اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

سبک زندگی مجازی استاندارد نیازمند الگوی مناسب است

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: برای سبک زندگی مجازی استاندارد نیازمند فرهنگ و الگویی هستیم که راهنمای زندگی مجازی ما باشد؛ فرهنگی بر مبنای دانش و اخلاق فرهنگی که هر کاربر را ملزم به رعایت اصول جامعه سالم مجازی کند.

سبک زندگی مجازی استاندارد نیازمند الگوی مناسب است

علی صابری عضو انجمن سواد رسانه ای ایران، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به تحول و رشد در دانش، اظهار داشت: تحول و رشد در دانش، تفکر و رفتار انسان ها سبب توسعه فناوری و شکل گیری ساختارهای ارتباطی و تعاملی جدیدی شده است؛ فرآیندی که همسو با داشتن ابزارها و امکانات پیشرفته با تأثیرگذاری بر تفکر و سبک زندگی سبب ایجاد محیطی با ساختاری متفاوت شده است.

وی ادامه داد: جهان دیجیتالی بر مبنای مؤلفه های پیشرفت تکنولوژی محصول این تغییرات و دگردیسی است، جهان مجازی که در گذر تحول و توسعه است، محیطی که به دلیل تنوع و گسترده‌گی خدمات و امکانات فراتر از از تکنولوژی به عاملی مؤثر در سبک زندگی انسان ها و شکل گیری ساختارهای اجتماعی تبدیل شده است.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: عصر دیجیتال سازنده دنیایی به نام دنیای مجازی و شکل دهنده فرهنگی تحت عنوان فرهنگ مجازی شده است.

وی ادامه داد: عصر دیجیتال تعریف و اصطلاحی برای جهان متحول شده با تکنولوژی است؛ جهانی پیشرفته با دامنه گسترده ای از خدمات و امکانات و تحولات که نوعی از زندگی با ساختاری متفاوت بر مبنای تکنولوژی را تعریف می کند.

 سواد دیجیتالی باید ارتقا یابد تا دنیای مجازی دارای مدل استاندارد ارتباطی و تعاملی بر مبنای اصول تعریف شده شود، محتواها، اپلیکیشن ها و ابزارهای هوشمند سالم و مفید ارائه شوند وجامعه مجازی استاندارد تحقق یابد، سبک زندگی دیجیتالی سالم شکل بگیرد و هر عضو جامعه مجازی کاربری با فرهنگ مجازی شود.

 

صابری اظهار داشت: زندگی مجازی زندگی بر بستر و محیطی با محصولات عصر دیجیتال است؛ زندگی در محیطی هوشمند که نیازمند سواد دیجیتالی است، فرهنگی که زندگی مجازی سالم و موفق را سبب شود که اگر سواد مدیریت تحولات عصر دیجیتال وجود نداشته باشد و اگر جامعه بسترسازی استاندارد فضای مجازی را در بخش های مختلف مهندسی شده اجرایی نکند، ارتباطات، تعاملات و محتواها در دنیای مجازی سطح مطلوبی نخواهند داشت و در نهایت فرهنگ مجازی ناسالم شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که فرهنگ مجازی ناسالم شکل می گیرد، فرآیندی سبب می شود تا انسان ها و جوامع نتوانند از مزایای عصر دیجیتال بهره مند شوند و این یعنی اهمیت داشتن فرهنگ مجازی برای هر فرد و جامعه در عصر دیجیتال؛ یعنی بیان این مهم که زندگی سالم و رشدیافته در دنیای مجازی نیازمند داشتن فرهنگ مجازی است.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران خاطرنشان کرد: عدم همسویی با تحولات عصر دیجیتال و نداشتن فرهنگ سالم مجازی سبب خواهد شد فضای مجازی محیطی غیر استاندارد و آسیب زا شود، از این نظر است که ارتقای فرهنگ مجازی منطبق با اصول تعریف شده باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد و باید برای رسیدن به سواد فضای مجازی، داشتن جامعه مجازی مفید و سالم و داشتن فرهنگ ارتباطی و تعاملی در دنیای مجازی اقدام شود.

وی یادآور شد: شاخص هایی چون پیشرفت، امنیت، سلامت و موفقیت فرد و جامعه در عصر دیجیتال منوط به داشتن الگوی ارتباطی و تعاملی تعریف شده به داشتن فرهنگ مجازی سالم و رشدیافته است؛ فضای مجازی محیط زندگی مجازی انسان ها است و هر فرد و جامعه ای برای درست زندگی کردن برای تعامل سالم و سازنده با جهان دیجیتال نیازمند داشتن فرهنگ مجازی سواد محور است.

صابری اظهار داشت: چنانچه بخواهیم از تکنولوژی از پیشرفت درست بهره مند شویم، همسویی مطلوبی با روند جهانی تحول داشته باشیم تا از آسیب های عدم مدیریت تکنولوژی مصون بمانیم.

وی افزود: برای سبک زندگی مجازی استاندارد نیازمند فرهنگ و الگویی هستیم که راهنمای زندگی مجازی ما باشد؛ فرهنگی بر مبنای دانش و اخلاق فرهنگی که هر کاربر را ملزم به رعایت اصول جامعه سالم مجازی کند. فرهنگی که فضای مجازی را به ما یاد بدهد تا هر کاربر و جامعه ای محیط مجازی استانداردی داشته باشد.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: آموزش فضای مجازی، تولید و انتشار محتواهای سالم و مفید، مدیریت شیوه خدمات دهی پلتفرم های مجازی، قوانین و برنامه های مدیریت و بومی سازی فضای مجازی، ارتقای فرهنگ سواد رسانه ای، هوشمندسازی و الکترونیکی شدن خدمات و ارتباطات، توسعه نهادهای فعال در فضای مجازی، حمایت از متخصصین و پژوهشگران فضای مجازی، پرورش اخلاق مجازی، مدیریت و توسعه خدمات دهی رسانه ها، همسویی نهادهای جامعه با الگوهای استاندارد فضای مجازی، مدیریت فناوری و ... هر کدام در شکل گیری فرهنگ مجازی سالم و رشدیافته نقش اساسی دارند.

وی بیان کرد: برای ایجاد فرهنگ مجازی منطبق با شاخص های استاندارد توسعه باید همه اجزای مؤثر در فرآیند تخصصی بسترسازی شوند؛ جامعه مجازی موفق با فرهنگ مجازی سالم و تأثیرگذار زمانی شکل خواهد گرفت که همه مؤلفه های مؤثر منطبق با اصول جامعه مجازی استاندارد برنامه ریزی شده عمل کنند.

صابری اظهار داشت: زمانی که مبانی و ساختار در محیط مجازی هر جامعه مبنایی اصولی داشته باشد، فرهنگ مجازی سالم و رشدیافته شکل خواهد گرفت و سیستم جامعه محیط و امکانات مطلوب مجازی را خواهد داشت؛ بستری که می تواند جامعه را از هر لحاظ موفق و پیشرفته کند. این محیط مطلوب و این نتیجه ایده آل محصول اقدامات همه جانبه دانش محور است که باید متعهدانه و متخصصانه برای تحقق آن اقدام شود.

وی یادآور شد: برای نهادینه سازی فرهنگ سالم مجازی و برای مصون ماندن از آسیب های فضای مجازی ناسالم همه اجزای جامعه مجازی باید مسئولانه اقدام کنند؛ مسئولیتی که باید برای هر عضو دنیای مجازی تعریف و تفهیم شود.

عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: فرهنگ مجازی الگویی جامع برای سالم سازی و توسعه فضای مجازی در عصر دیجیتال است، برای مدیریت فناوری تا روند دگردیسی دیجیتالی اصولی بسترسازی شود؛ سواد دیجیتالی ارتقا یابد و دنیای مجازی دارای مدل استاندارد ارتباطی و تعاملی بر مبنای اصول تعریف شده شود و محتواها، اپلیکیشن ها و ابزارهای هوشمند سالم و مفید ارائه شوند تا جامعه مجازی استاندارد تحقق یابد، سبک زندگی دیجیتالی سالم شکل بگیرد و هر عضو جامعه مجازی کاربری با فرهنگ مجازی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول