصد تخت‌های بخش کرونا پُر می‌شود؟ 

همان‌طور که گفتم، ۸۰ درصد تخت‌های کل بیمارستان پُر است ولی تخت‌های بخش کرونا به صورت کامل تکمیل است و حتی مبتلایان زیادی هم در اورژانس در نوبت بستری هستند. 

فارس: چند تخت آی سی یو برای کرونا اختصاص داده‌اید؟ 

۱۸ تخت آی سیو برای مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده است که با توجه به بخش‌های زیاد اختصاص یافته کرونا در بیمارستان امام رضا(ع)، بیشترین بیماران در آن بیمارستان بستری هستند. 

 

حسرت به آغوش کشیدن دو دخترم 

فارس: از رفتار خانواده‌تان در روزهای اول شیوع کرونا هم بگویید؟ 

همسرم دندانپزشک است که اطلاعات و آگاهی و درک زیادی از کارم دارد و فقط سفارش کرد تا مواظب خودم باشم، همچنین دو دختر ۵ و ۸ ساله دارم که رابطه بسیار خوبی با هم داریم، هر وقت از سر کار بر می‌گردم حتما باید من را بغل کنند که این موضوع در روزهای نخست شیوع کرونا کمی اذیت‌کننده بود که مبادا من ناقل باشم و فرزندانم بگیرند ولی الحمدالله خداوند حواسش به ما هست. 

فارس: آقای دکتر اگر به زمان گذشته برگردید، باز هم رشته پزشکی را انتخاب می کنید؟ 

قطعا این رشته را انتخاب می‌کنم زیرا من ذات رشته پزشکی را دوست دارم و وقتی وارد این رشته شدم، می‌دانستم که با بیمار سر و کار دارم و هر لحظه امکان ابتلا بیماری را دارم.


خانواده کرونا به یکباره از بین می‌روند ولی کرونای فعلی چموش است 

فارس: به عنوان یک پزشک، پیش‌بینی‌تان از ویروس کرونا چیست؟ 

کرونا یک ویروس شناخته شده ولی مبهم است زیرا تجارب گذشته نشان داده است که همه ویروس‌های خانواده کرونا مدتی شیوع گسترده دارند و به یکباره از بین رفته‌اند که حالت خوشبینانه برای کرونا این است که همانند خانواده خود به یکباره از بین رود.


فارس: اولین کاری که بعد از کرونا انجام خواهید داد؟

همین که خبر تمام شدن کرونا را بشنوم، یک نفس عمیق خواهم کشید و خدا را شکر خواهم گفت؛ باور کنید کادر درمان خسته شده‌اند و هر روز شاهد از بین رفتن آنها هستیم.


اجرای قوانین ستاد کرونا با مشکلاتی روبروست 

فارس: به عنوان یک پزشک و عضوی از کادر درمان، هنگام مواجهه با تجمع در رستوران‌ ها، کافی‌شاپ ها و جاده‌های شلوغ چه حسی به شما دست می‌دهد؟ 

کادر درمان ماه‌هاست که در حسرت آغوش خانواده خود هستند و این انصاف نیست که آنها بسوزند ولی عده‌ای عین خیالشان نبوده و به هر خوشی که دارند برسند؛ زیرا یک دورهمی یک ساعته، کادر درمان را هفته‌ها به دردسر می‌اندازد. 

البته در اجرای برخی قوانین مصوب شده در مورد کرونا هم مشکلاتی است زیرا تصویب شده است که کارمندی که ماسک نزند، غیبت بخورد ولی واقعا در کدام اداره این قانون رعایت می‌شود؟ 

مردم بیشتر کجا مبتلا به کرونا می شوند

فارس: اکثر مبتلایان بستری شده در بیمارستان از چه طریقی به این ویروس مبتلا شده‌اند؟ 

طبق سوالاتی که از آنها می‌شود اکثرا در مسافرت، میهمانی و تجمعات گرفتار این ویروس می‌شوند به طوریکه ما مریض‌های زیادی داشتیم که اصلا اطلاعی از بیماری پیش‌زمینه‌ای خود نداشتند و با ابتلا به کرونا متوجه حال وخیم خود شده و از بیماری پیش زمینه‌ای خود اطلاع پیدا می‌کنند، متاسفانه عده‌ای نیز هستند که کرونا را به شوخی گرفته‌اند و مدعی هستند که کرونا نمی‌تواند اثری روی آنها بگذارد، آنها ناقلان بسیار خوبی برای شیوع هر چه بیشتر این ویروس به شمار می‌روند. 

 


فارس: آیا درمان بیماران مبتلا با کرونا در ایران طبق استاندارد جهانی است؟ 

بله، نه تنها طبق استاندارد جهانی است بلکه فراتر از آن نیز است به طوریکه ما در ایران دستمان برای درمان بازتر است و هر درمانی که حتی کوچکترین شانس هم برای بهبود فرد داشته باشد را انجام می‌دهیم.


فارس: بیشترین افرادی که کرونا برای آنها خطرناک‌تر است، چه گروهی هستند؟ 

کودکان و دانش‌آموزان ناقلان خوبی هستند و در روند شیوع این ویروس تاثیر زیادی دارند اما برخی گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تهدید خطر ویروس برای افراد دیالیزی بود که بعدها دیدیم که آنها کمتر درگیر شدند ولی در مجموع نسبت به کرونا احتمالات  زیادی وجود دارد و نمی‌توان نظر قطعی داد.


فارس: آیا ایران در خصوص کرونا از تجارب کشورهای اروپایی هم استفاده می‌کند؟ 

کرونا یک موضوعی است که همه کشورها، تجارب خود را در اختیار هم قرار می‌دهد و هیچ‌کسی پنهان کاری نمی‌کند به طوریکه اگر یک موضوع در ایتالیا گفته می‌شود، در ایران نیز می‌توان آن اطلاعات را به دست آورد و حتی سایت‌هایی که قبلا باید برای باز شدن، پول پرداخت کرد نیز به خاطر کرونا رایگان شده است. 


حق ما این همه بی‌توجهی نیست!


فارس: چه درخواستی از مردم و مسوولان در رابطه با کرونا دارید؟ 

متاسفانه این روزها مردم نسبت به کرونا زیاد حساس نیستند و بیخیال آن شده‌اند در حالیکه الان وقت آن است که خیلی چیزها اجباری شود و نباید موضوع را شُل گرفت زیرا در بحران شدید کرونا ما شاهد بازگشایی دو نمایشگاه بودیم، قهوه‌خانه‌ها باز شدند که البته آنها هم تقصیر ندارند و تامین معیشت دست‌مان را بسته است ولی برای رهایی از این ویروس باید همه یکدل شوند. 

فارس: آقای دکتر، خودتان بیرون از بیمارستان مطب هم دارید؟ 

نه، من مطبی ندارم و همه کارها و ویزیت‌هایم داخل بیمارستان انجام می‌دهم و علاقه‌ای هم برای باز کردن مطب ندارم. 

 

رسانه‌ها عاملان انتقال ویروس را رسانه‌ای کنند 

فارس: حرف آخر: 

رسانه‌ها می‌توانند کمک زیادی به کادر درمان و قطع انتقال ویروس بین مردم کنند زیرا اگر عکس و خبری از یک تجمع، دورهمی، زیرپا گذاشتن قانون، پخش و منتشر شود قطعا تاثیر زیادی از هزاران مصوبه و ابلاغیه خواهد داشت. 

وقتی پیک‌ها در روزهای اول شیوع کرونا به بیمارستان نمی‌رفت

البته اجازه دهید تا پایان این مصاحبه را هم با یک خاطره خنده‌‌دار تمام کنم؛ اوایل شیوع کرونا در استان بود که همسرم از من خواست تا یک سفارش اینترنتی بدهم و من هم آدرس بیمارستان را برای تحویل دادم ولی مدت‌ها گذشت و خبری از بسته سفارشی ما نشد تا اینکه با کد رهگیری متوجه شدم که بسته تحویل داده شده است ولی به دست ما نرسیده است از این‌‌رو با تماس و پیگیری به من گفتند که آنجا بیمارستان است و بیمارستان هم مرکز کروناست به خاطر همین به آنجا نمی‌آییم!

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول