اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ورود کامیون‌ها به تهران باید ممنوع شود/ 99 درصد روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی تراریخته است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ما باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم و این موارد را نیز به رییس جمهوری منعکس کرده‌ایم.

ورود کامیون‌ها به تهران باید ممنوع شود/ 99 درصد روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی تراریخته است

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مهمان برنامه پایش یک‌شنبه 13 مهر ماه بود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در رابطه با وظیفه این سازمان جهت حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده، اظهار داشت: « باید طرح‌های اقتصادی چهار شرط را داشته باشند تا بتوان آن را یک طرح توسعه پایدار اتلاق کرد؛ اول از همه هر فعالیتی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، دوم اینکه مخل محیط زیست نباشد، سوم اینکه با مسائل اجتماعی در تضاد نباشد و در آخر اینکه حقوق نسل‌های بعد باید محترم شمرده شود. بنابراین سازمان محیط زیست باید دنبال بکند و حافظ حقوق نسل‌های آینده باشد.»

کلانتری در رابطه با وضعیت آلودگی هوا تهران در فصل‌های سرد سال و تاثیر آن بر بیماری کرونا، افزود: «آخرین مقالات علمی جدید اثبات کرده‌اند که هر واحد افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می‌تواند تا ۸ درصد تلفات کرونایی را بیشتر کند حتی در برخی مقالات چینی این رقم ۱۵ درصد است. از این‌رو ما باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم و این موارد را نیز به رییس جمهوری منعکس کرده‌ایم. نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ در فصل سرما نباید از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهرهایی مانند تهران ممنوع شود، چراکه آلایندگی بسیار بالایی دارند.»

وی در پاسخ به عدم شفافیت مجوزهای محیط زیست برای تولیدکنندگان گفت: « قوانین و مقررات شفاف است اما وقتی رفتار سلیقه‌ای کارشناس اعطای مجوز است که باعث این عدم هماهنگی و عدم شفافیت می‌شود. این وظیفه مدیران است که تا حد امکان اعطای مجوز را سیستمی و به دور از رفتار سلیقه‌ای اجرا کنند. از طرفی زمان پاسخ به ارباب رجوع برای اعطای این مجوزها از چند سال به حداکثر 2 ماه رسیده است که در حال حاضر به زیر 45 روز رسیده است.»

معاون رئیس جمهور در رابطه با بارگزاری همه مجوزهای مرتبط با سازمان محیط زیست در یک سامانه واحد، افزود: «تمامی مجوزهای سازمان محیط زیست شفاف هستند و بر روی تارنمای سایت محیط زیست امکان مشاهده آن‌ها فراهم شده است. برای هر کار کاملا مشخص است که از کدام سازمان‌ها باید مجوز بگیرند و چه میزان منتظر پاسخ کارشناسان باشد.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در رابطه با برخورد با کارمندان متخلف اعطای مجوزهای محیط زیست، افزود: « باید مردم کارمندی که بر خلاف روند اشاره شده در فرآیند اعطای مجوزهای محیط‌زیست بر روی سایت، عمل کردند را به سازمان اطلاع دهند تا ما بتوانیم هم مشکل وی را حل کنیم و هم از تکرار این مشکل بپرهیزیم. ما بیش از 30 مدیر و کارشناس را در طی سال‌های اخیر به خاطر عدم اجرای درست کار و کارشکنی در کار ارباب رجوع برکنار کردیم.»

کلانتری در ادامه در پاسخ به سوال شهروندان در رابطه با کمبود آب در عین بارندگی زیاد سال‌های اخیر، گفت:« کشور ما یک کشور خشک است و اگر بارندگی‌ها منهای آب تبخیر شده را محاسبه کنیم، خواهیم دید که حدود 90 میلیارد متر مکعب آب داریم اما در حال حاضر مصرف کشور حدود 93 هزار میلیارد متر مکعب است پس مشخص است که کشور با بحران کم آبی روبرو است. ما حتی در مصرف نیز بسیار بدتر از میانگین شاخص جهانی آب استفاده می‌کنیم بنابراین باید به سمتی برویم که هم کمتر آب مصرف کنیم هم اینکه جلوی هدررفت آب را نیز بگیریم.»

شرط شماره‌گذاری خودروهای تولید ۹۹

معاون رییس‌جمهور در رابطه با آزادسازی خودروهای در پارکینگ خودروسازی‌ها که با استاندارد کمتر از استانداد محیط‌زیست هستند، افزود: «سازمان حفاظت محیط زیست تنها در صورت ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی سال ۹۹ به یورو ۵ به آن‌ها مجوز خواهد داد. خودروساز نباید خودروهای تولیدی قبل از سال ۹۹ را با عنوان خودروهای ۹۹ و به قیمت جدید به مردم عرضه کند.»

کلانتری در ادامه در رابطه با منابع دریافتی محیط‌زیست، گفت: «در قانون مالیات آمده است که واحدهای آلاینده یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی و جریمه پرداخت کنند تا در اختیار محیط زیست قرار گیرد. این رقم سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود. در حال حاضر شمال کشور زیر پسماند مدفون شده است و بیشتر کارخانه‌های درجه دو و سه فاضلاب خود را بدون تصفیه رهاسازی می‌کنند. قرار بود که ما با استفاده از سهم خود از عوارض آلایندگی این مشکلات را برطرف کنیم. با این وجود در حال حاضر مجلس طرحی را ایجاد کرده است تا این مبلغ دوباره به استانداری‌ها برگردد که اگر این اتفاق بیافتد تمام برنامه‌ریزی‌های ما نابود می‌شود.»

موافق افزایش قیمت بنزین بودم 

معاون رییس جمهور با اشاره به موضوع گرانی بنزین افزود: «به شخصه من موافق افزایش قیمت بنزین بودم چراکه مصرف سرانه بنزین در کشور ما تقریبا از همه کشورهای جهان بالاتر است بنابراین اگر به دنبال آزادسازی قیمت بنزین هستیم، یا باید واردات خودرو آزاد شود یا خودروهای ساخت داخل استانداردهای بهتری داشته باشند. در همه دنیا خودرو ارزان است و بنزین گران؛ اما در ایران این موضوع برعکس است.

99 درصد روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی تراریخته است

کلانتری در پایان با اشاره به محصولات تراریخته اظهار داشت: « این محصولات امروز بخشی از مواد غذایی جهان را تامین می‌کند. تقریبا 99 درصد روغن‌های نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است. بر اساس مطالعات من و نظر وزارت بهداشت، مصرف روغن‌های محصولات تراریخته مشکلی برای انسان ندارد. اما جنگ و دعوای‌های بی‌موردی در این زمینه است. در دنیا ۲۱۰ میلیون هکتار زیر کشت تراریخته است این میزان بیش از ۳۰ برابر کشت زیر آبی ما در کشور است. همچنین مخالفان تراریخته دلیل علمی برای مخالفت ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول