اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جزئیات مصوبات کمیسیون شوراها برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، جزئیات آخرین تغییرات و اصلاحات اعمال شده به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.

جزئیات مصوبات کمیسیون شوراها برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری

احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تقریبا قطعی شده از مرحله کمیسیون هم عبور کرده و در نوبت صحن قرار گرفته است.

وی افزود: در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تلاش ما معطوف بر این بوده که شرایط داوطلبان ریاست جمهوری را تا آنجا که ممکن است کمی و قابل اندازه‌گیری کنیم و از موضوعات توصیفی فاصله بگیریم.

بیگی تصریح کرد: نتیجه بدیهی این اتفاق این است که از انبوه افرادی که در شمایل و هیبت‌های عجیب و غریب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور و استانداری‌ها  مراجعه می‌کنند و قطعا نخواهند توانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، کاسته می‌شود.

وی توضیح داد: از جمله شرایط عمومی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که کاملا کمی هستند، می‌توان به میزان تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر، سن بین 45 تا 70 سال، داشتن بیش از هشت سال سابقه مسوولیت در جمهوری اسلامی ایران در سطح استانداران، وزرا، نمایندگان و معادل این‌ها که در قانون مدیریت خدمات کشوری مصرح است، اشاره کرد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس متذکر شد: شرایط دیگری هم وجود دارد؛ مثلا در بین استانداران کسانی می‌توانند کاندیدا شوند که سابقه هشت سال استانداری در استان‌های با جمعیت بیش از 2 میلیون نفر را داشته باشند؛ همچنین شهرداران شهرهایی با جمعیت بیش از چهار میلیون نفر که تنها شامل شهرهایی مثل تهران و مشهد می‌شود، می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: مقامات نظامی که در سطوح سرلشکری و بالاتر هشت سال سابقه مسوولیت داشته باشند نیز می‎توانند کاندید شوند.

بیگی ادامه داد: یک سری شرایط کیفی هم برای کاندیداها مثل مدیر و مدبر بودن و داشتن قابلیت دفاع از انقلاب اسلامی در برابر شبهات و هجمه‌هایی که وجود دارد؛ لحاظ شده که جزو شرایط رجل سیاسی و مذهبی است و در قانون احراز این‌ها به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: در واقع هدف این است که اگر بنا است، شورای نگهبان داوطلبی را رد صلاحیت کند این امر بر اساس ویژگی‌های تعریف شده باشد و فرد داوطلب نیز علت ردصلاحیت خود را بداند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر امکان حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: در قانون محدودیتی برای کاندیدا شدن بانوان در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا وجود ندارد و در تعیین صلاحیت داوطلبان نیز جنسیت ملاک نیست.

بیگی خاطرنشان کرد: قابلیت بانوان فعال سیاسی کشور برای هیچ‌کس قابل کتمان نیست؛ در مجموعه اجرایی کشور هم بانوان بسیاری عهده‌دار مسوولیت‎های بزرگی هستند و معمولا هم از عهده این مسوولیت‌ها به خوبی برآمده‌اند.

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول