اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

شایعات عجیب بین‌المللی در دوران کرونا

در دوران کرونا شایعات عجیبی در سطح بین‌المللی منتشر شد که برخی از آن‌ها حتی خسارت‌هایی زیادی را به برخی کشورها وارد کرد.

شایعات عجیب بین‌المللی در دوران کرونا

ویروس کرونا یا ویروس شایعه؛ کدام خطرناکتر است؟!

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز مقابله با شایعات سایبری، همزمان با شیوع «کرونا‌ویروس» در چین، ویروس دیگری نیز در نقاط مختلف دنیا منتشر شد که بر ذهن‌ مردم و جامعه اثر می‌گذاشت. ناشناخته‌بودن کرونا‌ویروس و ترس و اضطراب  ناشی از آن باعث شد که «ویروس شایعه» با سرعت بیشتری نسبت به ویروس اصلی شیوع پیدا کند. گسترش این شایعات مشکلاتی را برای دولت‌ها و کشورهای مختلف به وجود آورده است.

 

آتش‌زدن و تخریب دکل‌های 5G

در 20 ژانویه سال 2020 میلادی فردی به نام جان گرگوری در یک سایت فرانسوی شایعه‌ای مبنی بر ارتباط شیوع ویروس کرونا و تکنولوژی  5G مطرح کرد. گرگوری در بیان ادعای خود گفت: انتشار ویروس کووید19 با موج‌های ناشی از نسل پنجم اینترنت ارتباط دارد. وی برای اثبات حرف خود به نصب آنتن‌های 5G سه ماه قبل از شیوع کرونا در شهر ووهان چین اشاره کرد.

این شایعه در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شد و گمانه‌‌زنی‌های زیادی درباره آن شکل گرفت. برخی می‌گفتند که شبکه5G باعث «تابش گسترده» شده است و ویروس کرونا را منتقل می‌کند. برخی هم ادعا می‌کردند که این فن‌آوری و انتشار ویروس کووید19 توسط آن با هدف محاصره زمین استفاده شده‌ است.

این نگرانی که دکل‌های 5G باعث شیوع ویروس کرونا شده و این فن‌آوری می‌تواند سلامت انسان‌ها را با ویروس‌های قوی‌تری تهدید کند، باعث شکل‌گیری تظاهرات در برخی از کشورها شد. انگلیس یکی از کشورهایی بود که برخی از شهروندان آن مخالفت خود را با توسعه فن‌آوری5G بروز دادند و با حضور در خیابان‌های لندن دست به اعتراض زدند.

اعتراض‌کنندگان، نسل پنجم اینترنت را عامل اصلی شیوع کرونا‌ویروس در جهان می‌دانستند و درخواستشان این بود که دکل‌های نصب شده در کشور انگلستان باید نابود شوند. این افراد در برخی شهرهای انگلستان اقدام به آتش‌زدن برج‌های مخابراتی و تجهیزات ارتباطی کردند.

2 آوریل یک برج بی‌سیم در شهر بیرمنگام آتش‌ گرفت و فرو ریخت. فردای آتش‌سوزی برج بی‌سیم در بیرمنگام، یک دکل مخابراتی در بندر لیورپول در آتش سوخت و چند ساعت بعد یک دکل  5G در همین شهر توسط معترضان آتش زده شد.

بر اساس گزارش‌های پلیس انگلستان تاکنون 30 دکل 5G در شهرهای مختلف انگلیس سوزانده شده‌ است. همچنین 80 مورد آزار و اذیت کارکنان بخش‌های زیرساختی فن‌آوری 5G  توسط مهاجمان در این کشور گزارش شده است.

در اکثر کشورهای اروپایی شرکت چینی «هواوی» مسئول توسعه فناوری5G است. هیچ یک از رقبای آمریکایی و اروپایی توانایی رقابت با این شرکت چینی را ندارند و تکنولوژی ضعیف‌تری دارند.

در حالی که هر روز بر تعداد مبتلایان به کروناویروس در کشور انگلیس اضافه می‌شد، تعداد زیادی از مردم این کشور توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند. این افراد معتقد بودند که کرونا توطئه‌ای بیش نیست و با از بین رفتن دکل‌های 5G هیچکس به کرونا مبتلا نخواهند شد.

پیش از شیوع کرونا، دولت آمریکا مخالفت خود را در مورد توسعه فناوری 5G  در کشورهای اروپایی توسط شرکت‌های چینی بیان کرده بود. شیوع ویروس کرونا این فرصت را در اختیار آمریکایی‌ها و رقبای شرکت‌های چینی قرار داد تا با پخش اینگونه شایعات انگلستان را از امضای قرارداد با شرکت‌های چینی منصرف کنند.

 

ارتش انگلستان با تانک به جنگ معترضان آمد؟!

در اواسط مارس، تصاویری از حمل و نقل وسایل نظامی در بزرگراه‌ها، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. همراه با انتشار این تصاویر عنوان می‌شد که ارتش با هشدارهایی در مورد ناآرامی‌های مدنی گسترده‌ای روبرو شده است و ارتش برای سرکوب نظامی معترضان با تانک و وسایل جنگی به خیابان های نیوکاسل آمده است. این شایعه در حالی منتشر می‌شد که فیلم گرفته شده در منطقه‌ای بوده که یکی از پایگاه‌های ارتش انگلستان آنجا قرار دارد و رفت و آمد ماشین‌آلات نظامی در آن منطقه کاملا عادی است.

 

بازی با روان افراد

در همین زمان شایعه دیگری به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران کشورهای مختلف منتشر شد. در این شایعه گفته شده بود که دولت آنها قصد دارد در یک عملیات مخفی، مواد ضدعفونی‌کننده شیمیایی را توسط بالگرد در سطح شهر پخش کند و به افراد توصیه می‌شد از خانه خارج نشوند و درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید.

این شایعه در سطح بین‌المللی و در کشور‌های کلمبیا، پاکستان، اسپانیا، هلند و دیگر کشورها منتشر شد؛ اما در هیچ کشوری چنین اتفاق رخ نداد.

 

فعال‌ترشدن گسل‌های مذهبی

اخبار جعلی یا گمراه کننده، فرصت خوبی را در اختیار افراد سودجو برای رسیدن به اهدافشان ایجاد می‌کند؛ بر همین اساس پس از شیوع کرونا در هندوستان انتشار اخبار جعلی باعث اختلاف بین اقلیت‌های دینی و آسیب‌‌دیدن تولید و عرضه برخی از فرآورده‌های دامی شد.

کلیپی در شبکه‌های اجتماعی هندوستان منتشر شد که در آن فردی آب دهان خود را روی مواد غذایی می‌اندازد. این فرد را به اقلیت مذهبی خاصی نسبت می‌دادند که باعث ایجاد نفرت نسبت به آن اقلیت مذهبی در پیروان دیگر ادیان شد.

بعد از انتشار این کلیپ اختلافات بین اقلیت‌ها در هند به حدی رسید که افراد زیادی تقاضای تحریم آن اقلیت را داشته و به پیروان آن حمله می‌کردند. افراد زیادی نیز  از خرید محصولات و اجناس از بازارهای آنها خودداری می‌کردند. وجود گسل‌های مذهبی در هند امری شایع و مهم است که پس از همه گیری کرونا و انتشار اخبار جعلی از این دست این گسل‌ها عمق بیشتری یافته است.

 

آسیب به صنعت کشاورزی، گوشت و فرآورده‌های دامی

از دیگر شایعاتی که بعد از شیوع کرونا در هندوستان منتشر شد، توصیه به خوردن غذای گیاهی و خودداری ازمصرف گوشت بود؛ گفته شده بود نخوردن گوشت از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند. به دنبال نشر این خبر که بطور ویژه در شبکه‌های اجتماعی پخش شد فروش گوشت مرغ که بخش مهمی از سبد غذایی هندوهاست، 80 درصد کاهش یافت.

صنعت گوشت تنها قربانی این خبر جعلی نبود و مصرف تخم مرغ و ذرت (غذای طیور) نیز به شدت کاهش یافت.  مقامات هندی ارزیابی کردند که تا آوریل، اطلاعات غلط در مورد خوردن گوشت باعث خسارت  130 میلیارد روپیه‌ای به صنعت کشاورزی و  طیور شد. بورس اوراق بهادار هندوستان نیز  به دلیل ترسی که این شایعات در بین مردم ایجاد کرد به پایین ترین سطح خود از سال 2010 رسید.

 

 

ایجاد ترس و بر هم زدن آرامش جامعه

مردم نیجریه، سنگاپور، برزیل، پاکستان، ایرلند و دیگر کشورها هم در این مدت قربانی شایعات منتشر شده در شبکه‌های مجازی از جمله واتس‌آپ شده‌اند. از ابتدای شیوع کرونا سیلی از اطلاعات غلط در مورد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، نحوه انتقال بیماری و درمان‌های آن از طریق واتس‌آپ بین مردم کشورهای مختلف منتشر شده است.

پیام ها و یادداشت های صوتی منتشر شده باعث ایجاد ترس و مشکلات متعدد در مشاغل و ایجاد معضلات بهداشت عمومی برای دولت‌ها از جمله بوتسوانا شده؛ بطوریکه دولت این کشور از مردم خواست تا نسبت به آنچه در این پیام‌رسان می‌خوانند و به اشتراک می‌گذارند احتیاط کنند. 

شایعات خسارت‌باری که پس از شیوع ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و به تبع آن مشکلات عدیده‌ای که این شایعات برای دولت‌ها ایجاد کرد  شاید آنها را به این فکر بیاندازد که برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی فکری بکنند، هر چند برخی دولت‌ها مانند کشور آمریکا بعضا از همین قابلیت شبکه‌های اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول